Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alweer een 240... (nu met meer turbo)
Ondertussen weer best wat geklust.

Wasted spark zit er nu op, een van de prototype setjes.

[Afbeelding: 060620111481.jpg]

Het printje in de ezk gemonteerd.

[Afbeelding: 060620111482.jpg]

De gebruikte bobine/powerstage. Beide uit een Alfa 155 twinspark.

[Afbeelding: 060620111485.jpg]

De Bosch 2x2 bobine tijdelijk gemonteerd.

[Afbeelding: 210720111670.jpg]

Bobine al wat beter gemonteerd, zit nu op een zwart geverfd plaatje met busjes etc, nu geen foto van. Kabels zijn ook weer netjes weggewerkt.

Ook een leuk setje banden gekocht:

[Afbeelding: p8074868.jpg]

Toyo R1R in de maat 225/45ZR45, bandjes die erg veel grip hebben als ik de reviews op internet mag geloven. Ideaal dus.

[Afbeelding: 020820111780.jpg]

Ook nog een underdrive pulley gemonteerd die ik al een tijdje had liggen.

Verder heb ik nog de Iveco intercooler er in gezet, dat was ook wel redelijk wat werk om netjes te doen. Aantal beugeltjes gemaakt, intercooler wat ingekort en de aan/afvoer buis er van nog wat aangepast. Foto's volgen. Auto is in ieder geval weer wat sneller.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
kevlar riempje zou hem goed staan :laser:
Antwoord
242-turbo schreef:kevlar riempje zou hem goed staan :laser:

Ja die zijn mooi die Kevlar distributieriemen. Met de huidige nokkenas (11,37 mm lift) botst er niets als ik het met de hand ronddraai met stilstaande nokkenas dus ik laat het even bij de gewone. Zeker voor de 16V en 5/6 cilinder mensen erg mooi! (bestaat die riem voor de 5 en 6? of alleen voor de 5? voordat ik het heb over dingen die niet bestaan :p)

Ohja, de distributieriem kappen zitten er weer op. Koeling met de kleinere poelie geen probleem, alleen bij stilstaan moet de Efan aanslaan (en dat doet ie nu wat laat). Maarja, de radiateur die er nu in zit is een normale/non turbo 2e hands. Heb er over gedacht om een nieuwe zelf te lassen maar het is lastig om een losse kern te vinden die niet te duur is. Eens vragen bij de ERF ofzo, goede ervaringen mee.

De bekabeling van de dynamo heb ik ook vernieuwd. Nieuwe kabel voor de + en - (16 mm2 laskabel) daar kabelschoenen aangekrompen en er verlijmende krimpkous omheen gedaan. Ook de draden van het dynamolampje en de oliedruksensor gelijk nieuw, die zagen er na 20 jaar wat gehavend uit. Standaard is de aarding van de dynamo echt wat zwak (dun), handig om voor de winter wanneer je al het licht en de maximale ruitenwissersnelheid/ventilator etc nodig hebt te vervangen...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Misschien een rare vraag maar wat is een 'underdrive pulley' en waarvoor dient het?


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
welke motor wil je precies? ze zijn er voor meerdere motoren en niet alleen voor de redblock.

mooie pulley, kun je die toevallig ook gebruiken voor de b19 b21 en b23 + stuurpomp? die krengen zijn origineel maar voor de helft nieuw leverbaar.

ik zag vandeweek je topic op TB met die blauwe usb kabel, interessant systeem
Antwoord
Zo'n kevlar riempje is wel leuk maar eigenlijk alleen nuttig als je echt gaat racen of veel vermogen eruit haalt. De extra levensduur is niet superspannend (zeker als de auto's vrijlopers zijn). Dingen zijn in Amerika te krijgen bij FCP Groton: http://auto-parts.fcpgroton.com/kevlar-timing--list maar ik zie dat 242-turbo ook een groupbuy ervoor organiseert (zijn ze dan van FCP Groton of haal je ze rechtstreeks bij de leverancier en worden ze nóg goedkoper?). Smile
Antwoord
BartWillem schreef:Dingen zijn in Amerika te krijgen bij FCP Groton: http://auto-parts.fcpgroton.com/kevlar-timing--list maar ik zie dat 242-turbo ook een groupbuy ervoor organiseert (zijn ze dan van FCP Groton of haal je ze rechtstreeks bij de leverancier en worden ze nóg goedkoper?). Smile

die had ik al lang gevonden uiteraard. zoeken naar de bron en kunnen bestellen bij de bron is leuker en voordeliger zie ik
Antwoord
TheSaint77 schreef:Misschien een rare vraag maar wat is een 'underdrive pulley' en waarvoor dient het?
Niks meer dan je krukaspoelie. JW heeft er een die er gelikt uitziet en waarschijnlijk van alu en zodoende lichter is dan de standaard poelie.

Goed werk JW! Heb je trouwens foto's van de inbouw van je IC?
Antwoord
Drk schreef:Niks meer dan je krukaspoelie. JW heeft er een die er gelikt uitziet en waarschijnlijk van alu en zodoende lichter is dan de standaard poelie.

Goed werk JW! Heb je trouwens foto's van de inbouw van je IC?

Waarschijnlijk ook een maatje kleiner zodat de dynamo, stuurpomp enz minder toeren draaien als je de motor lekker doortrekt.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Hier nog wat pics van de IC

[Afbeelding: 210820111878.jpg]
end-tanks dichtgelast. Komt dat vele lassen op stage toch nog van pas hehe.

[Afbeelding: 230820111882.jpg]
M6 rubber steunen om de boel stevig vast te zetten (zit ook nog beneden vast)


[Afbeelding: 130920112000.jpg]
aan de warme kant zelf een reducer gemaakt van 55-76 mm van uitlaatbuis.

[Afbeelding: 310820111947.jpg]
in progress

[Afbeelding: 130920112002.jpg]
work in progress

-Koni geel dempers na 12.000 km totaal versleten. Valt me erg tegen. Flinke speling op de zuigerstang en demping even stug als normale dempers. Nu Bilstein B6 er in omdat ik gewoon moet rijden, heb nog niets met garantie gedaan. Auto is weer een enorm stuk strakker met de nieuwe dempers. Eerst ging ie bij 150-160 echt alle kanten op (dus niet veel gedaan). Nu veel stabieler.
-had weer een lekkende radiator, ga in een rap tempo door de 2e handsjes heen die ik nog had liggen. Nu wel een goede er in.
-olie ververst!

[Afbeelding: 051020112141.jpg]

Heb er nu ook Polaris opzitten, geleend van de 760. Banden zijn niet extreem goed meer maar de grip is wel goed, banden krijg ik niet echt aan het piepen. Of je moet al de legale snelheid verdubbelen denk ik zo, tijd om eens naar het circuit te gaan.

Voor de rest doet ie het goed, nu 60 km/dag aan het rijden en dat gaat goed. Ben nog aan het kijken naar een startverwarmer nu het steeds kouder gaat worde.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.123 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.663 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 153.435 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.231 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 200.014 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 3.119 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 104.494 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 478.183 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
  Mijn nieuwe aanwinst!! En alweer rood! KennOne 3 4.991 24 January 2017, 10:22
Laatste bericht: dwarswind
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 97.578 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)