Valetijn850 schreef:Hmmmmm.........
Jullie maken me wel aan het twijfelen over het wel of niet aanschaffen van een 240. Ik begrijp uiteraard wat jullie bedoelen. Ik had alleen de hoop dat het met de onderhoudsgevoeligheid van 240 wel mee zou vallen. Een 240 uit '88 lijkt me een iets minder complexe wagen als de 850. Iets meer 'basic' of 'oers'. Maw er kan minder stuk en e.e.a. is wellicht eenvoudiger te repareren? Daarnaast lijkt me dat er goed aan betaalbare (gebruikte) onderdelen te komen is? Maar ok; oudere wagens zullen inderdaad meer kosten met zich meebrengen. Dat klinkt aannemelijk...
Over het verbruik heb ik reeds e.e.a. gelezen; dat neem ik op de koop toe.
Ik ga maar eens wat proeftochtjes maken en dan kijken hoe het bevalt. Ook even bij mijn Volvo specialist langs om te informeren.
In ieder geval dank voor jullie input!
@ Thuur: mooi verhaal. Je bent ook hier goed op dreef! 
Ik kan wel een paar ervaringsantwoorden geven op deze post :lol:
Ja, een 240 is makkelijker te fixen dan een 850. Je komt overal veel makkelijker bij en het hangt niet van de draden en slangen in elkaar.
Ja, onderdelen van een 240 zijn veeeeeeel gemakkelijker te krijgen (de meeste althans), en (belangrijker?) de onderdelen van een 240 zijn echt HEEL veeeel goedkoper
Ja, ik denk dat een 240 veel minder onderhoud behoeft dan een 850. Let wel: ik denk dat de onderhoudshistorie minstens zo belangrijk is als bij een 850. Hoe ouder, hoe meer slijtage (rubbers, een as, etc.). Als je de onderhoudsschema's naast elkaar legt, plus de leeftijd erbij uitrekend denk ik dus dat een 240 wel goedkoper is in onderhoud. Getuige ook de km-standen. Hier lees ik vaker over 5+ ton auto's dan op het 850 forum.
Nee, hij is zeker niet "oers"-er, tenzij je de uitstraling bedoelt. Als je uit een 850 komt rijdt een 240 toch wel vertrouwd (al kijk je de eerste paar keer vreemd op als het kontje begint te duwen, maar dat is best wel leuk eigenlijk 8)). Verder rijd je een 240 nathuurlijk met stijl, een 850 trekt toch wel meer publiek waardoor hij minder exclusief is.
Of een 240 meer kost dan een 850 denk ik niet, althans om m rijdend te houden. Qua aanschaf ontlopen ze zich amper qua prijs!
Wel leuk om mee te pochen: in een 240 Estate kan 2150 liter met de bank plat

hock: , in een 850 Estate 'maar' 1650 liter....... :oops:
Zover mijn mening
Gr 8)