Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ons Toos (Volvo 66)
[Afbeelding: img6406old.jpg]

Ik zal me even voorstellen:
Ik ben Martijn, ik woon in Hoeven (Noord-Brabant) ik ben 20 jaar oud en studeer werktuigbouwkunde in Breda (vroeger gewoon HTS)
Sinds een jaar rijd ik een rode Volvo 66 uit '79. Ik was op zoek naar een leuk en redelijk goedkope auto. Ook qua onderhoud en verbruik mocht hij niet te veel kosten want ik ben tenslotte maar een student.
Ik ben altijd al gek van oldtimers geweest. (Ik heb ook een Zundapp en een Puch uit '74 staan). Mijn oog viel op een gegeven moment op de volvo 66. Hoe meer ik me ging verdiepen in de auto, hoe meer ik gefascineerd raakte door de techniek en de charme van het model. Uiteindelijk heb ik er een gekocht in Zwolle. Het was best een gok om meteen zo'n vrij grote afstand te rijden met een auto die je niet kent maar al bij al bleek het allemaal mee te vallen.

Thuis gekomen wilde ik wilde me meteen aanmelden bij het daf forum maar het viel mij op dat er weinig activiteit op dat forum is.
Doordat ik een vraagbaak bij de auto kreeg heb ik alle problemen waar ik tegenaan liep op kunnen lossen zonder hulp van een forum.
Het leek mij echter wel leuk om af en toe wat foto's en verhalen te posten dus heb ik me bij dit forum aangemeld.
[Afbeelding: img2749kl.jpg]
Zo was hij toen ik hem kocht.

[Afbeelding: img3930kl.jpg]
Met mijn brommers

Toen ik thuis aan kwam rijden met de auto waren mijn zussen ook meteen verkocht. Zoals dat gaat met vrouwen wilden ze hem een naam geven. Ze mochten van mij hun gang gaan zolang het maar een hollandse vrouwen naam was. Hollands omdat de auto hollands is (het merk niet natuurlijk) en een vrouwennaam omdat ik van mening ben dat je alleen aan iets vrouwelijks zoveel aandacht en geld kunt besteden ;D
Het is dus Toos geworden Big Grin

Inmiddels rijd ik al een jaar vrij probleemloos rond. Niet dat ik zo veel kilometers maak maar van de km'ers die ik maak geniet ik met volle teugen. ik heb intussen ook wat gespaard zodat ik wat groter onderhoud en extra's kan kopen.

Omdat ik fatsoenlijk muziek wilde kunnen luisteren heb ik een baskist gemaakt voor achterin. Ik moet hem nog steeds bekleden maar voorlopig doet hij het prima Tongue
[Afbeelding: img6122s.jpg]
Om het compleet te maken wilde ik ook hoedenplank speakers inbouwen. De bedrading lag er al, ik hoefde dus alleen nog een plank en speakers te monteren. Ik wilde alleen niet zo'n lelijke plank met opzichtige nieuwerwetse speakers erin dus heb ik het anders aangepakt: De speakers hangen onder de hoedenplank, over het hout heb ik een klassiek ogende stof gespannen waar mijn vader VOLVO op heeft geborduurd. Het was best een klus om het netjes te krijgen maar ik ben erg tevreden met het resultaat!
[Afbeelding: p1515051210.jpg]

Het nodige onderhoud kwam echter al vrij snel:
In september is er een homokineet in de soep gelopen doordat de hoes los zat.
Op een gegeven moment begon de uitlaat erg veel herrie te maken en kwam de einddemper in zijn geheel los!
Ook startte hij slecht omdat de benzinepomp geen benzine op kon zuigen. (Het resultaat was dat ik regelmatig 's morgens benzine stond op te zuigen)
Ik heb toen meteen een nieuwe einddemper en benzinepomp besteld. Bij het monteren van de einddemper bleek dat de voorpijp ook al flink rot was dus daar heb ik ook meteen een nieuwe voor besteld.
Alsof dat allemaal niet duur en vervelend genoeg was ging de radiateur lekken en de benzine slangen waren rot waardoor er veel valse lucht werd aangezogen. Omdat ik toen toch bezig was ben ik meteen alle afstellingen nagelopen en het bleek dat de kleppen te veel speling hadden.
Op dit moment ben ik bezig met het vervangen van de keerringen van het differentieel en de olie ervan.

[Afbeelding: p104001130211.jpg]
Zo staat ze er op dit moment bij. Op stenen omdat ik er dan makkelijker onder kan kruipen. Ik hoop dat de keerringen snel binnen komen.

Als er update's zijn laat ik het zo snel mogelijk weten.
-Volvo 66 \'79
Antwoord
Geinige 66, is natuurlijk een DAF (merkje staat nog op o.a. het stuurhuis).

De RDW kan je meestal het originele 1979 kenteken weer geven, dan mag je nog geen blauwe platen hebben, maar het ziet er wel echter uit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Leuke auto! En erg Nederlands! Ik vind het leuk dat er toch weer jonge mensen zijn die er energie insteken om dit oer-hollandse product op de weg te houden. Je moet er wel veel voor over hebben! Mijn moeder zou zeggen: Pak geen kou jongen met dat op de grond liggen.
Antwoord
Hier nog een tip om "brugkosten" uit te sparen voor een Volvo 66/DAF Wink
Filmpje onderaan.....gewoon op zijn kant leggen Big Grin

http://www.liekie.eu/2007/12/15/hollands...e-ludolfs/
Volvo 244 DL 1974
Antwoord
@ Mark1970: Ik heb achterin mijn auto altijd een setje gele kenteken platen bij. Mochten ze er moeilijk over doen dan schroef ik de gele er gewoon weer op. Wink

@Hanslanz: Eerst leek het me ook een beetje een suffe auto maar ik word vaak geïnspireerd door de dafjes die in de rally's rijden/reden. Ik zou ook heel graag een 1400 motor van een 340 bijvoorbeeld erin willen. Maar daarvoor moet ik toch nog even sparen...

@ volvosvenska: Dat is natuurlijk ook een manier om aan je auto te sleutelen inderdaad. Voorlopig ga ik het nog niet proberen hoor Big Grin Als ik echt een brug nodig heb dan kan ik wel bij een aantal mensen terecht gelukkig
-Volvo 66 \'79
Antwoord
Gele platen zijn echter, want op deze auto hebben nooit blauwe platen gezeten. In 79 was de gele plaat al ingevoerd. Maar ik zal er over ophouden.

Voor een 1400 motor ben je zo klaar dacht ik, maar ik zou wel opschieten want zelfs op de sloop beginnen de 340's al te verdwijnen. Hier een uitgebreide handleiding voor ombouw: http://users.edpnet.nl/antiekeradio/project_b14.htm
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Laat 'm ook eens zien op http://www.volvo-forum.nl
Daar lopen nog een paar Dafliefhebbers rond.
Voor elke dag: Blackbird 245GLE MY1993 - http://www.volvo-forum.nl - het forum voor álle Volvo liefhebbers
Antwoord
Leuk ding. Ik heb zelf ook een 66.
Antwoord
Superleuk wagentje. Steeds meer jongere gasten (ik ben zelf ook 20) met oudere auto's (Volvo's). Ik ga nu snel m'n zusje overtuigen een oud wagentje te kopen zodra ze d'r rijbewijs heeft Tongue
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
;D die baskist lol !
geinig klein autotje , handige stadsauto Big Grin
Welkom !
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.798 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 659 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.671 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.170 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.401 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.256 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.859 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.150 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.050 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.507 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)