Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230F loopt slecht op constant toerental - mysterie?
Wie weet dat ik uit alle praktische kennis hier op het forum de ultieme tip vandaan haal!

Een aantal weken geleden hield mijn 240 ('92) vaak in bij gas geven en met dan heel voorzichtig gas laten opkomen pakte ie 'm weer. Bij een stoplicht was het vervolgens zweten, want bij stationair sloeg ie dan na een tijdje vaak af. Daarbij was ik eerder al veel koelvloeistof verloren, wat tijdelijk verholpen was door bijvullen en de dop van het reservoir er losjes op laten liggen. Ook maakte de brandstofpomp soms veel lawaai en op 't laatst altijd.

Bij de garage langs geweest en de boel na laten kijken (à 90 euro!). Hun conclusie: lekke koppakking, benzinepomp aan vervanging toe en samen met wat apk dingetjes zou het op zo'n tweeduizend euro komen om het in orde te maken. Aangezien dat ongeveer de waarde van de auto is leek me dit wat overdreven.

Zelf aan de slag gegaan....
1. Koppakking vervangen. Bleek inderdaad in niet zo'n beste staat. (lekte ook olie langs de pakking) Succesvol vervangen. Motor starten lopen.
2. Bij gas geven liep de motor echter slecht. Timing gecontroleerd: in orde. Misschien toch brandstof pomp? Ook maar vervangen tezamen met het filter. Ziet er allemaal weer mooi nieuw uit van onder, maar geen verschil!
3. Op diverse fora gelezen dat slecht constant toerental ook wel eens aan een defecte brandstofdrukregelaar kan liggen. Vervangen door een tweedehands exemplaar: geen verschil.

Waar nu te zoeken? Computer geeft geen foutmeldingen. Ook zelftest uit laten voeren. Alles lijkt te werken. Dynamo geeft mooi constante spanning. Verdeelkap en rotor zien er ook niet slecht uit. LMM eraf gehad, zelfde euvel. (hoort anders in noodloop nog redelijk te gaan) Brandstofpomprelais is paar maanden terug nog vervangen (motor viel afentoe helemaal uit, bleek toen aan dat relais te liggen)

Stationair loopt de motor goed. Als ik er mee ga rijden gaat het goed met hard optrekken, maar zodra de snelheid constant wordt hapert de motor. Het lijkt wel of ie dan een halve seconde even helemaal niks krijgt op alle 4 cilinders dan weer effe goed (anderhalve seconde) en dan weer en plof niks. (sputteren dus) Geen backfires overigens.

Wellicht de ECU?
Iemand een briljante ingeving??:blushing:
Antwoord
Je mag eventueel wel een ECU en brandstofrelais van mij proberen om te zien of het daaraan ligt.
Antwoord
Ik vermoed dat het toch je luchtmassameter is, is waarschijnlijk ook de jongste niet meer.
Zijn erg gevoelig voor storing en als je een andere gemonteerd heb even de accu los en weer vast (resetten)
Kan ook een vuiltje aan je bdp sensor zijn, stukje staalsplinter zodat je een vertekend magnetisch veld krijgt enz enz kan nog veel meer zijn dus!
Hoe is het met je kat en lamda sensor?
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Antwoord
Zijn er geen storingscodes?
Antwoord
Bedankt voor de reacties!
Er zijn geen storingscodes, dus opzich is er niets echt stuk, maar waarschijnlijk half stuk (?)
BDP sensor lijkt me ook een goeie, maar hij loopt wel goed stationair en als je hard optrekt pakt ie 'm ook. Alleen constant toerental is een probleem.
Luchtmassameter heb ik vorig jaar nog vervangen. (weliswaar een tweedehands). De motor moet wel lopen als je 'm ontkoppelt en de motor blijft dezelfde verschijnselelen vertonen, dus leek me de conclusie: licht niet aan de lmm.
Dan lambda sensor en cat. Ik zou het voltage uit de sensor nog eens kunnen meten, maar moet de motor (net als bij de lmm) niet redelijk lopen als je de sensor loskoppelt? Dat heb ik namelijk wel al gedaan en gaf ook geen verschil...

Ik zal nog even een filmpje op youtube zetten. Dan kunnen jullie zien hoe ie loopt.
Antwoord
[video=youtube;zw84GwNXG1A]http://www.youtube.com/watch?v=zw84GwNXG1A[/video]
Een filmpje illustreert het verhaal wat beter denk ik!
Antwoord
Zo, dat is best ellendig inderdaad.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
Ik hoor hier niemand over en toch best cruciaal:

-bougies vervangen,
-bougiekabels vervangen,
-verdelerkap vervangen,
-rotor vervangen,
-BDP sensor (als ie die heeft) controleren en vervangen eventueel (lees nu net dat daar aan gedacht wordt)
-luchtfilter vervangen?
-misschien het belangrijkste; zijn de kleppen juist gesteld na vervangen van de koppakking?

Mocht dat niet helpen kun je er voor kiezen een schoonmaakmiddel in de tank te gooien om het brandstof systeem (benzine) schoner te krijgen.

Maar ik denk dat er iets niet goed gaat aan de ontstekingskant van het verhaal.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Bedankt voor de reacties!

Dat lijkt me nog een overzichtelijke lijst om te vervangen... ga dat nog maar doen denk ik. En inderdaad kleppen even checken. Maar die klepspelingen veranderen toch in principe niet na het vervangen van de koppakking? Of zie ik dat verkeerd?

Na zelf het filmpje nog eens gezien te hebben lijkt het wel op een timingprobleem eigenlijk ook...
Antwoord
Probeer je bougiekappen er 1 voor 1 eens af te trekken, hou je toerental natuurlijk wel wat hoger.
Kijk of er verschil is.
Kan een half defecte bougie zijn of een kapotte kabel.
Kan ook een vuile injector zijn, zit een zeefje in en kan verstopt zijn.
Dus hoor je bij een cilinder verschil als de bougiekap er af is probeer eens een andere bougie.
En als dat het niet is kijk je injectoren eens na.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 1.675 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.290 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 598 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.355 17 December 2022, 11:33
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.409 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.530 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 6.135 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.580 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.427 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.442 15 July 2021, 16:57

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)