Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
oudevolvo schreef:Inmiddels maak ik me al minder zorgen. De afschaffing van de vrijstelling staat pas voor 2017 gepland en dan hebben we alweer een nieuw kabinet en hopelijk geen crisis meer. Bovendien hebben ze het over betalen per kilometer. Nou voordat daar een goed systeem voor is.....
Zal de komende tijd nog wel niet veel veranderen. Bovendien zal de Fehac wel uitleggen dat de beoogde opbrengst voor 2017 door afschaffing van MRB vrijstelling slechts schijn is.
Nu maar hopen dat de wind weer een beetje gaat liggen en dat niet door het bericht de hele oldtimer markt op z'n gat gaat (net nu ik het een en ander wil verkopen).
Het komende kabinet zal inderdaad 2017 niet halen (zeker niet als we afgelopen 10 jaar in beschouwing nemen), maar ze kunnen wel erdoor drukken dat de wet alvast klaar staat, zoals dat bijvoorbeeld ook bij de BTW is gedaan. Het moet dan weer raar gaan lopen om de wet weer aan te passen. Wat dat betreft is politiek echt behoorlijk irritant.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Toch denk ik niet dat klaarzetten van de invoering van die regel het eerste is wat ze doen. Dat geeft instanties als de Fehac voldoende tijd om ze realiteitszin bij te brengen.
En zelfs als het wel wordt ingevoerd,.... zeg nooit nooit. De grens van 25 jaar en ouder is ook later aangepast naar 30 jaar en ouder. Dat hadden we ook echt niet gedacht. Anders waren er nog wel meer 1987-ers geweest.
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Tja, de Fehac is natuurlijk wel sterk, maar wie weet zijn milieu-lobbyclubs (die notabene subsidie krijgen vanuit de overheid) nog wel veel sterker. Het is ook de vraag hoe gevoelig men is voor lobby'en in tijden van crisis. Het kan twee kanten op, maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat het de slechte kant op gaat. Of er komt een tussenweg: alleen belastingvrij als je er een dagelijkse/belastingplichtige auto naast hebt.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Als de milieu-lobbyclubs aan het langste eind trekken en de Fehac nog wel wat in de melk te brokkelen heeft, dan is het alleen maar goed nieuws voor onze schone LPG auto's met een super levens cyclus analyse (LCA) score.
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
BartWillem schreef:Tja, de Fehac is natuurlijk wel sterk, maar wie weet zijn milieu-lobbyclubs (die notabene subsidie krijgen vanuit de overheid) nog wel veel sterker. Het is ook de vraag hoe gevoelig men is voor lobby'en in tijden van crisis. Het kan twee kanten op, maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat het de slechte kant op gaat. Of er komt een tussenweg: alleen belastingvrij als je er een dagelijkse/belastingplichtige auto naast hebt.
Oftewel de 240 terug op ma d'r naam :lol:
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
LPG-auto's zijn inderdaad schoner, helaas komt men altijd met onderzoeken op de proppen waaruit blijkt dat men alleen benzine-auto's en diesel meegenomen heeft (zoals in het begin van dit topic). Dat soort dingen zetten ze helaas toch altijd naar eigen hand.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
10 September 2012, 18:22
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 September 2012, 18:24 door Volvo 142 B23.)
Lpg auto's die lambda geregeld zijn zijn schoon. Daar is ook ooit de g3 op kenteken voor uitgevonden. Een ouderwetse ongeregelde dampgasinstallatie is niet perse schoon te noemen. Hooguit ietsje minder smerig ;-).
Wat die lca betreft ben ik het er volledig mee eens. Ofwel onze auto's hebben niet veel km's gedraaid en desondanks toch een flinke bult mrb betaald de eerste jaren van hun bestaan. Ofwel ze zijn goed gebouwd en hoeven dus niet vervangen wat de CO2 uitstoot en andere verontreinigingen bespaard op de productie van een nieuwe auto.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
10 September 2012, 19:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 September 2012, 19:03 door Marc1970.)
Hoezo is LPG minder schoon? Mijn grijze 144 toonde stationair 0,0% CO bij de laatste APK, en de 240 doet ook zoiets rond de nul (heeft een ongeregelde katalysator, dat wel). ALs ik hier door Rijnmond rij zuiver ik per saldo de lucht. ALhoewel ik niet weet wat de motor op toeren doet, maar ik denk dat-ie keurig blijft verbranden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
10 September 2012, 19:15
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 September 2012, 19:17 door Volvo 142 B23.)
Och, co dat is een vervuiling waar we ons in de nineties druk om maakten. Inmiddels zijn er genoeg andere zaken te vinden in de uitlaat. Waaronder CO2, maar nog altijd hangen daar geen APK regels aan vast. Slechts een testje tijdens het verkrijgen van een Europees energielabeltje
Ow en ik zei niet minder schoon, maar minder schoon dan een moderne auto op benzine in het geval van een oldtimer met ongeregelde lpg installatie. Was geen aanval, maar er word nog wel eens gedacht dat een oldtimer op lpg zo goed is voor het milieu, dat is absoluut niet waar.
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Marc1970 schreef:...ALs ik hier door Rijnmond rij zuiver ik per saldo de lucht...
Lol hahaha.
Ik ben heel erg benieuwd waar het na 12 september op uitdraait. Ik hoop dat het wordt gekoppeld aan de invoer van km-heffing (dan kan je lang wachten). Volvo rijden vind ik leuk, het sleutelen eraan ook. Maar ik rij dan ook vrij weinig met de volvo's. En dat zal voor veel liefhebbers zo zijn.
Ook demotiveer je zo de niet-liefhebbers-maar-wel-belastingvrij-genieten-in-je-roetwolkproducerende-merc-rijders die bij bosjes oldtimers hebben geimporteerd.