Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
245GL - Project met duitse kachel (3l. 24v)
#41
Jambon schreef:blok onder die hoek, gaat dat goed met de smering..?

Dat is de hoek waaronder de m50 geplaatst wordt. Dit wordt o.a. gedicteerd door de platte bodem van de carterpan, en uiteraard door de versnellingsbak (hoek belhuis t.o.v. schakelmechanisme). Er zijn ook motoren onder een hoek van 90 graden, boxermotoren. Die kunnen lijden aan smeringsproblemen, dus de ingenieurs houden daar bij de ontwikkeling rekening mee. Dat valt te hopen i.i.g. Wink

Wat die striping betreft, ik moet maar eens gaan kijken hoe en wat. Het mooiste zou ik het vinden om ze te spuiten d.m.v. afplakken. Of een goeie pinstriper vinden! Ben niet zo van de stickers. Misschien is er iemand hier handig met photoshop? Hoe dan ook, het gaat nog wel even duren eer ik zover ben.
Antwoord
#42
Een prachtig weekend als dit. Normale mensen gaan dan een dagje naar het strand, of zeilen op het Ijsselmeer of zoiets. Mensen met een manie en/of defect spenderen hun kostbare tijd in een net iets te warme werkplaats. Ik heb dus weer het een en ander gedaan dit weekend.
Om te beginnen werd het tijd de motorbloksteunen te gaan maken. Omdat het motorcompartiment een zee aan ruimte is, liet ik de positie van de motor bepalen door de versnellingsbak met het pookgat in de tunnel te centreren. Dus eerst aan de baksteunen begonnen.

De baksteun van een e36; daar valt niks mee te beginnen.

[Afbeelding: 170820122997resize.jpg]


Dus eerst maar eens de baksteun/draagbalk van de 240 gemonteerd:

[Afbeelding: 170820122999resize.jpg]


De curve lijkt bijna op die van de e36! Tijd voor een proefje (ook gelijk de stappenboor van ecotools getest. Slechts 3,90 ex btw. Prima ding voor dat geld!).

[Afbeelding: 170820123001resize.jpg]


Gaten om de moeren vast te kunnen draaien.

[Afbeelding: 170820123002resize.jpg]


Resultaat! De hoek van de Volvo is net iets anders maar de rubbers zijn flexibel. Ik durf het wel aan zo.

[Afbeelding: 170820123004resize.jpg]


Tijd voor de motorbloksteunen. Eerst een bevestigingspunt op het subframe lassen voor de bestuurderskant.

Stukje kokerbalk op maat gemaakt. Motorblokrubber e36 ernaast.

[Afbeelding: 180820123009resize.jpg]


Op het subframe gekneld...

[Afbeelding: 180820123010resize.jpg]


... en gelast.

[Afbeelding: 180820123011resize.jpg]


Aan de passagierszijde had ik het rubber in een bestaand gat gebout.

[Afbeelding: 180820123012resize.jpg]


Ouwe kop geplaatst om in- en uitlaatspruitstukken te kunnen monteren.

[Afbeelding: 180820123016resize.jpg]


Aan de passagierskant komt de spaghettipijp te dicht bij het rubber. Daarvoor moet ik net als aan de andere zijde een suk oor op het subframe gaan lassen. Dat is er vandaag niet meer van gekomen.

[Afbeelding: 180820123015resize.jpg]
Antwoord
#43
respect dat je met dit weer nog de garage in gaat ik hield het gister om 3 uur met 35 graden voor gezien.
Leuk project ben benieuwd hoe deze gaat presteren.
Antwoord
#44
Ik ben dus verder gegaan met de problemen aan de bovenzijde van de motor. Ik probeer van alles zoveel mogelijk details te posten, mocht het project navolging krijgen of zo. Dus van ieder klein dingetje maak ik rapport op.

De afdekplaat van het kleppendeksel stuit tegen de bulten van de plaat aan de passagierszijde. Die bulten zitten er zo te zien alleen maar voor RHD modellen.

[Afbeelding: 180820123019resize.jpg]


De slijpschijf erin dus. Dan krijg je dit. Meer dan genoeg ruimte. Opgelost.

[Afbeelding: 180820123024resize.jpg]


Aan de andere zijde zijn er meer problemen. Allereerst stuit het inlaatspruitstuk bij het monteren tegen de rembekrachtiger en kabelboom/gaskabel/chokekabel. Eenmaal op z'n plek past het net. Dit is onhandig want een inlaatspruitstuk moet er snel even afgehaald kunnen worden. Daar moet dus een oplossing voor bedacht worden. Chokekabel komt te vervallen, gaskabel kan misschien anders geleid worden, en de kabelboom kan misschien op een ander punt het schutbord door.

[Afbeelding: 180820123017resize.jpg]


Op bovenstaande foto is ook te zien dat ik de grote camenbert rembekrachtiger eraf gehaald heb en een langere maar met kleinere diameter gepast heb. Die heb ik van een 240 donor uit '86.

[Afbeelding: 180820123023resize.jpg]


Ik ben niet tevreden met deze oplossing want de HCR gaat problemen geven met de gasklep/aanzuigmanchette.

[Afbeelding: 180820123018resize.jpg]


Toen even mijn verzameling BMW rembekrachtigers erbij gepakt.

[Afbeelding: 180820123027resize.jpg]


De meeste zijn hopeloos. De meeste, behalve die van het 02tje.

[Afbeelding: 180820123028resize.jpg]


De lengte van waar de RB aan het pedaal bevestigd moet worden tot waar die tegen het schutbord zit is gelijk aan die van de latere 240 RB. Net als het gatenpatroon waar de draadeinden door het schutbord gaan! Alleen het vorkje zal iets vergroot moeten worden.

Met de HRC van een e21 (drie uitgangen, waarvan er een afgedicht kan worden, en ook 10x1 draad, net als de Volvo), moet het allemaal passen.

[Afbeelding: 180820123025resize.jpg]


Ook gelijk een koppelingscilinder van een 9-serie gemonteerd. Het remoliereservoir van de HCR heeft een extra aftakking voor precies dit doeleinde.

[Afbeelding: 180820123030resize.jpg]


Nu zullen sommigen denken dat die rembekrachtiger van de 2002 veel te klein is voor die grote Volvo. Dat valt wel mee. Allereerst heb ik een hekel aan (over)bekrachtige remsystemen en aan (over)bekrachtigde stuurhuizen. Je verliest daardoor een deel van het contact met de auto. Vind ik.
Daarnaast, en dit is een publiek geheim, zijn 02-bezitters die hun remsysteem willen upgraden altijd opzoek naar de remklauwen van 240 modellen. Door de gaten van de klauwen iets ovaal te fresen, de naven en geventileerde schijven van een e21 3-serie te pakken, heb je een bolt-on oplossing voor geventileerde schijven. Diezelfde diameter ATE hoofdremcilinder (20mm) en rembekrachtiger heeft daar geen enkele moeite mee.

Tot zover vandaag. Hopelijk deze week de motorbloksteunen afmaken en dan kan de koets in de autogrille.
Antwoord
#45
goed verhaal van de RB, zo kun je je ook heel wat centen besparen, tenzij het persà origineel moet blijven.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#46
Jambon schreef:... tenzij het persà origineel moet blijven.
Euh... ;P

Nog even een close-up van de 2002 rembekrachtiger met de e21 HRC. Waar het plastig kapje in zit is de uitgang die geblokkeerd moet worden.

[Afbeelding: 180820123029resize.jpg]
Antwoord
#47
origineel als in een ander ziet dat liever. Ik weet van iemand die in PV's of Amazons een RB van bv een Golf hangt, paar tientjes van de sloop, kleine aanpassing, voldoende voorradig, werkt prima, maar niet origineel..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#48
Vandaag met de motorbloksteunen aan de slag gegaan. De foto's spreken voor zich denk ik:

[Afbeelding: 240820123032resize.jpg]

[Afbeelding: 240820123034resize.jpg]

[Afbeelding: 240820123033resize.jpg]

[Afbeelding: 240820123035resize.jpg]

[Afbeelding: 240820123037resize.jpg]

[Afbeelding: 240820123041resize.jpg]


De steunen moeten nog afgelast/verstevigd worden (extra schoor) maar dat doe ik als de motor er weer uit is en ik er beter bij kan.
Ook de gaten voor de rembekrachtiger ingeboord en tijdelijk geplaatst:

[Afbeelding: 240820123038resize.jpg]

[Afbeelding: 240820123039resize.jpg]
Antwoord
#49
De motorbloksteunen afgelast. Ietwat over-engineered misschien, maar liever over dan onder. Ook een uitsparing gemaakt in het subframe om een bult onder de carterpan iets meer ruimte te geven.

[Afbeelding: 250820123044resize.jpg]

[Afbeelding: 250820123051resize.jpg]

[Afbeelding: 250820123049resize.jpg]

[Afbeelding: 250820123050resize.jpg]
Antwoord
#50
Mooi gedaan! Ik voel ook meer voor over - engineered ipv onder... Smile

Leuk om dit topic te volgen, succes Kees
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.393 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.232 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Project "De Belg" Huib244T 538 339.137 21 October 2020, 12:28
Laatste bericht: sludge
  Volvo Amazon B230FT Project ingmar 110 113.511 6 February 2017, 16:58
Laatste bericht: ingmar
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 97.628 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes
  244 1980 3.0 24v project v58 29 27.208 7 November 2016, 21:45
Laatste bericht: v58
  Project Volvo 142R Barracuda_82 471 234.273 9 September 2016, 21:14
Laatste bericht: Estoque
  Ons groene project uit '76 rvanw 27 19.937 9 September 2015, 23:52
Laatste bericht: rvanw
  Volvo 245 Turbo project Gavin240 57 41.244 16 May 2015, 15:17
Laatste bericht: Gavin240
  Mijn Turbo Project Ticcie 450 320.785 25 March 2014, 00:08
Laatste bericht: 240turbo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)