Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verdelerkap Volvo 264 B27
#1
Zojuist heb ik een nieuwe verdeelkap geplaatst op de verdeler van mijn B27-motor (Volvo 264 1979). Nu viel me op dat de kap niet echt 'vastklikt' op de verdeler: je kunt 'm (enigszins) draaien, ook als de klemmen vastzitten. Mijn gevoel zegt me dat dit niet de bedoeling is. Kan iemand mij vertellen of ik me zorgen moet maken?
#2
ik ken dat type niet maar uit ervaring kan ik ook kiezen uit 2 versies. draai ze eens om en kijk of er in de rand van het oude kapje een nokje zit.. indien ja moet deze corresponderen met een uitsparing in de rand van het ontsteking huis.. zoiets dergelijks verwacht ik iig..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#3
In de nieuwe kap zit inderdaad een nokje, evenals in de oorspronkelijke. Op het oog zien ze er identiek uit, maar de nieuwe (KW ricambi elettrici auto, made in Italy) lijkt een iets kleinere diameter te hebben als je 'm tegen de oorspronkelijke aanhoudt (Beru). Omdat de KW-kap niet goed lijkt te passen op de verdeler (hij schuift niet om de bovenrand van de verdeler, maar blijft erop rusten en de klemmetjes kunnen er alleen weer op door ze met een tang met veel kracht op hun plek te 'trekken') valt het nokje dus ook niet op z'n plek. Ik heb de oude (Beru) kap er weer opgezet en deze 'klikte' er meteen goed op (de oude verdeelkap was overigens nog goed, i.t.t. de rotor die wÃl aan vervanging toe was). De enige verklaring lijkt dus dat de diameter van de nieuwe KW-kap een fractie te klein is. Ik ga deze week even terug naar de onderdelenzaak om uit te zoeken hoe dit kan.
#4
nee, forceren klopt niet iig...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#5
Hij hoort er inderdaad een beetje overheen te vallen zodat het nokje in het sleufje van de stroomverdeler valt. Een kap bij de volvo dealer bestellen. Kost de wereld niet en past zeker!
264 RULES!!!!
#6
Update: onlangs sprak ik met een monteur van Carlo Smidt (Hans) en die vertelde me dat de originele verdelerkappen niet meer leverbaar zijn. Hij bevestigde dat de imitatie-kappen een fractie 'te krap' zijn. Het blijkt dus een bekend probleem te zijn. Met enige moeite schijnt zo'n verdelerkap er wel goed op te kunnen worden gezet. Is mij toen dus niet gelukt (mede omdat je er bij de modellen vanaf '79 heel moeilijk bij kunt: de verdeler zit volledig verstopt onder het inlaatspruitstuk).


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kilometerteller volvo 264 wibe 12 5.036 30 June 2022, 22:48
Laatste bericht: Rin
  Volvo 264 GLE B27E Handgeschakeld overdrive Walter Davo 18 16.739 29 September 2019, 00:08
Laatste bericht: Walter Davo
  volvo 264 dl maar moet wat aan gebeuren. Nald 32 48.164 9 February 2016, 09:11
Laatste bericht: 265gl
  '76 Volvo 264 GL restauratie. Stefank 7 15.950 5 February 2016, 11:55
Laatste bericht: Apae
  Mijn eerste Volvo, een 264 Gl uit 1976 sander264 22 33.079 11 January 2014, 16:18
Laatste bericht: sander264
  Volvo 264 1981 Waterverbruik aanpakken of niet meer? Abdees 16 19.598 20 July 2012, 18:33
Laatste bericht: Abdees
  voorpijp volvo prv motor maurice100 9 18.072 12 April 2011, 21:08
Laatste bericht: Henk760Hausser
  Volvo 262 Dirk242 9 8.533 8 February 2010, 19:06
Laatste bericht: Dirk242
  Volvo 264 1977 problemen motor VolvoWen 35 28.667 2 September 2009, 00:20
Laatste bericht: TheSaint77
  Volvo 265 ombouwen naar 4 cilinder JDDV 11 11.467 1 March 2009, 11:38
Laatste bericht: jos245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)