17 November 2011, 13:35
Ben al een tijd niet meer hier op dit forum geweest, geen idee waarom eigenlijk :S Naja, bij deze (voor degene die niet op turbobricks en het volvoforum zitten) maak ik dit topic weer up to date.
Vorig jaar eind Januari ging er het een en ander kapot waardoor de kop eraf moest en toen kwam ik iets veel ergers tegen. Dikke vegen in de cilinderwand. Bleek dat het revisiebedrijf dat de boel op maat gemaakt had en aan mij mee gegeven om in elkaar te zetten vergeten was de zuigerveerslot speling op de juiste hoeveelheid ruimte te zetten, ondanks dat ik ze gevraagd had dit te doen. Deze was te krap (0,2mm ipv de vereiste 0,5mm). De zuigerveren zijn toen uitgezet en hebben dikke kale vegen op de wand achtergelaten. Door het gebrek aan smering daardoor zijn ook de zuigers zwaar beschadigd geraakt. Heeft een half jaar geduurd met het revisiebedrijf om de schade vergoed te krijgen. Blok en zuigers etc ook niet meer te redden, dus een nieuw setje zuigers uit Amerika laten komen, nieuw blok geregeld en weer opnieuw begonnen. De zuigers moesten nog gemaakt worden, wat ook 3 maanden geduurd heeft en toen zat ik 4 maanden in Amerika voor m'n opleiding en had ik nog steeds geen tijd. Aan het nieuwe blok meteen een aantal verbeteringen toegepast:
- Het nieuwe blok heb ik oliesproeiers in gemaakt die de onderkant van de zuigers besproeien
- Een stalen vliegwiel erop (5kg) waar een 850R koppeling op kan (gemaakt door TTV Racing in Engeland)
- 850R Koppeling (Clutchnet red drukgroep and 6 puck plaat met geveerde naaf)
- Stuggere klepveren erin
- Windage tray in het carter (van een B204FT)
- Olie temp sensor in carterpan geplaatst
- De JAW (just another wideband) vervangen voor een Innovate LC1
- De 500cc/min injectoren vervangen voor 900cc/min injectoren
- Walbro 255l/h brandstofpomp
- Bedrading netjes maken
- Subframe versterken achter
en nog een hoop kleine dingen.
Foto's:
![[Afbeelding: img1018au.jpg]](http://img96.imageshack.us/img96/1875/img1018au.jpg)
![[Afbeelding: img1020x.jpg]](http://img69.imageshack.us/img69/5319/img1020x.jpg)
![[Afbeelding: img1022n.jpg]](http://img837.imageshack.us/img837/5123/img1022n.jpg)
Nieuwe blok in de verf gezet:
![[Afbeelding: 04022011173.jpg]](http://img190.imageshack.us/img190/8775/04022011173.jpg)
![[Afbeelding: 04022011174.jpg]](http://img12.imageshack.us/img12/3596/04022011174.jpg)
![[Afbeelding: 04022011177.jpg]](http://img714.imageshack.us/img714/7599/04022011177.jpg)
![[Afbeelding: 04022011180.jpg]](http://img171.imageshack.us/img171/4366/04022011180.jpg)
Krukas er weer in en oliesproeiers erin gemaakt:
![[Afbeelding: 12022011182.jpg]](http://img831.imageshack.us/img831/5977/12022011182.jpg)
![[Afbeelding: 12022011194.jpg]](http://img137.imageshack.us/img137/6172/12022011194.jpg)
![[Afbeelding: 12022011192.jpg]](http://img715.imageshack.us/img715/2462/12022011192.jpg)
en een olie temperatuur sensor in de carterpan gemaakt:
![[Afbeelding: 12022011188.jpg]](http://img138.imageshack.us/img138/2163/12022011188.jpg)
De zuigers er weer in, stuggere klepveertjes erin en meteen de keeringen op de klepsteeltjes ook maar vervangen:
![[Afbeelding: img0366copy.jpg]](http://img688.imageshack.us/img688/2739/img0366copy.jpg)
![[Afbeelding: img0370copy.jpg]](http://img138.imageshack.us/img138/5862/img0370copy.jpg)
![[Afbeelding: img0372cu.jpg]](http://img510.imageshack.us/img510/4853/img0372cu.jpg)
![[Afbeelding: img0374by.jpg]](http://img534.imageshack.us/img534/3752/img0374by.jpg)
![[Afbeelding: img0375gy.jpg]](http://img828.imageshack.us/img828/379/img0375gy.jpg)
![[Afbeelding: img0381cx.jpg]](http://img337.imageshack.us/img337/8608/img0381cx.jpg)
de cilinderkop verder in elkaar gezet:
![[Afbeelding: img2703pn.jpg]](http://img109.imageshack.us/img109/3361/img2703pn.jpg)
![[Afbeelding: img2707kd.jpg]](http://img62.imageshack.us/img62/8995/img2707kd.jpg)
![[Afbeelding: img2724w.jpg]](http://img33.imageshack.us/img33/2184/img2724w.jpg)
![[Afbeelding: img2730o.jpg]](http://img197.imageshack.us/img197/9816/img2730o.jpg)
En een windage tray die normaal op de B204FT zit gekocht om erop te zetten:
![[Afbeelding: img0391v.jpg]](http://img641.imageshack.us/img641/7012/img0391v.jpg)
![[Afbeelding: img0408k.jpg]](http://img847.imageshack.us/img847/6035/img0408k.jpg)
![[Afbeelding: img0409i.jpg]](http://img291.imageshack.us/img291/7056/img0409i.jpg)
![[Afbeelding: img0412hq.jpg]](http://img708.imageshack.us/img708/4876/img0412hq.jpg)
![[Afbeelding: img0417t.jpg]](http://img826.imageshack.us/img826/8748/img0417t.jpg)
![[Afbeelding: img0419l.jpg]](http://img827.imageshack.us/img827/2949/img0419l.jpg)
![[Afbeelding: img0422jn.jpg]](http://img339.imageshack.us/img339/1205/img0422jn.jpg)
![[Afbeelding: img0425n.jpg]](http://img849.imageshack.us/img849/1575/img0425n.jpg)
![[Afbeelding: img0426wa.jpg]](http://img534.imageshack.us/img534/6257/img0426wa.jpg)
De nieuwe koppeling:
![[Afbeelding: 08042011221.jpg]](http://img38.imageshack.us/img38/9003/08042011221.jpg)
![[Afbeelding: 09042011221.jpg]](http://img196.imageshack.us/img196/2357/09042011221.jpg)
![[Afbeelding: 09042011222.jpg]](http://img690.imageshack.us/img690/731/09042011222.jpg)
![[Afbeelding: 09042011223.jpg]](http://img852.imageshack.us/img852/4948/09042011223.jpg)
![[Afbeelding: img0481q.jpg]](http://img809.imageshack.us/img809/3976/img0481q.jpg)
![[Afbeelding: img0482dg.jpg]](http://img39.imageshack.us/img39/3278/img0482dg.jpg)
![[Afbeelding: img0483s.jpg]](http://img171.imageshack.us/img171/682/img0483s.jpg)
![[Afbeelding: img0484edit.jpg]](http://img192.imageshack.us/img192/2051/img0484edit.jpg)
Vorig jaar eind Januari ging er het een en ander kapot waardoor de kop eraf moest en toen kwam ik iets veel ergers tegen. Dikke vegen in de cilinderwand. Bleek dat het revisiebedrijf dat de boel op maat gemaakt had en aan mij mee gegeven om in elkaar te zetten vergeten was de zuigerveerslot speling op de juiste hoeveelheid ruimte te zetten, ondanks dat ik ze gevraagd had dit te doen. Deze was te krap (0,2mm ipv de vereiste 0,5mm). De zuigerveren zijn toen uitgezet en hebben dikke kale vegen op de wand achtergelaten. Door het gebrek aan smering daardoor zijn ook de zuigers zwaar beschadigd geraakt. Heeft een half jaar geduurd met het revisiebedrijf om de schade vergoed te krijgen. Blok en zuigers etc ook niet meer te redden, dus een nieuw setje zuigers uit Amerika laten komen, nieuw blok geregeld en weer opnieuw begonnen. De zuigers moesten nog gemaakt worden, wat ook 3 maanden geduurd heeft en toen zat ik 4 maanden in Amerika voor m'n opleiding en had ik nog steeds geen tijd. Aan het nieuwe blok meteen een aantal verbeteringen toegepast:
- Het nieuwe blok heb ik oliesproeiers in gemaakt die de onderkant van de zuigers besproeien
- Een stalen vliegwiel erop (5kg) waar een 850R koppeling op kan (gemaakt door TTV Racing in Engeland)
- 850R Koppeling (Clutchnet red drukgroep and 6 puck plaat met geveerde naaf)
- Stuggere klepveren erin
- Windage tray in het carter (van een B204FT)
- Olie temp sensor in carterpan geplaatst
- De JAW (just another wideband) vervangen voor een Innovate LC1
- De 500cc/min injectoren vervangen voor 900cc/min injectoren
- Walbro 255l/h brandstofpomp
- Bedrading netjes maken
- Subframe versterken achter
en nog een hoop kleine dingen.
Foto's:
![[Afbeelding: img1018au.jpg]](http://img96.imageshack.us/img96/1875/img1018au.jpg)
![[Afbeelding: img1020x.jpg]](http://img69.imageshack.us/img69/5319/img1020x.jpg)
![[Afbeelding: img1022n.jpg]](http://img837.imageshack.us/img837/5123/img1022n.jpg)
Nieuwe blok in de verf gezet:
![[Afbeelding: 04022011173.jpg]](http://img190.imageshack.us/img190/8775/04022011173.jpg)
![[Afbeelding: 04022011174.jpg]](http://img12.imageshack.us/img12/3596/04022011174.jpg)
![[Afbeelding: 04022011177.jpg]](http://img714.imageshack.us/img714/7599/04022011177.jpg)
![[Afbeelding: 04022011180.jpg]](http://img171.imageshack.us/img171/4366/04022011180.jpg)
Krukas er weer in en oliesproeiers erin gemaakt:
![[Afbeelding: 12022011182.jpg]](http://img831.imageshack.us/img831/5977/12022011182.jpg)
![[Afbeelding: 12022011194.jpg]](http://img137.imageshack.us/img137/6172/12022011194.jpg)
![[Afbeelding: 12022011192.jpg]](http://img715.imageshack.us/img715/2462/12022011192.jpg)
en een olie temperatuur sensor in de carterpan gemaakt:
![[Afbeelding: 12022011188.jpg]](http://img138.imageshack.us/img138/2163/12022011188.jpg)
De zuigers er weer in, stuggere klepveertjes erin en meteen de keeringen op de klepsteeltjes ook maar vervangen:
![[Afbeelding: img0366copy.jpg]](http://img688.imageshack.us/img688/2739/img0366copy.jpg)
![[Afbeelding: img0370copy.jpg]](http://img138.imageshack.us/img138/5862/img0370copy.jpg)
![[Afbeelding: img0372cu.jpg]](http://img510.imageshack.us/img510/4853/img0372cu.jpg)
![[Afbeelding: img0374by.jpg]](http://img534.imageshack.us/img534/3752/img0374by.jpg)
![[Afbeelding: img0375gy.jpg]](http://img828.imageshack.us/img828/379/img0375gy.jpg)
![[Afbeelding: img0381cx.jpg]](http://img337.imageshack.us/img337/8608/img0381cx.jpg)
de cilinderkop verder in elkaar gezet:
![[Afbeelding: img2703pn.jpg]](http://img109.imageshack.us/img109/3361/img2703pn.jpg)
![[Afbeelding: img2707kd.jpg]](http://img62.imageshack.us/img62/8995/img2707kd.jpg)
![[Afbeelding: img2724w.jpg]](http://img33.imageshack.us/img33/2184/img2724w.jpg)
![[Afbeelding: img2730o.jpg]](http://img197.imageshack.us/img197/9816/img2730o.jpg)
En een windage tray die normaal op de B204FT zit gekocht om erop te zetten:
![[Afbeelding: img0391v.jpg]](http://img641.imageshack.us/img641/7012/img0391v.jpg)
![[Afbeelding: img0408k.jpg]](http://img847.imageshack.us/img847/6035/img0408k.jpg)
![[Afbeelding: img0409i.jpg]](http://img291.imageshack.us/img291/7056/img0409i.jpg)
![[Afbeelding: img0412hq.jpg]](http://img708.imageshack.us/img708/4876/img0412hq.jpg)
![[Afbeelding: img0417t.jpg]](http://img826.imageshack.us/img826/8748/img0417t.jpg)
![[Afbeelding: img0419l.jpg]](http://img827.imageshack.us/img827/2949/img0419l.jpg)
![[Afbeelding: img0422jn.jpg]](http://img339.imageshack.us/img339/1205/img0422jn.jpg)
![[Afbeelding: img0425n.jpg]](http://img849.imageshack.us/img849/1575/img0425n.jpg)
![[Afbeelding: img0426wa.jpg]](http://img534.imageshack.us/img534/6257/img0426wa.jpg)
De nieuwe koppeling:
![[Afbeelding: 08042011221.jpg]](http://img38.imageshack.us/img38/9003/08042011221.jpg)
![[Afbeelding: 09042011221.jpg]](http://img196.imageshack.us/img196/2357/09042011221.jpg)
![[Afbeelding: 09042011222.jpg]](http://img690.imageshack.us/img690/731/09042011222.jpg)
![[Afbeelding: 09042011223.jpg]](http://img852.imageshack.us/img852/4948/09042011223.jpg)
![[Afbeelding: img0481q.jpg]](http://img809.imageshack.us/img809/3976/img0481q.jpg)
![[Afbeelding: img0482dg.jpg]](http://img39.imageshack.us/img39/3278/img0482dg.jpg)
![[Afbeelding: img0483s.jpg]](http://img171.imageshack.us/img171/682/img0483s.jpg)
![[Afbeelding: img0484edit.jpg]](http://img192.imageshack.us/img192/2051/img0484edit.jpg)



![[Afbeelding: img0491ed.jpg]](http://img685.imageshack.us/img685/3539/img0491ed.jpg)
![[Afbeelding: img0496wt.jpg]](http://img9.imageshack.us/img9/7944/img0496wt.jpg)
![[Afbeelding: img0503i.jpg]](http://img857.imageshack.us/img857/6144/img0503i.jpg)
![[Afbeelding: img0505tx.jpg]](http://img859.imageshack.us/img859/4787/img0505tx.jpg)
![[Afbeelding: img0506lo.jpg]](http://img197.imageshack.us/img197/5295/img0506lo.jpg)
![[Afbeelding: img0507x.jpg]](http://img35.imageshack.us/img35/8261/img0507x.jpg)
![[Afbeelding: 20110824140428.jpg]](http://img808.imageshack.us/img808/6672/20110824140428.jpg)
![[Afbeelding: 20110825115314.jpg]](http://img545.imageshack.us/img545/6216/20110825115314.jpg)
![[Afbeelding: 20110825115433.jpg]](http://img84.imageshack.us/img84/5431/20110825115433.jpg)
![[Afbeelding: 20110825115530.jpg]](http://img18.imageshack.us/img18/5751/20110825115530.jpg)
![[Afbeelding: 20110903154441.jpg]](http://img11.imageshack.us/img11/792/20110903154441.jpg)
.![[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]](http://i264.photobucket.com/albums/ii178/Rayspictures_2007/Volvo%20miscelanous/fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg)
![[Afbeelding: 57960_106486409410885_100001485780570_51...4492_n.jpg]](http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs299.ash2/57960_106486409410885_100001485780570_51028_4904492_n.jpg)