Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
Zie ook mijn verslagje van de vragensessie van vanmiddag Staatssecretaris financiën zegt MRB regeling toe
Maar ja, welke regeling is dus onduidelijk.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
De Bovag/RAI heeft een vrij sterke lobby, en het idee van 1e auto belastingplichtig en rest niet zou te fraudegevoelig zijn. Aangezien Weekers al zegt dat de niet-dagelijkse oldtimers "een paar dagen per jaar van stal moeten kunnen" lijkt het er op dat vooral de dagenkaart-optie onderzocht zal worden. Wink

De Bovag wil het door middel van een soort chipkaart die je via DigiD kan activeren (inloggen met DigiD, dag of dagen aangeven dat je ermee gaat rijden en je chipkaart zou een unieke ID bevatten die weer gekoppeld is aan je DigiD). Minste kans op fraude en makkelijk uit te voeren. De vraag is alleen hoe het zit als je meerdere oldtimers hebt, maar waarschijnlijk moet je dan meerdere dagkaarten kopen (of krijgen).
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Joepie, chipkaartjes! Net zo makkelijk te kraken als de OV-kaart dus...
Wellicht wel, maar ik zie de gemiddelde oldtimerrijder van 60plus niet even de chipkaart met een kaartlezer inprogrammeren. Tongue

Met "online inchecken" weet je vervolgens wel heel goed het daadwerkelijke gebruik. Ik ben benieuwd naar de regeling. Hoe dan ook heb ik er wel vertrouwen in. De quest voor de beste oplossing is nu gestart, dus daarmee is de uitnodiging voor KNAC / Bovag / FEHAC / de massa er kom mee te denken.
Oohjee online inchecken, oohje storing, en vervolgens mag je dan niet rijden?
En wie gaat dat apparaatje betalen wat in je auto komt? Niet de overheid, en waarschijnlijk ben je dan uiteindelijk net zoveel geld kwijt als je gewoon belasting zou betalen.

Ben benieuwd waar het allemaal op gaat draaien.
Een chipkaartje die je bij moet hebben (voor het geval van controle) is niet een apparaatje. Wink Dat pasje dient dan ter controle voor 't geval dat je staande wordt gehouden (en voor de slimmerds die denken dat de controle nauwelijks voorkomt en je dus prima zonder kan: de autowegen hangen tegenwoordig bomvol camera's met automatische kentekenherkenning en uit zeer betrouwbare bron weet ik dat er meer mee wordt gedaan dan de politie in eerste instantie liet geloven). Als DigiD een storing heeft heb je inderdaad wel een probleem, maar dan krijg je natuurlijk weer de handige tip cq verplichting dat je ook enkele dagen van tevoren al kan aangeven wanneer je de weg op gaat. Wink Met de 60-dagenkaart werd vroeger kennelijk weinig gefraudeerd, dus een digitale versie zou eigenlijk net zo goed moeten werken. Smile

BartWillem schreef:Met de 60-dagenkaart werd vroeger kennelijk weinig gefraudeerd, dus een digitale versie zou eigenlijk net zo goed moeten werken. Smile
Dus echt op papier zoals past bij onze oldies zou ook nog weer kunnen Wink
daarmee zijn de dagelijkse gebruikers inderdaad gewoon normaal belastingplichtig
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
BartWillem schreef:Een chipkaartje die je bij moet hebben (voor het geval van controle) is niet een apparaatje. Wink Dat pasje dient dan ter controle voor 't geval dat je staande wordt gehouden (en voor de slimmerds die denken dat de controle nauwelijks voorkomt en je dus prima zonder kan: de autowegen hangen tegenwoordig bomvol camera's met automatische kentekenherkenning en uit zeer betrouwbare bron weet ik dat er meer mee wordt gedaan dan de politie in eerste instantie liet geloven). Als DigiD een storing heeft heb je inderdaad wel een probleem, maar dan krijg je natuurlijk weer de handige tip cq verplichting dat je ook enkele dagen van tevoren al kan aangeven wanneer je de weg op gaat. Wink Met de 60-dagenkaart werd vroeger kennelijk weinig gefraudeerd, dus een digitale versie zou eigenlijk net zo goed moeten werken. Smile

Die chipkaartje moet je dan toch ook ergens inchecken?
En hoe moet je dan omgaan met het feit dat je niet weet dat je over 3 dagen opeens impulsief bent en een ritje wil maken (door de pekel). Of juist andersom.
Hoe zat dat dan vroeger als je je kaartje kwijt was? Volgens mij doet dat ook wel zeer in de portefeuille dan. 60 dagenkaart zou voor mij prima uitkomst zijn, meer dan 1x per week rijdt ik niet.

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.219 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.584 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.226 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.536 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)