Berichten: 22
Topics: 8
Lid sinds: Jul 2009
Dag allemaal.
Allereerst wil ik jullie bedanken voor alle informatie in de door mij geplaatste vorige topics. Naar aanleiding van het overleiden van de motor in mijn 142 de luxe (schakel) van 1971, heb ik een 144 de luxe (automaat) van hetzelfde jaar gekocht. Ga de motor uit de 144 in de 142 zetten maar de bak voorlopig niet. Ik zal deze transformatie middels foto's vastleggen en in een nieuw topic plaatsen. Leuk om te zien dacht ik en mischien dat het tot ideeen leidt.
Nu is natuurlijk allemaal heel leuk maar niet precies waar ik deze topic over wou laten gaan. Dat is namelijk dit: voor de tijd dat ik bezig ben met het overzetten de motor en de 142 weer de weg op te krijgen heb ik van dezelfde persoon van wie ik de 144 heb overgekocht een 245 in bruikleen gekregen. Deze heeft een klein probleempje. Hij wordt te warm. Als ik rijd staat de warmteindicator tegen het rood aan of zelf een beetje in. Nu heb ik geconstateerd dat de radiator slechts deels warm wordt (bovenin), dus dit doet vermoeden dat deze verstopt zit. Heeft iemand hier ervaring mee?
Berichten: 22
Topics: 8
Lid sinds: Jul 2009
Ik heb er vorige week voor de zekerheid een nieuw termostaatje in gedaan dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Er is nog een andere mogelijkheid welke me ooit door een reviseur (geen idee of het woord bestaat) is laten zien. In de kop van een B18 - 20 zit een ijzeren buis, ik dacht een soort gallerij welke het water verdeeld. Doordat deze kan wegroesten vanwege te weinig koelmiddel en teveel of alleen maar water, neemt de druk in het systeem af en koelt de boel minder. Dit kan het geval zijn, hoeft niet. Bij kop revisie altijd vragen dit te controleren en indien nodig vervangen.
Verder idd de thermostaat, als het was-element lek is doet ie niet veel meer. En hoe lullig het ook klinkt, weet zeker dat het hele system zonder lucht is, ook de kachel, lucht koelt niet. Dat gezegd hebbende en jouw aangeven dat ie bovein warm wordt zal dit het geval niet zijn.
Mogelijk kan ook de spanningregelaar van de klokkenwinkel het begeven en geeft de meter niet de juiste informatie, of de voeler in de kop is stuk (draadje aan de losse kant...?) Volgens mij is het zo dat naar mate de weerstand toeneemt de meter verder oploopt, in dat geval denk ik electrisch.
Berichten: 30
Topics: 5
Lid sinds: Nov 2006
Als de radiator alleen bovenin warm wordt dan mag je er toch wel vanuit gaan dat hij verstopt zit.
Bovenin moet hij warmer zijn dan onder, maar niet koud onder.
Helaas: meestal blijkt hij ook lek als je hem gaat uitspoelen en zeker als je dat met soda ofzo doet.
Een nieuwe lijkt me de enige oplossing.
Amazon Combi 1967---144deLuxe 1972---
2x 780 Bertone V6 1986---240DL 1988---940 estate Sports Edition 1997---XC60 D4 AWD 2015
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Doet de waterpomp nog wel wat ie moet doen, dat kan ineens teveel worden en dan trekt ie het niet meer. Geen speling wil niet altijd zeggen dat de capaciteit nog voldoende is...
Ik heb dat in een winterperiode meegemaakt. Kokend na een paar km, pomp vervangen, opgelost. (en gelukkig met die nieuwe paddestoelvormige rubbers!)
Berichten: 801
Topics: 41
Lid sinds: Aug 2006
Je moet eens kijken of je slangen belachelijk hard worden
er mag wel een beetje druk achter het spul zitten maar als je slangen keihard worden
dan kan je er van uit gaan dat je radiateur dicht zit of iets anders natuurlijk. suc6!
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
VolvoTom schreef:Een nieuwe lijkt me de enige oplossing.
Maar dan ben je er nog niet helemaal, ik heb ook veel roest/troep onder de kraan gevonden bij de 4e cilinder !
[img][/img]
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Jambon schreef:In de kop van een B18 - 20 zit een ijzeren buis, ik dacht een soort gallerij welke het water verdeeld. Doordat deze kan wegroesten vanwege te weinig koelmiddel en teveel of alleen maar water, neemt de druk in het systeem af en koelt de boel minder. Dit kan het geval zijn, hoeft niet. Bij kop revisie altijd vragen dit te controleren en indien nodig vervangen.
dan begint het toch een beetje op achterstallig koelsysteem onderhoud te lijken, Alle troep die je vindt gaat door het hele systeen en verstopt waar mogelik de kanalen