13 August 2011, 17:37
Zo, even foto van het resultaat tot nu toe:
![[Afbeelding: dsc04685a.jpg]](http://img197.imageshack.us/img197/117/dsc04685a.jpg)
![[Afbeelding: dsc04685a.jpg]](http://img197.imageshack.us/img197/117/dsc04685a.jpg)
|
Even voorstellen Hans en zijn Volvo 240 Turbo
|
|
13 August 2011, 17:37
Zo, even foto van het resultaat tot nu toe:
![]()
20 August 2011, 00:53
Het is me dan eindelijk gelukt. De turbo ligt naast de auto. 2 van de 3 boutjes gingen vanzelf, maar de onderste natuurlijk niet. Uiteindelijk met de slijptol onder de auto en na een gevecht van zo'n half uur gaf de laatste moer zich gewonnen.
Ben bang dat de turbo behoorlijk olie lekt en ik voel ook een beetje speling. Op internet een website gevonden waar de de turbo gratis geinspecteerd kan worden. Kijk maar eens op http://www.turbocharger.nl. Heeft iemand hier ervaring mee of een ander goed idee voor de turbo? Groet, Hans
21 August 2011, 18:25
Gisteren de turbo maar eens schoongemaakt en oliekoek ervan af gehaald
Ziet er al beter uit zo: ![]() Het opstandig draadeind bleef opstandig, tapeind wilde er maar niet uit, M10 moer erop gelast en de halve zondag de sleutel heen en weer. Hij is eruit! ![]() Dit is het type en serienummer van de turbo. Is aan het serienummer de leeftijd van de turbo te herleiden? ![]() Ook gelijk de dikke oliekoek van het blok af en de airco leiding alvast gemonteerd (onderaan de foto. ![]() De turbo bij ons op de zaak laten controleren, turbo loop nog niet aan ondanks speling dus ga er vanuit dat dit voor de oliefilm is. Ben wel benieuwd waar die enorme lekkage vanuit het verleden vandaan komt.
21 August 2011, 18:35
Je komt de lekkage nu vanzelf wel tegen, zo netjes als je hem schoongemaakt hebt.
21 August 2011, 20:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 August 2011, 21:08 door HansDAF.)
Iemand hier ervaring mee ??
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/XAVIAR-Tu...6a810#shId Kosten $ 90, verzenden $ 10 (valt mee.......)
21 August 2011, 21:42
Ik heb geen idee. Maar ik ben ook wel benieuwd. Als jij het nou eens probeert, horen wij wel of het wat was ;-).
Even serieus: ik heb ook het idee dat m'n turbootje af en toe een druppel olie laat vliegen. Onder belasting begint de auto te meuren naar oliewalm. Hoe heb je de speling op de as gemeten?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht Volvo S70 '97 Verkocht Volvo V70 '08 --> Daily driver Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
22 August 2011, 00:15
Radiale speling gemeten met duim en wijsvinger. Er moet enige speling zijn op de as om de oliefilm ertussen te laten. De speling mag echter niet zo groot zijn dat het draaiende gedeelte het huis raakt. Axiale speling kon ik niet waarnemen. Groter probleem is volgens mij de afdichtingen in de turbo zelf. Als de afdichting versleten is, lekt er olie het inlaatspruitstuk in, danwel regelrecht in de uitlaat. In beide gevallen verlies je olie met de bijbehorende walm. In het setje zitten alle afdichtingen incl. nieuwe lagers. Ben benieuwd of het makkelijk is om alles te vervangen. Grootste probleem wordt balanceren denk ik.
Ik denk dat ik maar zo'n setje bestel en het ga proberen............
22 August 2011, 09:30
Balancering is cruciaal ja. Ik vraag mij echter af hoe het in zijn werk gaat met de lagers. Deze moeten waarschijnlijk aan een bepaalde tolerantie voldoen tov de as. Als de as versleten is zul je een ondermaat lager moeten gebruiken icm slijpen van de as? Dit weet ik allemaal niet zeker. Maar dat zegt mijn nuchtere verstand me.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht Volvo S70 '97 Verkocht Volvo V70 '08 --> Daily driver Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
22 August 2011, 22:31
Volgens de jongens op het werk is er weinig te balanceren. Als eea te ver is uitgesleten lopen turbine- en compressorwiel tegen het huis en kan de turbo in de kliko. Ik ga zo'n setje bestellen en kijk wel waar het schip strand. Staan trouwens ook genoeg setjes op ebay.nl
Wordt vervolgd
22 August 2011, 22:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 August 2011, 23:00 door Volvo 142 B23.)
Citaat: Bron: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Turbolader Ik kom bij verschillende revisiebedrijven ook mogelijkheden tegen tot balanceren. Verder kwam ik een suggestie tegen die mij wel interessant leek: turbo zelf reviseren met eerder genoemde onderdelen en dan laten balanceren bij een bedrijf.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht Volvo S70 '97 Verkocht Volvo V70 '08 --> Daily driver Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014 |
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|
| Lijst met mogelijk verwante topics | |||||
| Topic | Auteur | Reacties | Weergaven | Laatste bericht | |
| Eerste Volvo | IVARIO | 45 | 6.797 |
21 May 2025, 00:57 Laatste bericht: IVARIO |
|
| Even voorstellen: Volvo 340 van Wout | Wout_Holsbeek | 5 | 659 |
17 April 2025, 21:00 Laatste bericht: BartJu |
|
| Even voorstellen V70 III 2.0 D3 | philippehopman | 0 | 393 |
31 August 2024, 17:43 Laatste bericht: philippehopman |
|
| Even voorstellen | Didier911 | 0 | 676 |
2 July 2024, 21:33 Laatste bericht: Didier911 |
|
| Voorstellen : De Turbo Intercooler | Kogelman | 3 | 1.123 |
7 June 2024, 18:14 Laatste bericht: Kogelman |
|
| Voorstellen | Jort | 3 | 1.208 |
3 May 2024, 08:24 Laatste bericht: henqui |
|
| Voorstellen _gijs_ | _gijs_ | 4 | 1.338 |
25 April 2024, 06:31 Laatste bericht: _gijs_ |
|
| Voorstellen: '83 Big Nose | Kogelman | 52 | 17.377 |
3 April 2024, 19:41 Laatste bericht: Kogelman |
|
| Voorstellen: Volvo 245 1976 | Kogelman | 19 | 5.668 |
2 April 2024, 17:05 Laatste bericht: IVARIO |
|
| voorstellen volvo 240 1983 | dafshooter | 1 | 1.170 |
26 February 2024, 13:40 Laatste bericht: Rob |
|