Ik ga er even vanuit dat de 2 liter turbo al wel electronisch gestuurd is.
De vraag is: Wil je het standaard injectiesysteem wel vervangen door een zelf te mappen systeem ? Als je het verschil tussen een K-jettronic en een Motronic systeem niet kent dan heb je nog een lange weg te gaan.
Aan de andere kant vind ik het aanleggen van een goed gedocumenteerd eigen systeem makkelijker dan een bestaand systeem verhuizen naar een nieuwe auto.
MegaSquirt heeft feitelijk 2 circuits:
Een meetcircuit waar alle sensoren op binnenkomen. Dit is een erg gevoelig circuit en je dient zeer secuur te zijn met de bedrading. Veel zijn het er niet:
Koelvloeistof temeperatuur meting
Luchttemperatuurmeting
krukas hoekmeting (alle kunnnen gebruikt worden zo lang deze op de krukas zitten)
Onderdrukmeting (MAP) (buitenbeentje want deze zit in de MegaSquirt)
Gasklephoekmeting (TPS)
Lambdasensor (Wide / Narowband)
Dit zijn gevoelige sensoren waar vooral de aansluiting zeer nauw luisterd. Alle sensoren dienen een massa aansluiting te hebben en dienen te worden teruggevoerd naar de MS, behalve die van de NB Lambdasensor.
Verder hebben we het schakelcircuit. Alle circuits lopen van de + van de accu naar de verbruiker (bobine / injector enz.) naar de MegaSquirt waar ze aan massa gelegd worden. Op deze manier hoeft de MegaSquirt geen voeding te zijn voor de verbruikers zodat de stroom in de print van de computer beperkt blijft. Overigens werken alle motormanagement systemen zo.
Als je MegaSquirt gaat gebruiken heb je 3 keuze's.
Je gaat met de standaard verdeler werken.
Je gaat met een DIS ontstekingsmodule werken. (EDIS, HEI, Bosch)
Je stuurt zelf de DIS bobine aan met de highcurrent drivers in de MS.
Als je een module gebruikt (EDIS / HEI e.d.) zal je daar ook het geschikte triggerwiel voor moeten gebruiken zoals in mijn MegaSquirt topic gebruikt wordt. Volvo heeft meen ik ook een 6 tands triggerwiel gebruikt op de B234. MegaSquirt kan hier ook mee overweg, maar dan enkel als je een extra component in je MS plaatst. Een VB921 high current ingnition driver.
We komen nu al aan bij het schakel gedeelte. Welke onderdelen zou je willen gaan schakelen ? Het aansluiten van de geschakelde onderdelen kan eigenlijk maar op 1 manier, dus daar zal je geen problemen mee hebben. Je voert de massa terug naar de MS en deze schakelt ze aan op de massa. Dat is alles.
Welke componenten zou je willen gaan schakelen:
De brandstofpomp
De injectoren
De (DIS) Bobine's of COP (Coil on Plug / bobine per bougie)
De stationairloopregeling
De koelerfan
Een turbodrukregelaar
Shiftlight
Toerenteller
Wat moet je ruwweg instellen ?
Als je alles goed hebt aangesloten en je bent aan het spelen geweest met de simulator, dan kan je de auto de allereerste keer meteen aan de praat krijgen. Als het goed is heb je uitgezocht hoeveel weerstand je injectoren hebben en zorg je ervoor dat je computer en injectoren beschermd zijn tegen doorbranden. Je hebt je oplaadtijd van je bobine goed ingesteld als je de bobine rechtstreeks aanstuurt. Je hebt nu verschroeiende onderdelen voorkomen. Je dient je triggerwiel goed ingesteld te hebben, dan is de ontsteking enkel nog een cijfer dat je invoert.
Onder een ingesteld toerental gedraagd MS zich in de startmodus. Er is dus een vaste hoeveelheid in te stellen benzine dat zal worden gebruikt. Meestal zal dit tussen de 3 en de 8ms zijn om de motor gestart te krijgen maar dat is afhankelijk van de grootte van de injectoren.
Je zorgt ervoor dat de tabel die de injectie overneemt aansluit op de startpuls en zodra de auto start zal deze dan blijven lopen.
Vervolgens komt het leukste en lastigste en ook wel het redelijk gevaarlijkste. Het instellen van de rest van de tabel.
Goed en wel kan je dat niet zonder Wide-band lamda sensor. Het tunen kan je zelf met een chauffeur op de weg met een dergelijke sensor. Maar bouw het rustig op, want te arm mengsel en de gaten slaan in je zuigers, te vroege ontsteking en je motor sterft de pingeldood.
Fabrikanten stoppen maanden werk in het afstellen van een motor. Kun jij dat in een paar uur ?
Goede vraag: je hoeft minder rekening te houden met verbruik, millieu en fintuning in de bergen, als het bizar warm is en als het bizar koud is. Later ga je dat natuurlijk wel bijregelen. Als ie in de winter slecht wil starten bijvoorbeeld.
De andere vraag is: Als fabrikanten maanden besteden aan het mappen van een auto met benzineinjectie, hoe haal je het dan in je hoofd om er een LPG installatie zonder electronische sturing op de zetten die maar wat LPG in de auto sodemieterd ?
Maar goed. Het is een zeer lange weg die je ontzettend veel plezier gaat geven en je ontzettend veel gaat leren. Ik zou beginnen om er veel over te gaan lezen.
Bijvoorbeeld op
http://www.BS-AutoTune.nl of
http://www.megasquirt.info en
http://www.msefi.com