Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rijden op aardgas (CNG, biogas) een optie?
#11
Ik zal een paar vragen beantwoorden zie in de discussie zoal de revu passeren:
- CNG blijft gasvormig. Dit maakt het mogelijk om tank parallel te koppelen waardoor er meer configuratie vrijheid is bij de in bouw. Ook kan men bijvoorbeeld een afkoppelbare extensie tank plaatsen in de kofferruimte. Heb je de extra ruimte nodig, koppel je hem eenvoudog weg af.
- de maximale vuldruk is 200 bar. Dat geldt voor zowel een commercieel station als een thuistank. Een commercieel station heeft echter een bufferdrukvat ertussen, waardoor je binnen 2 minuten klaar bent.
- Als je een oldtimer hebt, is LPG interessaner dan CNG. De terugverdientijd van de extra investering van een CNG tov een LPG kun je alleen op de brandstof terug verdienen en niet mede op de wegenbelasting
- Het verbuik van CNG is gunstiger dan van LPG (factor 1.4). Het komt erop neer dan je met een m3 gas ongeveer net zover als een liter diesel kan rijden.
- Als je aardgas koelt wordt het vloeibaar, natuurlijk ook als je de druk verhoogd, maar dan ga je naar absurt hoge drukken. Bij - 163 C is methaan vloeibaar en kun je op een druk van 8 bar en een goed geisoleerde tank ook vrij lang zo houden. Dit is interessant voor vrahctwagens die wat meer ruimte hebben dan een personenauto. De tanks zijn nl vrij groot door de isolatie en ventueel koelsysteem.
- De compacte compressor is iets waar ik al het nodige voor heb uitgezocht en ontwikkelt. De kleinste die ik nu zou kunnen leveren is een 5 m3/uur systeem. Hiermee zit je tank vol met maximaal 3 uur laden. Ik ben bezig om een 2 m3/uur te bouwen, die absoluut low-cost is. Veiligheid is natuurlijk wel een heel belangrijk aspect waarop ik geen consessies kan dien, dus ik hoop dat me dat lijkt voor ongeveer 250-3000 euro per unit. De 5 m3/uur machine kost ongeveer €5500,-.
42 GT '79<br />240 GLT '88<br />240 SP '93
Antwoord
#12
Interessant allemaal.
Als je dus de tijd hebt icm goedkope installatie dan is het dus mogelijk om zelf je eigen tank te vullen voor weinig (met aardgas).

Nu wellicht de belangrijkste vraag. Wat voor aanpassingenzijn er nodig om een carburateur 240 die nu op LPG rijdt, geschikt te maken voor het rijden op aardgas?


Antwoord
#13
Ik kan uit ervaring vermelden dat een 240 een goede auto is om op aardgas telaten rijden.
Wij hebben een 240 super polar op aardgas.
Antwoord
#14
Vertel, foto's Tongue in ik en mijn volvo
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Knipperlicht dat aan blijft tijdens rijden Thijs69 1 1.307 17 February 2023, 23:45
Laatste bericht: BartJu
  Hoeveel rijden er nog rond? jos245 11 16.868 11 October 2020, 12:31
Laatste bericht: BartJu
  Hoe en wat voor de drie maanden niet rijden met oldtimer L.Nijhuis 5 8.366 11 November 2014, 22:30
Laatste bericht: Arjan.
  maas in wet MRB ? Hele jaar rijden, 1/2 jaar betalen jero 16 16.888 20 July 2014, 20:06
Laatste bericht: Dopski
  Hoeveel rijden er nog rond? 265gl 0 2.606 12 July 2014, 10:30
Laatste bericht: 265gl
  Nieuwe belastingregels: rijden op aardgas oftewel cng Arn02 17 19.725 10 June 2013, 21:50
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  245 bj1982 2.0 aut. met LH Jetronic slaat af tijdens het rijden hooverh 1 3.484 7 May 2012, 14:53
Laatste bericht: skidje
  Kan een Volvo op gebruikte frituurolie rijden? claire7adv 10 7.473 12 May 2011, 15:11
Laatste bericht: claire7adv
  Ik wil een grote gastank, maar wel 7pers blijven rijden herbe777 18 11.632 19 August 2010, 10:03
Laatste bericht: 242-turbo
  240/260 rijden exclusief? Sander van Buiten 23 20.219 26 October 2005, 14:19
Laatste bericht: Sander van Buiten

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)