Topics: 7
30 October 2012, 17:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 October 2012, 17:18 door BartWillem.)
Hilgert schreef:overigens had een stem op de SP of GroenLinks niets uitgemaakt. Alle linkse partijen wilden de MRB voor oldtimers afschaffen. Alleen PVV, CDA en VVD niet.
CDA wilde het helaas ook, maar dan gedeeltelijk (lees: de oldtimers moesten de helft van de wegenbelasting betalen).
Overigens heeft de Fehac eindelijk iets van zich laten horen:
Citaat:Bunnik, 30 oktober 2012
Oldtimer eigenaren onnodig getroffen door regeerakkoord
In het Regeerakkoord 2012 wordt aangegeven dat de reeds lang door de FEHAC bevochten vrijstelling voor klassieke voertuigen vanaf 2014 komt te vervallen. Argument is dat dit vanuit milieuoverwegingen wordt gedaan.
Bijdrage van oldtimer aan vervuiling milieu te verwaarlozen
Het argument dat met het opheffen van de fiscale vrijstelling het milieu wordt gediend zal niet opgaan. Omdat de bijdrage van oldtimers aan vervuiling en CO2-emissies te verwaarlozen is. Van alle kilometers die personen- en bedrijfsauto’s in Nederland afleggen is hooguit een kwart procent afkomstig van oldtimers (in de zin van door liefhebbers gekoesterd erfgoed). Bovendien rijden deze voertuigen vrijwel niet in de stad of tijdens de spits.
Helaas zijn oldtimers, door onjuiste interpretatie van een door het Planbureau voor de Leefbaarheid uitgebracht rapport, recent in een kwaad daglicht komen te staan. Wetenschappelijk, onafhankelijk onderzoek dat de FEHAC eerder heeft laten verrichten, laat een heel ander beeld zien. Namelijk dat het gebruik van oldtimers zo gering is, dat het behalen van de doelstellingen op gebied van vermindering van uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide niet in gevaar komt door het sporadische gebruik van oldtimers.
Belastingopbrengst van oldtimer belasting zal sterk tegenvallen
De FEHAC bepleit dat het zeer onverstandig zou zijn om de al sinds 1994 bestaande vrijstelling van wegenbelasting van oldtimers te beëindigen. De berekeningen die het Centraal Plan Bureau in opdracht van een aantal politieke partijen heeft gemaakt van de opbrengst van zo’n maatregel geven een misleidend beeld van de werkelijkheid. Immers, zoals het CPB zelf ook niet weerspreekt, men heeft geen rekening gehouden met het enorme aantal voertuigen dat gedurende een groot deel van het jaar geschorst zal worden, of zal worden geëxporteerd.
En evenmin is de uitval aan belastinginkomsten meegenomen: minder brandstofaccijns, maar vooral minder BTW en andere opbrengsten uit de omvangrijke oldtimer-economie. En bedrijven zullen moeten sluiten of mensen ontslaan. Maar het immateriële verlies moet misschien nog wel zwaarder wegen. De uitoefening van de hobby wordt voor velen heel erg moeilijk of onmogelijk, en vele clubs en daarmee de sociale structuren die daarmee zijn opgebouwd zullen teloor gaan.
De FEHAC vertrouwt er op dat ministers, staatssecretarissen en Tweede Kamerleden zich realiseren hoe waardevol het is om de in de samenleving sterk verweven en een zonder subsidies goed onderhouden cultureel mobiel erfgoed in stand te houden. Waardevol voor de liefhebbers zelf, maar zeer zeker ook voor de rest van Nederland. Aan maatregelen, die nauwelijks wat opleveren heeft niemand wat !
Bron:
http://fehac.nl/images/stories/bestanden...0-2012.pdf
Om te zeggen dat het een sterk betoog is? Niet echt.

Daar had meer in gezeten, maar de KNAC is inmiddels ook al bezig om er iets tegen te ondernemen maar die richten zich alleen op oldtimers van 30 jaar of ouder (dus voor veel 240's van ons is het dan niet echt van toepassing).
Topics: 24
Rob schreef:Volgens mij is e.e.a. gewoon een initiatief van de Ned. vereniging van Huisvrouwen.
Al die echtgenotes die het zo zat zijn dat manlief tijd en geld in al die oude lijken stopt.
Ik denk dat heel wat vrouwen gelukkig zullen zijn als de hobby van man/vriend de nek om wordt gedraaid.
(Stiekem wil mijn vriendin toch ook wel een Dacia Logan ipv 3 barrels voor de deur die nooit af lijken te komen.......)
Dat geeft je toch wel wat stof tot nadenken als je vriendin een Dacia Logan wil of niet....?;-)
Volvo 244 DL 1974
Topics: 68
Ik vond het zelf wel een duidelijk bericht.
Had hier ook nog niemand over de clubs en sociale structuren gehoord.
Topics: 288
..hier kwam ook al de opmerking "dan kun je beter verkopen en in een Saxo of zo gaan rijden" voorbij.. onmiskenbaar een verkeerde opmerking.. ..echter niet onrealistisch moet ik toegeven.. ..gezien de centjes die er in een kleine 3 jr tijd in zijn gaan zitten..
..maar nu nog even niet..
Topics: 256
Ben schreef:De KNAC is een actie gestart tegen invoering van de nieuwe MRB regels:
Hier kun je je melden: http://www.knac.nl/2012/10/30/knac-veron...oldtimers/
invullen iedereen!
De site is trouwens erg traag, goed teken :-)
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Topics: 11
Laat mij even advocaat van de duivel spelen:
Waarom zou de overheid onze hobby moeten sponsoren? Als energiezuinige auto's worden gestimuleerd is het niet onlogisch dat vervuilende auto's worden ontmoedigd worden.
Hobby's kunnen duur zijn naar de echte liefhebber heeft er wel wat geld voor over.
Nu weer zelf:
De oldtimer is vaak een auto voor erbij met bijbehorend kilometrage. Kilometerheffing, wat feitelijk ook niemand wil, blijft de eerlijkste oplossing is mijn bescheiden mening...
Topics: 52
Kilometerheffing roep ik al drie jaar. Maar dat is dus definitief van de baan. Verder hoeven ze van mij ook geen milieuvriendelijke oplossingen te stimuleren zolang er geen concrete oplossing is. Waar is ons waterstofnetwerk? Er ligt al voor miljoenen euro's aangepaste aardgaspijp onder de grond.
Topics: 7
Of gewoon zoals veel andere Europese landen doen: de wegenbelasting in de brandstofprijzen verwerken (ware het niet dat andere landen die dat ook doen dan nog steeds een stuk voordeligere literprijs kennen). Rij je veel, dan betaal je dus ook veel en als je de oldtimer maar sporadisch gebruikt boeien die extra centen niet heel erg.
Een 60-dagenkaart zoals vóór 1994 (daarvoor kende men de oldtimerregeling niet eens) is anders ook wel een optie, maar dan krijg je wellicht weer geneuzel met niet mogen parkeren op openbare parkeerplaatsen.
Topics: 52
Zat nog eens na te denken over hoe ik dat ga aanpakken. En in mijn geval vervalt de hele milieu hetze al. Plan: zomers oude 240 rijden ipv slechts af en toe in het weekend en de daily schorsen. In de winter net andersom. Per saldo ga ik dus meer km's op benzine rijden en stukken minder op g3. Meer milieubelasting maar het scheelt mij dubbele wegenbelasting, daarvoor kan ik wel een paar liter benzine kopen!
Topics: 5
Alternatief: Laten we Volvo's erbuiten en belasten we Mercedessen dubbel (190 driedubbel)
244 GL 1980 (met splinternieuwe APK tot november 2014!)