Topics: 1
Zojuist heb ik een nieuwe verdeelkap geplaatst op de verdeler van mijn B27-motor (Volvo 264 1979). Nu viel me op dat de kap niet echt 'vastklikt' op de verdeler: je kunt 'm (enigszins) draaien, ook als de klemmen vastzitten. Mijn gevoel zegt me dat dit niet de bedoeling is. Kan iemand mij vertellen of ik me zorgen moet maken?
Topics: 288
ik ken dat type niet maar uit ervaring kan ik ook kiezen uit 2 versies. draai ze eens om en kijk of er in de rand van het oude kapje een nokje zit.. indien ja moet deze corresponderen met een uitsparing in de rand van het ontsteking huis.. zoiets dergelijks verwacht ik iig..
In de nieuwe kap zit inderdaad een nokje, evenals in de oorspronkelijke. Op het oog zien ze er identiek uit, maar de nieuwe (KW ricambi elettrici auto, made in Italy) lijkt een iets kleinere diameter te hebben als je 'm tegen de oorspronkelijke aanhoudt (Beru). Omdat de KW-kap niet goed lijkt te passen op de verdeler (hij schuift niet om de bovenrand van de verdeler, maar blijft erop rusten en de klemmetjes kunnen er alleen weer op door ze met een tang met veel kracht op hun plek te 'trekken') valt het nokje dus ook niet op z'n plek. Ik heb de oude (Beru) kap er weer opgezet en deze 'klikte' er meteen goed op (de oude verdeelkap was overigens nog goed, i.t.t. de rotor die wÃl aan vervanging toe was). De enige verklaring lijkt dus dat de diameter van de nieuwe KW-kap een fractie te klein is. Ik ga deze week even terug naar de onderdelenzaak om uit te zoeken hoe dit kan.
Topics: 288
nee, forceren klopt niet iig...
Topics: 14
Hij hoort er inderdaad een beetje overheen te vallen zodat het nokje in het sleufje van de stroomverdeler valt. Een kap bij de volvo dealer bestellen. Kost de wereld niet en past zeker!
264 RULES!!!!
Update: onlangs sprak ik met een monteur van Carlo Smidt (Hans) en die vertelde me dat de originele verdelerkappen niet meer leverbaar zijn. Hij bevestigde dat de imitatie-kappen een fractie 'te krap' zijn. Het blijkt dus een bekend probleem te zijn. Met enige moeite schijnt zo'n verdelerkap er wel goed op te kunnen worden gezet. Is mij toen dus niet gelukt (mede omdat je er bij de modellen vanaf '79 heel moeilijk bij kunt: de verdeler zit volledig verstopt onder het inlaatspruitstuk).