Ik ben dus verder gegaan met de problemen aan de bovenzijde van de motor. Ik probeer van alles zoveel mogelijk details te posten, mocht het project navolging krijgen of zo. Dus van ieder klein dingetje maak ik rapport op.
De afdekplaat van het kleppendeksel stuit tegen de bulten van de plaat aan de passagierszijde. Die bulten zitten er zo te zien alleen maar voor RHD modellen.
De slijpschijf erin dus. Dan krijg je dit. Meer dan genoeg ruimte. Opgelost.
Aan de andere zijde zijn er meer problemen. Allereerst stuit het inlaatspruitstuk
bij het monteren tegen de rembekrachtiger en kabelboom/gaskabel/chokekabel. Eenmaal op z'n plek past het net. Dit is onhandig want een inlaatspruitstuk moet er snel even afgehaald kunnen worden. Daar moet dus een oplossing voor bedacht worden. Chokekabel komt te vervallen, gaskabel kan misschien anders geleid worden, en de kabelboom kan misschien op een ander punt het schutbord door.
Op bovenstaande foto is ook te zien dat ik de grote camenbert rembekrachtiger eraf gehaald heb en een langere maar met kleinere diameter gepast heb. Die heb ik van een 240 donor uit '86.
Ik ben niet tevreden met deze oplossing want de HCR gaat problemen geven met de gasklep/aanzuigmanchette.
Toen even mijn verzameling BMW rembekrachtigers erbij gepakt.
De meeste zijn hopeloos. De meeste, behalve die van het 02tje.
De lengte van waar de RB aan het pedaal bevestigd moet worden tot waar die tegen het schutbord zit is gelijk aan die van de latere 240 RB. Net als het gatenpatroon waar de draadeinden door het schutbord gaan! Alleen het vorkje zal iets vergroot moeten worden.
Met de HRC van een e21 (drie uitgangen, waarvan er een afgedicht kan worden, en ook 10x1 draad, net als de Volvo), moet het allemaal passen.
Ook gelijk een koppelingscilinder van een 9-serie gemonteerd. Het remoliereservoir van de HCR heeft een extra aftakking voor precies dit doeleinde.
Nu zullen sommigen denken dat die rembekrachtiger van de 2002 veel te klein is voor die grote Volvo. Dat valt wel mee. Allereerst heb ik een hekel aan (over)bekrachtige remsystemen en aan (over)bekrachtigde stuurhuizen. Je verliest daardoor een deel van het contact met de auto. Vind ik.
Daarnaast, en dit is een publiek geheim, zijn 02-bezitters die hun remsysteem willen upgraden altijd opzoek naar de remklauwen van 240 modellen. Door de gaten van de klauwen iets ovaal te fresen, de naven en geventileerde schijven van een e21 3-serie te pakken, heb je een bolt-on oplossing voor geventileerde schijven. Diezelfde diameter ATE hoofdremcilinder (20mm) en rembekrachtiger heeft daar geen enkele moeite mee.
Tot zover vandaag. Hopelijk deze week de motorbloksteunen afmaken en dan kan de koets in de autogrille.