Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor overhit, radiator verstopt?
#1
Dag allemaal.

Allereerst wil ik jullie bedanken voor alle informatie in de door mij geplaatste vorige topics. Naar aanleiding van het overleiden van de motor in mijn 142 de luxe (schakel) van 1971, heb ik een 144 de luxe (automaat) van hetzelfde jaar gekocht. Ga de motor uit de 144 in de 142 zetten maar de bak voorlopig niet. Ik zal deze transformatie middels foto's vastleggen en in een nieuw topic plaatsen. Leuk om te zien dacht ik en mischien dat het tot ideeen leidt.
Nu is natuurlijk allemaal heel leuk maar niet precies waar ik deze topic over wou laten gaan. Dat is namelijk dit: voor de tijd dat ik bezig ben met het overzetten de motor en de 142 weer de weg op te krijgen heb ik van dezelfde persoon van wie ik de 144 heb overgekocht een 245 in bruikleen gekregen. Deze heeft een klein probleempje. Hij wordt te warm. Als ik rijd staat de warmteindicator tegen het rood aan of zelf een beetje in. Nu heb ik geconstateerd dat de radiator slechts deels warm wordt (bovenin), dus dit doet vermoeden dat deze verstopt zit. Heeft iemand hier ervaring mee?
Antwoord
#2
Ik heb er vorige week voor de zekerheid een nieuw termostaatje in gedaan dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Antwoord
#3
Er is nog een andere mogelijkheid welke me ooit door een reviseur (geen idee of het woord bestaat) is laten zien. In de kop van een B18 - 20 zit een ijzeren buis, ik dacht een soort gallerij welke het water verdeeld. Doordat deze kan wegroesten vanwege te weinig koelmiddel en teveel of alleen maar water, neemt de druk in het systeem af en koelt de boel minder. Dit kan het geval zijn, hoeft niet. Bij kop revisie altijd vragen dit te controleren en indien nodig vervangen.

Verder idd de thermostaat, als het was-element lek is doet ie niet veel meer. En hoe lullig het ook klinkt, weet zeker dat het hele system zonder lucht is, ook de kachel, lucht koelt niet. Dat gezegd hebbende en jouw aangeven dat ie bovein warm wordt zal dit het geval niet zijn.

Mogelijk kan ook de spanningregelaar van de klokkenwinkel het begeven en geeft de meter niet de juiste informatie, of de voeler in de kop is stuk (draadje aan de losse kant...?) Volgens mij is het zo dat naar mate de weerstand toeneemt de meter verder oploopt, in dat geval denk ik electrisch.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Als de radiator alleen bovenin warm wordt dan mag je er toch wel vanuit gaan dat hij verstopt zit.
Bovenin moet hij warmer zijn dan onder, maar niet koud onder.

Helaas: meestal blijkt hij ook lek als je hem gaat uitspoelen en zeker als je dat met soda ofzo doet.

Een nieuwe lijkt me de enige oplossing.
Amazon Combi 1967---144deLuxe 1972---2x 780 Bertone V6 1986---240DL 1988---940 estate Sports Edition 1997---XC60 D4 AWD 2015

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Antwoord
#5
Doet de waterpomp nog wel wat ie moet doen, dat kan ineens teveel worden en dan trekt ie het niet meer. Geen speling wil niet altijd zeggen dat de capaciteit nog voldoende is...

Ik heb dat in een winterperiode meegemaakt. Kokend na een paar km, pomp vervangen, opgelost. (en gelukkig met die nieuwe paddestoelvormige rubbers!)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
Je moet eens kijken of je slangen belachelijk hard worden
er mag wel een beetje druk achter het spul zitten maar als je slangen keihard worden
dan kan je er van uit gaan dat je radiateur dicht zit of iets anders natuurlijk. suc6!
Antwoord
#7
VolvoTom schreef:Een nieuwe lijkt me de enige oplossing.

Maar dan ben je er nog niet helemaal, ik heb ook veel roest/troep onder de kraan gevonden bij de 4e cilinder !
[img][/img]
Antwoord
#8
Jambon schreef:In de kop van een B18 - 20 zit een ijzeren buis, ik dacht een soort gallerij welke het water verdeeld. Doordat deze kan wegroesten vanwege te weinig koelmiddel en teveel of alleen maar water, neemt de druk in het systeem af en koelt de boel minder. Dit kan het geval zijn, hoeft niet. Bij kop revisie altijd vragen dit te controleren en indien nodig vervangen.

dan begint het toch een beetje op achterstallig koelsysteem onderhoud te lijken, Alle troep die je vindt gaat door het hele systeen en verstopt waar mogelik de kanalen
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Betere radiator voor 145 Jerry 14 17.512 13 June 2016, 13:56
Laatste bericht: Jerry
  Vlotte motor voor 144 lukastp 34 41.577 14 February 2016, 01:19
Laatste bericht: Jambon
  Startproblemen nadat de motor warm is gedraaid Margot144 10 13.828 8 May 2015, 16:16
Laatste bericht: Margot144
  Moderne motor in Volvo 144 fvz144 2 6.567 11 March 2015, 21:26
Laatste bericht: Amazon 16v
  145 met B20 motor, neemt veel olie op "overrun" ? -wj- 16 31.677 6 July 2014, 23:52
Laatste bericht: Dopski
  radiator klaes 6 4.686 25 April 2013, 21:30
Laatste bericht: klaes
  andere motor geplaatst, gek probleem met koppeling? -wj- 9 6.035 23 April 2013, 11:56
Laatste bericht: -wj-
  storing motor? patrick2wd 8 6.232 9 January 2012, 12:14
Laatste bericht: ton76
  Afslaan motor 142 B20A uit 75. volvo142 9 6.307 13 August 2011, 16:24
Laatste bericht: Jambon
  radiator dop expansie vat 164 niekos 1 2.447 14 July 2010, 15:56
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)