Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
Inderdaad, en weer dat gemiep over dertig jaar. Onzin, hij is nu belastingvrij en dat moet ie blijven. Betaal genoeg voor de s70 op g3.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
@ volvo 142B23, onzin natuurlijk, voor die S70 op G3 betaal je maar een beetje in vergelijking tot dieselrijders, t zal ook lekker worden als je zelf gaat bepalen wat genoeg is
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
oga244 schreef:@ volvo 142B23, onzin natuurlijk, voor die S70 op G3 betaal je maar een beetje in vergelijking tot dieselrijders, t zal ook lekker worden als je zelf gaat bepalen wat genoeg is

Ja? Maar ook een hoop meer dan een benzine auto. Niet vergeten het verbruik op lpg niet te vergelijken is met diesel. Maar zoiezo interesseert het me niet welke brandstof, ik bedoel alleen te zeggen dat ik niet alleen een oldtimer heb en er gewoon een auto naast heb staan voor dagelijks gebruik waar netjes voor betaald word.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Kennelijk hebben de Fehac en Knac veel klachten mogen ontvangen over de enquete die online gehouden werd de afgelopen weken. Ik moet ook zeggen: de enquete was wel erg eenzijdig en wat bekrompen. Smile Veel mensen hebben op hun klachtenmail de volgende reactie mogen ontvangen:

Citaat:Bunnik, december 2012

Beste klassieker liefhebber,

De kort geleden geopende mini-enquête op zowel de FEHAC als op de KNAC website heeft bij sommige klassieker liefhebbers reacties opgeroepen. We kunnen helaas niet op elke reactie persoonlijk antwoord geven. Daarom dit algemene antwoord.

In nauwe samenwerking met elkaar hebben de KNAC en de FEHAC deze mini-enquête gehouden. De enquête was nodig omdat beide partijen in gesprek zijn met het ministerie van Financiën over de MRB vrijstelling voor voertuigen van 25 jaar en ouder.

Ik benadruk daarbij, dat de discussie vooral gaat over oldtimer auto’s die in dagelijks gebruik zijn, die veel kilometers maken en meestal voorzien zijn van een dieselmotor. Omdat dit dagelijks gebruik (van diesels) door de verschillende ministeries wordt gezien als oneigenlijk gebruik en daar tegen, vanuit milieuoverwegingen, terecht bedenkingen kunnen worden gemaakt. Omdat de overheid nog geen mogelijkheden ziet om die specifieke groep ‘belastingontwijkers’ (die hun oldtimer overigens zelden als ‘erfgoed van de weg’ zien en behandelen) aan te pakken, is een regeling bedacht die alle oldtimereigenaren aanpakt. De in de loop der jaren door de FEHAC verzamelde gegevens betreffen vooral de echte oldtimerliefhebber. De huidige enquête moet snel inzicht geven in het werkelijke gebruik van hun oldtimer door oldtimer liefhebbers.

Nog maar enkele weken geleden werden wij allen verrast door de voorgenomen totale afschaffing van de MRB-vrijstelling voor klassiekers. Dankzij intensief lobby werk heeft de Tweede Kamer zich uitgesproken voor het zoeken naar een oplossing om de echte liefhebbers te ontzien, en zitten we nu al weer een tafel in Den Haag. Echter, de ‘window of opportunity’ is zeer beperkt. Vandaar de behoefte om snel actuele en aanvullende informatie te verzamelen.

Om snel een eerste indicatie te krijgen hoe eigenaren van klassieke voertuigen over bepaalde (alternatieve) situaties denken is deze mini-enquête opgezet. Met het oog op de urgentie is er geen tijd voor een uitgebreid en gedegen onderzoek, maar is er dingend behoefte aan een dergelijke snelle inventarisatie die ons waardevolle input levert. Het geeft ons, de vertegenwoordigers van de FEHAC, KNAC, BOVAG, RAI en de FOCWA een eerste indicatie hoe de eigenaren van klassieke voertuigen over bepaalde punten denken. Die resultaten zijn zeer voorlopig maar wel op dit moment bruikbaar bij de eerste onderhandelingen en gesprekken met het Ministerie van Financiën en het Ministerie van Milieu en Infrastructuur. U moet de vragen en de te geven antwoorden dan ook in dat licht bezien. Een eerste indicatie van meningen en niet meer.

Grote FEHAC enquête 2012 - 2013

De FEHAC zal een veel uitgebreidere enquête vanaf 15 december a.s. op een website openen. Met deze uitgebreide enquête wil de FEHAC een soortgelijke enquête uit 2006 een vervolg geven. In deze enquête zijn er veel meer vragen en antwoord mogelijkheden opgenomen over het bezit en gebruik van klassieke voertuigen opgenomen. Het betreft dan zowel klassieke personenauto’s, -bedrijfswagens als –tweewielers. Kortom alle soorten klassieke voertuigen

Met de resultaten van deze enquête heeft de FEHAC een zeer gedegen antwoord op de vele vragen over het bezit en het gebruik van klassieke voertuigen. Daarmee kunnen de onderhandelingen met genoemde Ministeries verder worden afgerond.

De FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) stelt zich vanaf haar oprichting (1976) ten doel de belangen te behartigen van de eigenaren en houders van historische voertuigen. Het gaat als regel om voertuigen van 25 jaar en ouder. De FEHAC telt ruim 200 leden, Nederlandse verenigingen en stichtingen die samen circa 70.000 personen vertegenwoordigen. Al deze mensen spannen er zich er voor in om de historische voertuigen die zij bezitten zijn in stand te houden, met inzet van kennis, kunde en tijd, en volledig uit eigen middelen. Zo zorgen zij er voor, ondersteund door een hele bedrijfstak, dat er in Nederland een rijke en gevarieerde collectie historische voertuigen behouden blijft; niet alleen personenauto’s, maar ook bromfietsen, motorfietsen, autobussen, bedrijfsvoertuigen, legervoertuigen, aanhangwagens en tractoren. In haar 35-jarige bestaan is de FEHAC uitgegroeid tot dà gesprekspartner van de overheid op het gebied van regelgeving voor klassiekers.

De FEHAC is in principe geen voorstander van dagelijks gebruik van klassieke voertuigen; immers, het aantal oldtimer voertuigen dat als dagelijks vervoer wordt gebruikt en toch jarenlang door dezelfde eigenaar in goede conditie wordt gehouden, is minimaal. Verreweg de meeste van de dagelijks gebruikte voertuigen is slecht een zeer kort leven beschoren; wil men echt een oldtimer dagelijks gebruiken, dan zijn de kosten onevenredig veel hoger dan van een modern voertuig. Met het dagelijks gebruik van een klassiek voertuig wordt daarom immers de doelstelling om het historisch mobiel erfgoed te bewaren niet ondersteund.

Mocht u belangstelling hebben om op de hoogte te worden gehouden van de ontwikkelingen rondom de MRB vrijstelling en de FEHAC enquête 2012-2013 dan verzoeken wij u vriendelijk zich in te schrijven voor de FEHAC nieuwsbrief. Dat kunt u doen op de FEHAC website: http://www.fehac.nl (kolom links “FEHAC Nieuwsbrief publiek”Wink

Met vriendelijke groet,

FEHAC

Bert Pronk,

voorzitter

Kort gezegd: er komt een nieuwe enquete. Hopelijk komen er dan meer opties dan alleen de 4 opties (2x dagenkaart-optie, verhogen leeftijd of kilometerheffing) en is er ook de optie om zelf wat opmerkingen te plaatsen. Smile
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
De Fehac heeft nu een nieuwe enquete online gezet die gelukkig een stuk beter is dan de oude! Smile Zie http://www.fehac.eu.

Ik vind de mogelijke opties nu een stuk beter: niet alleen de dagenkaart of het achterlijke verhogen van de leeftijdsgrens naar 30 jaar en 35 jaar voor diesels (dat is in mijn ogen echt het uitstellen van het probleem, of de Benz-rijders ruilen hun 86'er om voor een 79'er) maar gelukkig nu ook meer opties.

De beste vind ik: oldtimerkenteken voor 25 jaar en ouder voor 200 Euro per jaar. Ja: het kost wat meer dan we nu betalen (nu betalen we niets maar goed: het is veel beter dan de volle mep moeten betalen) maar het is veruit de beste optie zonder gezeik: als je voor 17 Euro per maand met al het geneuzel klaar bent vind ik het best en kunnen ook de jaren 80-auto's (zoals veel 240's en 740's, 780's etc) mooi belasting vrij blijven. Smile Dus die heb ik mooi een 1 gegeven (1 is belangrijk, 5 minst belangrijk en als je de rest buiten beschouwing laat tellen ze niet eens mee).

Geen interessante opties. Het heeft voor mij geen zin om een optie met 'niet voor dagelijks gebruik' te kiezen. Wat hebben we aan oldtimers als je ze in schuurtjes moet zetten? Het idee is juist dat men ze af en toe tegenkomt en nostalgisch denkt aan 'vroeger had ik/vader/tante er ook zo ÃÃn".
Nostalgie is booming bussiness.
Ik zou zeggen, een oldtimer is een ouwe auto met glimmende sierstrips en een blauw kenteken (was dat 1978?). Paar 100 euro MRB betalen kan nog wel om al te ruig misbruik te ontmoedigen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Tja het is kiezen uit de minst slechte optie. Wink Mensen die roepen dat oldtimers alleen auto's met blauw kenteken zijn doen dat vooral uit eigenbelang heb ik 't idee. Tongue Voor mij is een Ferrari F40 ook een oldtimer (in wording) en een Porsche 928 uit 1986 of een Volvo 780 is in mijn ogen ook een echte oldtimer. Daarom zou gewoon een vast tarief van 200 Euro helemaal geen stom plan zijn. Wink

Het in schuurtjes moeten ophokken is alleen echt van toepassing bij een 30- of 60-dagenkaart. Ook niet de meest geweldige optie, maar het verhogen van de mrb-vrijstelling naar 30 jaar en voor diesels naar 35 jaar is helemaal achterlijk: dat is gewoon eventjes uitstellen van het probleem.

De uitgebreide enquete: http://www.fehac.eu/
Die 'speciale kenteken voor oldtimer' opties zijn allebei - niet voor dagelijks gebruik- dan zie ik de Belgische situatie voor me, beetje rondjes rijden rondom het dorp en op clubdagen en naar de garage heen en weer, da's praktisch ophokplicht.
Ik vind ook wel dat de Volvo 850 een klassieker wordt, maar het publiek (wat toch de kosten ophoest links of rechtsom) waarschijnlijk niet. Het idee van oldtimers zijn T Fordjes, Duetts, Packards en dergelijke autootjes met ronde dakkies hobbelend over dijkweggetjes, ik denk dat de Volvo 140 als 'mobiel erfgoed' al een heleboel verbeelding vraagt van veel mensen, zeker als die op de linkerbaan voorbij komt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Uiteindelijk is een km-heffing helemaal niet zo slecht plan (vermits technisch veilig). Iedere auto, incl. de T fordjes en Duetts een apparaatje en dan karren of stallen.

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.219 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.577 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.226 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.536 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)