Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn Volvo 242 turbo
#71
Ben ik ook wel 's benieuwd naar met K-jet.
Met een blow-off heb je teveel mengsel, wat je met een bypass niet hebt ...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#72
Ja heb even zitten googlen. Hij blaast van na de compressor terug naar voor de compressor. Lucht blijft dus in het systeem.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#73
Klopt helemaal! Ik vraag me af of je k-jet systeem problemen krijgt met een blow off valve: ik ken 2 turbos die er eentje op hadden zitten en daar hadden ze geen problemen mee.

Ik heb er dus zelf een 15G opgezet en dat is zeker een aanrader als je wat centjes bijelkaar hebt: pakt eerder en gelijkmatiger op en bouwt ook meer druk op.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#74
Ja als jij die 15g nou even een half jaartje op de plank legt :-). Als ie naar de spuiter is geweest en optisch is alles okee, dan komt het budget weer voor performance. Voorlopig rijd ie nu goed. Is netjes afgesteld en draai nu 0,3 bar. Dus met deze turbo is er nog wel ruimte. Alleen die bypass klinkt toch wel als een goeie upgrade.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#75
Control Bypass Valve???? Die bestaan niet
Compressor Bypass Valves wel.

Een B21ET last van turbo lag? Logisch!
De motor heeft een afgrijselijk lage compressie dat zonder turbodruk en een scherpe ontsteking het ding zo traag is als Dikke stront door een zeefje.
Een sneller spoelende turbo kan je iets helpen maar verwacht geen wonderen.
Antwoord
#76
Volvo 142 B23 schreef:Ja heb even zitten googlen. Hij blaast van na de compressor terug naar voor de compressor. Lucht blijft dus in het systeem.

Best wel logische naam dan , COMPRESSOR BYPASS VALVE Wink
Antwoord
#77
8valve schreef:Best wel logische naam dan , COMPRESSOR BYPASS VALVE Wink

Haha, als je het weet is het ineens logisch ja.

8valve schreef:Control Bypass Valve???? Die bestaan niet
Compressor Bypass Valves wel.

Een B21ET last van turbo lag? Logisch!
De motor heeft een afgrijselijk lage compressie dat zonder turbodruk en een scherpe ontsteking het ding zo traag is als Dikke stront door een zeefje.
Een sneller spoelende turbo kan je iets helpen maar verwacht geen wonderen.

Oplossing zou dus zijn een wat hogere compressie? Dat is dan weer jammer. En met scherpere ontsteking bedoel je ietsje verlaat?

Dit is mijn eerste turbomotortje en het is allemaal nieuw voor me.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#78
Andere zuigers voor de compressie en wat minder turbodruk moet toch te realiseren zijn?
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
#79
Ja, is te realiseren. Voorlopig sjok ik hier wel mee verder. Het is ook niet te weinig vermogen. Had alleen niet op die enorme lag na het schakelen gerekend.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#80
Even een update.
Is er zoveel gebeurd dan? Nee dat niet.
Stand van zaken is dat ik nu een sleutelruimte heb gevonden. Per 1 mei kan ik daar terecht, minimale huurperiode was een jaar, dus dan de zaken maar nog uitgebreider aanpakken dan het plan was. De auto word bijna volledig gestript voor het spuiten en alles nagekeken en opgelapt waar nodig.
Inmiddels heb ik ook een compleet Europees front gekocht, met flathood en de originele flathood eggcrate grille! Van het USA front is de motorkap krom, een voorscherm slecht en de koplampen vind ik nog steeds niet echt mooi.
Al met al zal er vanaf mei weer een beetje vaart in het project gaan komen.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.797 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 659 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.123 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.668 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.170 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.390 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.256 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.859 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.150 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.817 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)