Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Boele, ik heb net de boel te drogen gelegd op zolder, de Thermothec (gecoate) band moet er nat op. Kwam er achter dat je zonder het in de gaten te hebben teveel materiaal tussen de respectievelijke buizen stopt, en dan sluit de boel waarscjijnlijk niet netjes aan op de kop, maar, e.e.a. geeft nog wel mee, ik zie wel.
Ik heb voor 78â⬠aan band op het ding zitten, van Thermotec, gekocht bij BCCP. Gecoat omdat ie uiteindelijk vochtwerend is en je wilt voorkomen dat de boel binnen een jaar doorroest..!
Er zijn trouwens ook "sokken" die je om de buis heen kunt trekken, werkt handiger denk ik, ziet er iets minder authentiek uit, kost en paar tientjes meer en is demontabel.
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Jambon schreef:Boele, ik heb net de boel te drogen gelegd op zolder, de Thermothec (gecoate) band moet er nat op. Kwam er achter dat je zonder het in de gaten te hebben teveel materiaal tussen de respectievelijke buizen stopt, en dan sluit de boel waarscjijnlijk niet netjes aan op de kop, maar, e.e.a. geeft nog wel mee, ik zie wel.
Ik heb voor 78â⬠aan band op het ding zitten, van Thermotec, gekocht bij BCCP. Gecoat omdat ie uiteindelijk vochtwerend is en je wilt voorkomen dat de boel binnen een jaar doorroest..!
Er zijn trouwens ook "sokken" die je om de buis heen kunt trekken, werkt handiger denk ik, ziet er iets minder authentiek uit, kost en paar tientjes meer en is demontabel.
Mocht je binnenkort een foto posten, ik houd me aanbevolen!
Hoeveel meter heb je trouwens nodig gehad voor jou 421? En heb jij ook de 2,5inch?
Hoorde boe-verhalen dat het inderdaad nat wordt en je spruitstuk wegrot waar je bij staat..
Groeten, Boele
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Boele schreef:Jambon schreef:Boele, ik heb net de boel te drogen gelegd op zolder, de Thermothec (gecoate) band moet er nat op. Kwam er achter dat je zonder het in de gaten te hebben teveel materiaal tussen de respectievelijke buizen stopt, en dan sluit de boel waarscjijnlijk niet netjes aan op de kop, maar, e.e.a. geeft nog wel mee, ik zie wel.
Ik heb voor 78â⬠aan band op het ding zitten, van Thermotec, gekocht bij BCCP. Gecoat omdat ie uiteindelijk vochtwerend is en je wilt voorkomen dat de boel binnen een jaar doorroest..!
Er zijn trouwens ook "sokken" die je om de buis heen kunt trekken, werkt handiger denk ik, ziet er iets minder authentiek uit, kost en paar tientjes meer en is demontabel.
Mocht je binnenkort een foto posten, ik houd me aanbevolen!
Hoeveel meter heb je trouwens nodig gehad voor jou 421? En heb jij ook de 2,5inch?
Hoorde boe-verhalen dat het inderdaad nat wordt en je spruitstuk wegrot waar je bij staat..
kijk ff hier http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...#msg105969 ,naar beneden scrollen, ik zal vandeweek de foto van het gereed gekomen ding plaatsen
Als je de boel nat laat, lees niet nabehandeld of niet de gecoate versie band gebruikt, kan het snel gaan.
Ik heb trouwens de dikste versie, zal 2,5 zijn, daar moet ik nu nog werken met een adapter, van 63 naar ik meen 58 mm, zodra de rest er "onderuit" valt zal ik eens kijken of de rest ook 2,5 wordt, maar, te grote diameter is ook niet goed, een verbrandingsmotor heeft tegendruk nodig anders vliegt de brandstof de uitlaat in en kost het je vermogen !
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Jambon schreef:Boele schreef:Jambon schreef:Boele, ik heb net de boel te drogen gelegd op zolder, de Thermothec (gecoate) band moet er nat op. Kwam er achter dat je zonder het in de gaten te hebben teveel materiaal tussen de respectievelijke buizen stopt, en dan sluit de boel waarscjijnlijk niet netjes aan op de kop, maar, e.e.a. geeft nog wel mee, ik zie wel.
Ik heb voor 78â⬠aan band op het ding zitten, van Thermotec, gekocht bij BCCP. Gecoat omdat ie uiteindelijk vochtwerend is en je wilt voorkomen dat de boel binnen een jaar doorroest..!
Er zijn trouwens ook "sokken" die je om de buis heen kunt trekken, werkt handiger denk ik, ziet er iets minder authentiek uit, kost en paar tientjes meer en is demontabel.
Mocht je binnenkort een foto posten, ik houd me aanbevolen!
Hoeveel meter heb je trouwens nodig gehad voor jou 421? En heb jij ook de 2,5inch?
Hoorde boe-verhalen dat het inderdaad nat wordt en je spruitstuk wegrot waar je bij staat..
kijk ff hier http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...#msg105969 ,naar beneden scrollen, ik zal vandeweek de foto van het gereed gekomen ding plaatsen
Als je de boel nat laat, lees niet nabehandeld of niet de gecoate versie band gebruikt, kan het snel gaan.
Ik heb trouwens de dikste versie, zal 2,5 zijn, daar moet ik nu nog werken met een adapter, van 63 naar ik meen 58 mm, zodra de rest er "onderuit" valt zal ik eens kijken of de rest ook 2,5 wordt, maar, te grote diameter is ook niet goed, een verbrandingsmotor heeft tegendruk nodig anders vliegt de brandstof de uitlaat in en kost het je vermogen !
Wat bedoel je met de uitspraak dat de benzine je uitlaat invliegt? Een 4takt motor heeft toch (amper) tegendruk nodig?
Zelf laat ik de 2,5inch spaghetti overlopen in een lange rechte pijp tot de achteras die ook in 2,5inch uitgevoerd is, om hem vervolgens te vernauwen over de achteras naar de demper..
Groeten, Boele
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
een uitlaat geeft een bepaalde tegendruk, daar is ook rekening mee gehouden in het ontwerp. Laat je die tegendruk bij wijze van wegvallen, dan is de doorstroom in de kop zo makkelijk en zonder tegenwerking dan trek je voordat de uitlaatklep helemaal dicht is een deeltje (want veel is het natuurlijk niet) van het onverbrande mengsel mee naar buiten. En wat niet (meer) in de verbrandingruimte achterblijft, kan niet verbranden en is minder vermogen en zelfs in het kritische geval gevaarlijk voor de motor. En dan geef je automatisch gas bij, je went vanzelf aan de prestaties die de auto levert, en het geluid speelt vanzelf ook mee, vervolgens gaat de tank eerder leeg, en dat wijt je weer aan "ik heb idd wat meer gas gegeven" dus eigen schuld.
Zou je dan een orgineel exemplaar er onder hangen, dan, afgezien het lagere oppakken, de prestatie verderop niet veel anders zijn.
Het gaat er dus vooral ook om wat je wilt met de auto. Als ie hard moet, dan moet ie toeren draaien en dan maakt, op hoge toeren, de tegendruk niet zoveel meer uit, de gassen moeten er zo snel mogelijk uit. Maar onderin ga je trekkracht verliezen als je de verkeerde combi maakt. In die optiek kan een verkeerde klepspeling al veroorzaken dat je vermogen verliest!
Een uitlaat die zo groot is dat het niet meer bij de set-up van de motor past gaat niet goed.
Nu hoor ik je denken zovel en zo groot is het allemaal niet, maar die kleine dingetjes kunnen nadelig werken. Via een ander topic ben ik op de site van deze meneer terecht gekomen, een uitgebreid verhaal maar klopt zeker, lees daar voor de gein ook eens doorheen en dan valt je op om hoeveel kleine dingen het gaat om een motor niet goed te laten presteren. http://www.bs-autotune.nl/component/opti.../Itemid,1/
Ik heb nu weer eens kunnen ervaren wat een B20A met weinig km's, geldt ook voor al de bijbehorende componenten, kan presteren, en dat is rond uit verrassend. Lage top, kleine bandbreedte maar gewoon een pittige auto waar in verhouding een rietje onder hangt.
Hang ik daar een "standaard Simons" de dunste dus, onder, en wordt ie onderin nog soepeler. Die uitlaat geeft nog, in die set-up, voldoende tegendruk om de B20A op de juiste manier te laten functioneren. Daarmee heb ik 20 jr geleden nog gewoon 1 op 13 gereden (versleten motor, Lucas ontsteking en RON 102 van Shell, dat was er toen nog heel even)
Hang ik daar vervolgens het dikste exemplaar onder zoals nu ook verkrijgbaar, dan win ik niks meer, verlies ik zelfs wat, omdat je dus simpelweg onverbrand mengsel de uitlaat in trekt.
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Jambon schreef:een uitlaat geeft een bepaalde tegendruk, daar is ook rekening mee gehouden in het ontwerp. Laat je die tegendruk bij wijze van wegvallen, dan is de doorstroom in de kop zo makkelijk en zonder tegenwerking dan trek je voordat de uitlaatklep helemaal dicht is een deeltje (want veel is het natuurlijk niet) van het onverbrande mengsel mee naar buiten. En wat niet (meer) in de verbrandingruimte achterblijft, kan niet verbranden en is minder vermogen en zelfs in het kritische geval gevaarlijk voor de motor. En dan geef je automatisch gas bij, je went vanzelf aan de prestaties die de auto levert, en het geluid speelt vanzelf ook mee, vervolgens gaat de tank eerder leeg, en dat wijt je weer aan "ik heb idd wat meer gas gegeven" dus eigen schuld.
Zou je dan een orgineel exemplaar er onder hangen, dan, afgezien het lagere oppakken, de prestatie verderop niet veel anders zijn.
Het gaat er dus vooral ook om wat je wilt met de auto. Als ie hard moet, dan moet ie toeren draaien en dan maakt, op hoge toeren, de tegendruk niet zoveel meer uit, de gassen moeten er zo snel mogelijk uit. Maar onderin ga je trekkracht verliezen als je de verkeerde combi maakt. In die optiek kan een verkeerde klepspeling al veroorzaken dat je vermogen verliest!
Een uitlaat die zo groot is dat het niet meer bij de set-up van de motor past gaat niet goed.
Nu hoor ik je denken zovel en zo groot is het allemaal niet, maar die kleine dingetjes kunnen nadelig werken. Via een ander topic ben ik op de site van deze meneer terecht gekomen, een uitgebreid verhaal maar klopt zeker, lees daar voor de gein ook eens doorheen en dan valt je op om hoeveel kleine dingen het gaat om een motor niet goed te laten presteren. http://www.bs-autotune.nl/component/opti.../Itemid,1/
Ik heb nu weer eens kunnen ervaren wat een B20A met weinig km's, geldt ook voor al de bijbehorende componenten, kan presteren, en dat is rond uit verrassend. Lage top, kleine bandbreedte maar gewoon een pittige auto waar in verhouding een rietje onder hangt.
Hang ik daar een "standaard Simons" de dunste dus, onder, en wordt ie onderin nog soepeler. Die uitlaat geeft nog, in die set-up, voldoende tegendruk om de B20A op de juiste manier te laten functioneren. Daarmee heb ik 20 jr geleden nog gewoon 1 op 13 gereden (versleten motor, Lucas ontsteking en RON 102 van Shell, dat was er toen nog heel even)
Hang ik daar vervolgens het dikste exemplaar onder zoals nu ook verkrijgbaar, dan win ik niks meer, verlies ik zelfs wat, omdat je dus simpelweg onverbrand mengsel de uitlaat in trekt.
Leuk om te lezen! Dit wist ik inderdaad niet! Zal de link morgen eens bekijken! Ik begin gelijk te twijfelen of het 421 spruistuk dan niet over de top is voor een B20E blok. Wellicht dat de injectie dit op kan vangen. We zullen het wel zien. Weet je inmiddels al hoeveel tape je nodig hebt voor de uitlaat? Is 1 rol voldoende?
Groeten Boele
Groeten, Boele
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Boele schreef:Ik begin gelijk te twijfelen of het 421 spruistuk dan niet over de top is voor een B20E blok. Wellicht dat de injectie dit op kan vangen. We zullen het wel zien. Weet je inmiddels al hoeveel tape je nodig hebt voor de uitlaat? Is 1 rol voldoende?
Groeten Boele
ne hoor, ik hang hetzelfde aan een mild getunede B20B met 2 SU's 1 rol is ruim voldoende
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
(plantje was al dood hoor...)
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
ik heb trouwens vanmiddag gesproken met de "uitbater"van http://www.europeantuning.com/shop_nl.htm , daar zie ik Ferrita materiaal voor "zeer" aantrekkelijke prijzen, de RVS uitvoering wel te verstaan. Kost waarschijnlijk het dubbele maar koop je waarschijnlijk maar 1x
|