Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
oudevolvo schreef:Inmiddels maak ik me al minder zorgen. De afschaffing van de vrijstelling staat pas voor 2017 gepland en dan hebben we alweer een nieuw kabinet en hopelijk geen crisis meer. Bovendien hebben ze het over betalen per kilometer. Nou voordat daar een goed systeem voor is.....
Zal de komende tijd nog wel niet veel veranderen. Bovendien zal de Fehac wel uitleggen dat de beoogde opbrengst voor 2017 door afschaffing van MRB vrijstelling slechts schijn is.
Nu maar hopen dat de wind weer een beetje gaat liggen en dat niet door het bericht de hele oldtimer markt op z'n gat gaat (net nu ik het een en ander wil verkopen).

Het komende kabinet zal inderdaad 2017 niet halen (zeker niet als we afgelopen 10 jaar in beschouwing nemen), maar ze kunnen wel erdoor drukken dat de wet alvast klaar staat, zoals dat bijvoorbeeld ook bij de BTW is gedaan. Het moet dan weer raar gaan lopen om de wet weer aan te passen. Wat dat betreft is politiek echt behoorlijk irritant. Sad
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Toch denk ik niet dat klaarzetten van de invoering van die regel het eerste is wat ze doen. Dat geeft instanties als de Fehac voldoende tijd om ze realiteitszin bij te brengen.
En zelfs als het wel wordt ingevoerd,.... zeg nooit nooit. De grens van 25 jaar en ouder is ook later aangepast naar 30 jaar en ouder. Dat hadden we ook echt niet gedacht. Anders waren er nog wel meer 1987-ers geweest.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Tja, de Fehac is natuurlijk wel sterk, maar wie weet zijn milieu-lobbyclubs (die notabene subsidie krijgen vanuit de overheid) nog wel veel sterker. Het is ook de vraag hoe gevoelig men is voor lobby'en in tijden van crisis. Het kan twee kanten op, maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat het de slechte kant op gaat. Of er komt een tussenweg: alleen belastingvrij als je er een dagelijkse/belastingplichtige auto naast hebt.

Als de milieu-lobbyclubs aan het langste eind trekken en de Fehac nog wel wat in de melk te brokkelen heeft, dan is het alleen maar goed nieuws voor onze schone LPG auto's met een super levens cyclus analyse (LCA) score.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
BartWillem schreef:Tja, de Fehac is natuurlijk wel sterk, maar wie weet zijn milieu-lobbyclubs (die notabene subsidie krijgen vanuit de overheid) nog wel veel sterker. Het is ook de vraag hoe gevoelig men is voor lobby'en in tijden van crisis. Het kan twee kanten op, maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat het de slechte kant op gaat. Of er komt een tussenweg: alleen belastingvrij als je er een dagelijkse/belastingplichtige auto naast hebt.

Oftewel de 240 terug op ma d'r naam :lol:
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
LPG-auto's zijn inderdaad schoner, helaas komt men altijd met onderzoeken op de proppen waaruit blijkt dat men alleen benzine-auto's en diesel meegenomen heeft (zoals in het begin van dit topic). Dat soort dingen zetten ze helaas toch altijd naar eigen hand. Wink

Lpg auto's die lambda geregeld zijn zijn schoon. Daar is ook ooit de g3 op kenteken voor uitgevonden. Een ouderwetse ongeregelde dampgasinstallatie is niet perse schoon te noemen. Hooguit ietsje minder smerig ;-).
Wat die lca betreft ben ik het er volledig mee eens. Ofwel onze auto's hebben niet veel km's gedraaid en desondanks toch een flinke bult mrb betaald de eerste jaren van hun bestaan. Ofwel ze zijn goed gebouwd en hoeven dus niet vervangen wat de CO2 uitstoot en andere verontreinigingen bespaard op de productie van een nieuwe auto.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Hoezo is LPG minder schoon? Mijn grijze 144 toonde stationair 0,0% CO bij de laatste APK, en de 240 doet ook zoiets rond de nul (heeft een ongeregelde katalysator, dat wel). ALs ik hier door Rijnmond rij zuiver ik per saldo de lucht. ALhoewel ik niet weet wat de motor op toeren doet, maar ik denk dat-ie keurig blijft verbranden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Och, co dat is een vervuiling waar we ons in de nineties druk om maakten. Inmiddels zijn er genoeg andere zaken te vinden in de uitlaat. Waaronder CO2, maar nog altijd hangen daar geen APK regels aan vast. Slechts een testje tijdens het verkrijgen van een Europees energielabeltje
Ow en ik zei niet minder schoon, maar minder schoon dan een moderne auto op benzine in het geval van een oldtimer met ongeregelde lpg installatie. Was geen aanval, maar er word nog wel eens gedacht dat een oldtimer op lpg zo goed is voor het milieu, dat is absoluut niet waar.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Marc1970 schreef:...ALs ik hier door Rijnmond rij zuiver ik per saldo de lucht...
Lol hahaha.

Ik ben heel erg benieuwd waar het na 12 september op uitdraait. Ik hoop dat het wordt gekoppeld aan de invoer van km-heffing (dan kan je lang wachten). Volvo rijden vind ik leuk, het sleutelen eraan ook. Maar ik rij dan ook vrij weinig met de volvo's. En dat zal voor veel liefhebbers zo zijn.

Ook demotiveer je zo de niet-liefhebbers-maar-wel-belastingvrij-genieten-in-je-roetwolkproducerende-merc-rijders die bij bosjes oldtimers hebben geimporteerd.

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.219 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.583 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.226 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.536 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)