Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
BartWillem schreef:Het eerlijkst zou gewoon zijn zoals heel veel landen in Europa doen: wegenbelasting in de brandstofprijzen verwerken.
Is wel een makkelijke voor betalen naar gebruik en stimuleert ook nog eens zuinige auto's en is goedkoop in te voeren. Daarmee klinkt het heel logisch. Belangrijk nadeel (en volgens mij de reden dat ze dat tot nu toe niet doen als 'quick fix'): Je verstoort de brandstof markt volledig aan de grens met een ander gebied. Op Europese schaal zou het dan wellicht kunnen alhoewel je dan ook weer grenzen hebt. Als je de 4 tot 19 cent per kilometer beoogde heffing gaat omrekenen naar brandstof, kunnen/gaan denk ik alle pompstations in de buurt van een grens dicht.
Ik heb ook al na zitten denken, maar er is geen quick fix als je het echt eerlijk en een beetje waterdicht wilt doen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
oudevolvo schreef:Is wel een makkelijke voor betalen naar gebruik en stimuleert ook nog eens zuinige auto's en is goedkoop in te voeren. Daarmee klinkt het heel logisch. Belangrijk nadeel (en volgens mij de reden dat ze dat tot nu toe niet doen als 'quick fix'): Je verstoort de brandstof markt volledig aan de grens met een ander gebied. Op Europese schaal zou het dan wellicht kunnen alhoewel je dan ook weer grenzen hebt. Als je de 4 tot 19 cent per kilometer beoogde heffing gaat omrekenen naar brandstof, kunnen/gaan denk ik alle pompstations in de buurt van een grens dicht.
Ik heb ook al na zitten denken, maar er is geen quick fix als je het echt eerlijk en een beetje waterdicht wilt doen.

Als je dat Europees afspreekt (1 systeem voor alle landen, dat doet men immers ook al zo goed als met de oldtimers: 30 jaar = belastingvrij omdat dat een Europees streven zou zijn) dan moet het te doen zijn. Wink In België schijnt de lage wegenbelasting ook al enige jaren onder druk te staan en gaan de geruchten over een systeem op basis van de uitstoot. Nu zijn uitstoot en verbruik natuurlijk niet gelijk, maar ik denk dat je met een systeem met wegenbelasting in de brandstofprijs verwerken je wel een van de eerlijkste systemen hebt. Een oldtimer die nauwelijks rijdt betaalt dan wel iets meer belasting in verhouding (duurdere brandstof) maar het is altijd vele malen beter dan maandelijk ineens de volle mep te moeten betalen.

Edit: nog even een leuk rekensommetje en hersenspinseltje hoe men bij de 200 miljoen wegenbelasting-opbrengsten komt (bij PvdA, GL, CU en D66, bij CDA is dit 100 miljoen Euro). Er zijn momenteel 560.000 auto's van 26 jaar of ouder in Nederland. Lang niet allemaal hebben LPG of diesel maar wel een behoorlijk deel. Stel dat een LPG-auto of een diesel circa 100 per maand zou kosten als deze wel belastingplichtig was (240 en 740 diesels of LPG-auto's wegen rond de 1300kg en idem voor een Mercedes wat gemiddeld 110-115 Euro per maand kost, maar een Golfje diesel is lichter) maar iets als een PV of Amazon op benzine zou rond de 30 Euro per maand kosten. Een auto als een Golf of Kever is natuurlijk een stuk lichter en zal rond de 15-20 Euro per maand zijn. Pakken we die 200 miljoen en delen we die door het aantal oldtimers (560.000) dan kom je op 357 Euro per auto per jaar uit. Dat delen door 12 en het is ongeveer 30 Euro per maand (wat dus best het gemiddelde van alle oldtimers zou kunnen zijn als allen belastingplichtig waren volgens normale regels). Dan heb je natuurlijk nog wel een gat naar de diesels en LPG-auto's, maar waarschijnlijk heeft men ook in de berekeningen meegenomen dat een aantal ervan zullen verdwijnen als deze maatregel doorgevoerd wordt. Alleen het CDA hanteert de helft aan extra opbrengsten dus ik denk dat zij alleen een toeslag-deel laten betalen en dat je op benzine nog wel vrijstelling hebt (al is dit natuurlijk gissen maar wel een logische verklaring).
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Voor zover ik weet is de politiek er om voor de lange termijn beleid te maken. Dit lijkt behoorlijk veel op een hetze. Allereerst, de problemen met de pre-87 diesels is ongetwijfeld iets van korte duur. Oldtimer-liefhebbers bezitten hun auto vanuit een emotie en steken er vaak onredelijk veel geld in om het ding op de weg te houden. Als de "belastingvrijrijders" de eerste trammelant met hun goedkope bakken krijgen, zoals dure onderdelen die vervangen moeten worden, of veel roest aan de dragende delen, is mijn verwachting dat ze daar weinig in zullen investeren. Ik denk dat het nog een paar jaar duurt en dan zijn de inmiddels welbekende mercs diesel naar de sloop gebracht, een enkeling daargelaten.
Verder worden de "problemen" nogal overtrokken mijns inziens. Hier in Amsterdam zie ik wel oldtimers, maar niet absurd veel. Ook in de ochtendspits zie ik niet hele volksstammen in een belastingvrij hok naar hun werk rijden. Bij mij in en om de straat staan nog drie 240's, maar allemaal van na '86. M'n overbuurman heeft een eendje en om de hoek staat een hele nette amazone. Voor de rest allemaal nieuwere (lease) bakken. Dus waar hebben we het over?

De oldtimerregeling heeft altijd goed gefunctioneerd tot het de auto's met plastic i.p.v. chroom en injectie i.p.v. carburateur werden die belastingvrij werden. Nu is dit aangepakt door de grens te verhogen naar dertig jaar, en de bpm vrijstelling af te schaffen. Dus wel extra lappen als je een lpg installatie inbouwd in je '87-er. Als ze nu het hele systeem om gaan gooien vanwege de conjuctuur en vage milieunormen, zou dat niet bepaald bijdragen aan vertrouwen in de politiek. Als ze iets tijdelijks willen doen, misschien een soort kwartje van Kok dat WEL tijdelijk is? Maar goed, het is politiek....

Om Jos te parafraseren, we moeten nog maar zien hoe heet de soep gegeten gaat worden.
Ik heb het ook al ff gevolgd. Een milieu-verantwoorde motor erin hangen gaat al niet meer op bij bv de eisen die Utrecht stelt: de auto mag niet ouder zijn dan 12 jaar >KLIK< Kan je auto dus nog zo schoon zijn.... Waarschijnlijk bang dat het stof van de loslatende roest het fijnstofniveau omhoog jaagt.
Toch zorgelijk: in elke stad waar zo'n milieu-vogel voet aan de grond krijgt gebeurt dit. Nu maar hopen dat rapporten over een paar jaar uitwijzen dat het gezeur geen invloed heeft op de verwachte niveau's en de zaak wordt teruggedraaid. Tot die tijd blijf ik gewoon door rijden (zonder PulsAir en dus een uitstoot boven APK-waarden Wink )
`88 245, B230K, M47
Martin245 schreef:Ik heb het ook al ff gevolgd. Een milieu-verantwoorde motor erin hangen gaat al niet meer op bij bv de eisen die Utrecht stelt: de auto mag niet ouder zijn dan 12 jaar >KLIK< Kan je auto dus nog zo schoon zijn.... Waarschijnlijk bang dat het stof van de loslatende roest het fijnstofniveau omhoog jaagt.
Toch zorgelijk: in elke stad waar zo'n milieu-vogel voet aan de grond krijgt gebeurt dit. Nu maar hopen dat rapporten over een paar jaar uitwijzen dat het gezeur geen invloed heeft op de verwachte niveau's en de zaak wordt teruggedraaid. Tot die tijd blijf ik gewoon door rijden (zonder PulsAir en dus een uitstoot boven APK-waarden Wink )
ja daar dacht ik ook al aan, je mag er mee rijden, echter, woon je in A, dan kun je hem alleen nog schorsen en in de tuin rollen of op zolder zetten. Wil je van A (dus buiten de woonplaatst stallen), en ga je naar B, dan moet je in C parkeren (want daar mag het nog..) en dan met openbaar vervoer naar B.. zoiets.. ontmoedigen is ook een manier..

En dus iedereen in 12jr of jonger, dat rijdt 1 op tig, levert dus minder accijns op.. iedereen die niet 12jr of jonger kan betalen levert nóg minder accijns op.. gaat alleen mank aan OV..

Edit: waar wordt de VKB ook alweer gehouden..?!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Wat Utercht betreft: op het kaartje (zie link hierboven) blijkt dat het alleen de oude binnenstad betreft.
Niet echt een gebied waar je lekker kunt toeren.En waar parkeren/stallen ook erg prijzig is, ongeacht bouwjaar.

Verder vraag ik me af waar de 12 jaar grens vandaan komt? Wat is hier de gedachte achter?
De eerste Prius mag er dus volgende jaar ook niet meer in...

Verder vroeg ik me af waarom ze de vele stinkbrommers niet belasten?
Of het kwarttarief van de campers aanpakken?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Zat ik laatst ook aan te denken ja: tweetakt-brommers zijn welliswaar zuinig maar als je al die huisvrouw-tomos-dingen in steden bij elkaar optelt vermoed ik dat je toch best gaat schrikken. Wink

Overigens redelijk goed nieuws: de partijen die de oldtimer-regeling willen afschaffen hebben samen 72 zetels weten te behalen. Geen meerderheid dus. Smile Wat alleen wel weer een beetje eng is, is dat de partij die flink voorstander van het afschaffen (de PvdA) zeer waarschijnlijk gaat regeren en op die manier het er toch doorheen kan drukken (lees: dit er doorheen om iets anders te kunnen laten vallen, alhoewel dat net zo goed dit kan zijn). Zodra de formatie afgerond is zullen we dat pas gaan weten.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
En dat kan nog wel ff duren.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
BartWillem schreef:Zat ik laatst ook aan te denken ja: tweetakt-brommers zijn welliswaar zuinig maar als je al die huisvrouw-tomos-dingen in steden bij elkaar optelt vermoed ik dat je toch best gaat schrikken. Wink

Overigens redelijk goed nieuws: de partijen die de oldtimer-regeling willen afschaffen hebben samen 72 zetels weten te behalen. Geen meerderheid dus. Smile Wat alleen wel weer een beetje eng is, is dat de partij die flink voorstander van het afschaffen (de PvdA) zeer waarschijnlijk gaat regeren en op die manier het er toch doorheen kan drukken (lees: dit er doorheen om iets anders te kunnen laten vallen, alhoewel dat net zo goed dit kan zijn). Zodra de formatie afgerond is zullen we dat pas gaan weten.
wat kost parkeren op het binnenhof..? ;-)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Jambon schreef:wat kost parkeren op het binnenhof..? ;-)

voor sommige voertuigen eens per jaar gratis.
komende dinsdag is weer zo'n "gratis parkeren"dag ;-)

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.220 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&amp;Frida 4 5.619 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.662 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.227 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.552 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)