19 February 2013, 16:12 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 February 2013, 16:41 door Marc1970.)
De rubber-ruit is tot 1969 gebruikt. Daarna kwam de plakruit en werd de ruit iets groter (milimeters) en werd de gelaste flens vd sponning rondom een ca. cm breder (om een groter plakvlak ruit-metaal te krijgen). De buitenmaat vd sponning is altijd hetzelfde.
Tijdje terug heb ik een 240 ruit met een 1969 rubber in een 145 van 1971 gezet, na de gelaste flens een cm te hebben afgezaagd. Kan me herinneren dat het rubber maar net de bocht omwilde (door de grotere omtrek vd 240 ruit).
Ongetwijfeld zal een rubber-ruit ook wel in een plak-sponning blijven zitten, maar de overlap ruit-metaal is wat minder dan Volvo wenselijk achtte. Scandcar heeft alle maten ruit dacht ik.
Ah, de rubber-ruit is 61 cm hoog en de plak-ruit is 61,5 cm hoog. De omtrek vd ruit heeft ook gevolgen voor de sierstrip, bij sommige 240's is deze met klemmetjes rondom aan de ruit geklikt en dat zal lastig passen op een rubber-ruit.
Marc1970 schreef:De rubber-ruit is tot 1969 gebruikt. Daarna kwam de plakruit en werd de ruit iets groter (milimeters) en werd de gelaste flens vd sponning rondom een ca. cm breder (om een groter plakvlak ruit-metaal te krijgen). De buitenmaat vd sponning is altijd hetzelfde.
Tijdje terug heb ik een 240 ruit met een 1969 rubber in een 145 van 1971 gezet, na de gelaste flens een cm te hebben afgezaagd. Kan me herinneren dat het rubber maar net de bocht omwilde (door de grotere omtrek vd 240 ruit).
Ongetwijfeld zal een rubber-ruit ook wel in een plak-sponning blijven zitten, maar de overlap ruit-metaal is wat minder dan Volvo wenselijk achtte. Scandcar heeft alle maten ruit dacht ik.
Dit is precies wat ik wilde weten. Ik ben al bezig geweest met onderdeel nummers, maar daar is niet uit te komen.
Volvo gebruikt namelijk de onderdeel nummers door elkaar in de verschillende onderdeelboeken. En ze beweren in een ander boek dat de oude ruit (nummer) is vervangen door de nieuwe. Dat kan dus helemaal niet. Want dan zou je een te kleine sponning hebben om de ruit goed te bevestigen.
Ik vroeg dit omdat we 2 Volvo's hebben met plakruit en de daarbij horende rottigheid en 1 Volvo met rubberruit.
We wilden de plakranden vervangen door rubbers. Ik begrijp nu dat dat wel kan, maar dat dan de sponning wat groter gemaakt moet worden. En een nieuwe ruit, oud model, kopen.
Marc1970 BEDANKT.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Graag gedaan, als altijd. Ik vind de rubbers ook handig, en makkelijk zelf te plaatsen, evt. lekken bij te werken, kortom gebruiksvriendelijker. Klein nadeel is dat de sierstrip er wat lastig ingaat maar gewoon zwart ziet er nog best aardig uit.
Weer wat geleerd over die ruiten, wist niet eens dat daar verschil in zat. Dit wordt nu het derde raam voor mijn Volvo. De eerste keer had ik de auto van mijn vader geleend voor een week en kreeg een steen op de ruit. Tweede keer had ik de auto net een week en liep het regenwater via mijn dashboard naar binnen. Bij mijn vader stond hij altijd binnen en had al die tijd niks gemerkt. Lek werd netjes gerepareerd door het bedrijf die het raam maanden daarvoor had geplaatst. Twee weken later weer een steen tegen de ruit.... Sindsdien rij ik rond met een kleine barst in het raam. Toevallig zit er een jongen bij mij in de schuur die zijn eigen ruiten bedrijfje heeft. Die wou me wel helpen met vervangen.
Ik realiseerde me dit weekend iets grappigs. Ik heb mijn Vw busje nu al twaalf jaar (en nog geen meter in gereden), en toen ik hem ophaalde reed mijn vader. Drie keer raden welke wagen ervoor de trailer stond??? Mijn Volvo. Binnenkort maar eens kijken of ik daar nog foto's van kan vinden.
Het werd weer eens tijd voor een update. Vorderingen gaan helaas niet zo heel snel. Mijn vriendin moet veel leren voor haar studie dus moet ik veel op de kleine meid passen. Gelukkig kan ik nog wel een paar avonden per week naar de Volvo.
Dit is wat ik in de laatste weken heb gedaan.
[ATTACH=CONFIG]569[/ATTACH]
Donor is wat kilo's afgevallen. Meeste spullen die ik overhad staan ondertussen op marktplaats. Heb er bijna een dag taak aan om op alle reacties te reageren. Had alles wat ik dacht dat iemand nog kon gebruiken bewaard en al veel verkocht of weg gegeven. Als het meezit kan ik precies kiet spelen met aanschaf en transport van de donor en verkoop van de onderdelen.
[ATTACH=CONFIG]571[/ATTACH]
Ik werd via de diverse forum's benaderd door iemand die nog een front had liggen. Heb hem aan de hand van de bovenstaande foto gekocht, en iemand is zo aardig geweest om hem voor me op te halen. Helaas had ik wat beter door moeten vragen naar de staat van het front. Want het front is helaas in slechte staat. Een restauratie project op zich zelf.
[ATTACH=CONFIG]572[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]573[/ATTACH] En zo zijn er nog heel wat andere plekken op het front die slecht zijn.
Maar dat risico loop je als je ongezien dingen koopt via internet. Ik heb ook nog een front liggen van de donor waar een deuk inzit. Ga denk maar van de twee fronten ÃÃntje maken.
Verder heb ik de radiator balk van de donor kaal gemaakt en alles lijkt te passen. Wil de radiator balk vast zetten met een paar hecht lasjes en dan de radiator plaatsten en een stukje rijden. Mis alleen nog ÃÃn van de leidingen van de radiator naar de automaat bak. Helaas afgebroken. Bij ÃÃn van de flens moeren zat de leiding vast gerot en kreeg het met geen mogelijkheid los. Gelukkig hebben we op mijn werk een draaibank en was de leiding er zo uitgedraaid. Nu moet ik alleen nog een koperen leiding halen. De jongens bij de VAD garage in alphen aan de rijn waren bereid te helpen met het omzetten van de flens rand. Hopelijk volgende week een rondje rijden. (maar dat zeg ik al een paar weken)
Bedankt! Sleutel ruimte is inderdaad niet verkeerd. Heel veel geluk mee gehad. Het is al moeilijk een plek te vinden waar je een oldtimer kan stallen in de randstad en zeker ÃÃn waar je mag sleutelen. En de huur valt ook niet tegen.
Ik was dinsdag even bang dat ÃÃn van mijn balken toch krom was. Hij leek een afwijking omhoog te hebben. Want het plaatwerk dat ik van de donor had gehaald paste niet lekker. Kennis van mij ernaar laten kijken en die zag geen problemen. Die auto's werden vroeger nog niet met machine's in elkaar gezet dus er kan makkelijk wat verschil tussen de ÃÃne en andere auto zitten. Moet nog steeds een stukje rijden om te zien of hij niet krom is. En dan eerst alles op zijn plek vast hechten en afbouwen. Als alle naden dan kloppen kan ik alles aflassen.
Krom is krom. Ik zou er maar vanuit gaan dat de draagbalken van een 140 uit 1967 exact hetzelfde zijn als die uit 1974, de carrosserie is ÃÃn van de weinige onderdelen die Volvo zelf in elkaar zette en die maakten ze dan ook akelig precies.
Zelfs de puntlassen zaten op diverse koetsen die ik gerepareerd/gesloopt heb op dezelfde plek.
Even goed zoeken waar de buiging zit, ondersteunen en recht buigen met wat balken, hefbomen, de kelderwin of wat je hebt.
De reden dat ik denk/dacht dat hij krom was omdat het binnenscherm niet lekker past. Heb het binnenscherm van de donor op exact de zelfde manier eruit gehaald als de beschadigde. Had wel gemeten of de (rechter balk) een afwijking had naar links en rechts maar niet omhoog of omlaag (beetje jammer). Hij lijkt aan de voorkant van de balk 8 mm omhoog te staan. Maar 100% zeker weten doe ik het niet. Heb bij de donor de balk afgezaagd bij het schutboord omdat het dan makkelijker was het binnenscherm eraf te halen. Dus daar kan ik geen betrouwbare maten van opnemen. Eigenlijk zou het wel handig zijn als ik het kan opmeten bij een andere wagen. Het lijkt ook of de buiging geleidelijk afloopt. Rond de wielophanging is de afwijking 3 mm. Is er iemand die een kale body heeft staan en die wat maten voor me kan opnemen/controleren?