Topics: 85
31 January 2013, 13:06
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 January 2013, 14:03 door Marc1970.)
Ik zou iets (evt. tweedehands) van de categorie Gedore, Hazet, Facom of Stahlwille zoeken, evt. Proxxon of Tengtools-achtig maar geen mindere. De gangbare koppels zijn 50 Nm voor de nokkenasmoer, 100-140 wielmoeren, 110 cil.kopbouten, 115+/-15 fuseekogel-wielarm, 90-110 voorste remklauw, de krukaspoeliebout is 165 Nm bij de B21. Daar omheen moet je sleutel passen, dat zijn die met 1/2" aandrijving.
Aan de onderkant zit een kleppendekselmoertje, 20 Nm, en onmogelijkstrak zijn de flensmoeren van de aandrijfas, 240-300 en andere types 200-250.
Persoonlijk heb ik er Ã
Ã
ntje uit de antiekzaak, zoiets:
http://link.marktplaats.nl/609732281 nooit last mee gehad.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 9
Ik had er 1 van Mannesmann, maar dat is echt rommel. Heb nu een hele goede van Stahlwille, kost wel iets van 350 euro (via een jubileumactie gelukkig een stuk goedkoper), maar dan heb je ook wel topspul. Ik heb eens een kopbout aangedraaid met de Mannesmann, daarna met de Stahlwille. Die Stahlwille klikte een stuk eerder dan de Mannessman!
Verder ben ik met de rest van het gereedschap heel erg te spreken over Sonic. Redelijk onbekend merk, maar het feit dat zij preferred dealer zijn voor Audi/VW, BMW en Mercedes zegt genoeg. Plus 10 jaar garantie. Heb verder ringsteek van Rahsol, het "budget"-merk van Gedore en dat is ook gewoon goed spul.
Topics: 163
Voor het aandraaien van mn wielen gebruik ik een momentsleutel van de lidl.
Komt niet zo nau, en is altijd nog beter dan hoe de kwikfitboys het doen met hun KRARATRATARRATRATRATTAT...rrrrt..rrrt.
Voor de kopbouten zou ik een wat preciezere willen, maar daar is het tot nu toe nog niet van gekomen (destijds bij VOMD geleend).
Topics: 52
DennisvdB schreef:Ik had er 1 van Mannesmann, maar dat is echt rommel. Heb nu een hele goede van Stahlwille, kost wel iets van 350 euro (via een jubileumactie gelukkig een stuk goedkoper), maar dan heb je ook wel topspul. Ik heb eens een kopbout aangedraaid met de Mannesmann, daarna met de Stahlwille. Die Stahlwille klikte een stuk eerder dan de Mannessman!
Verder ben ik met de rest van het gereedschap heel erg te spreken over Sonic. Redelijk onbekend merk, maar het feit dat zij preferred dealer zijn voor Audi/VW, BMW en Mercedes zegt genoeg. Plus 10 jaar garantie. Heb verder ringsteek van Rahsol, het "budget"-merk van Gedore en dat is ook gewoon goed spul.
Juist, sonic spul is voor z'n geld zeker niet verkeerd. En gewoon verkrijgbaar bij brezan dus geen vage internetshops afstruinen. Momentsleutel is wel een precisiegereedschap en zou ik inderdaad niet van de kopen. Heb hier zelf twee gedore momentsleutels. Werken erg goed.
Topics: 18
wij hebben op t werk 2 volle gereedschap trolleys van Sonic, is puik spullie hoor! werkt perfect, en t kan heel wat boerengeweld af!
momentsleutel heb ik van Biltema (20 - 210Nm), omgerekend €60,- Werkt goed, wordt meetrapport bijgeleverd met een maximale afwijking van 4% en 10 jaar garantie. Mij hoor je niet klagen.
245L VAN