Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
Kees Roskam schreef:Als ik de heldere kleur van de motorolie bekijk en hoe de uitlaat als nieuw blijft, en niet zwart van de roet aan de binnenkant, dan ga ik er toch echt vanuit dat gas schoner is.
Ik heb hierover ook nog even een stukje van het net geplukt:

>>>Waarom LPG tanken?

LPG tanken is schoner dan benzine of diesel tanken, omdat het bestaat uit heel lichte componenten die veel waterstof bevatten.
Omdat LPG van nature al een hoog octaangehalte heeft, zijn er geen toevoegingen als lood of zwavel nodig om tot ontbranding te komen.
Bovendien 'gedraagt' autogas zich beter in een automotor wat leidt tot betere verbranding. Dit betekent dat de uitlaatgassen daardoor schoner zijn.
Omdat LPG een restproduct is dat ontstaat bij de raffinage van aardolie is het ook goedkoper. <<<<

Dat stukje over LPG geldt dus vooral voor G2 en G3 (met name het laatste, aangezien de autogas-site vooral op mensen gericht zijn die op zoek zijn naar een nieuwe auto en LPG overwegen).
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Volvo 142 B23 schreef:'Een site'. Wikipedia of de promotie site van een gasinbouwstation?

Maar al met al doet het er niet zoveel toe. Het gaat niet om het milieu, want 'het kost te veel' aldus de heer Weekers.

Nee, van de site van benzinemaatschappij Total. Of zouden die nou ook al leugens verspreiden.

Het is zo schoon, je kunt er zelfs zonder problemen voor de gezondheid op koken en stoken. Ik had een oom en tante die afgelegen woonden, dus zonder aardgas. Hij had LPG-tanks die hij gebrukte voor de geiser, kookplaat en kachel. Als het al zou kunnen zou ik het toch niet met benzine binnenshuis willen proberen.
Ook voor mij geldt de Volvo-slogan: Volvo voor het leven.
Total?! Nee die verkopen geen leugens inderdaad. Ik heb niks gezegd...

Of wel? Ja, want ook Total gaat uit van een moderne verbrandingsmotor met bij voorkeur een LPi installatie.

En de verbranding van een kooktoestel vergelijken met de verbranding in een Otto motor? Voorbeeld: koolmonoxidevergiftiging. Ja ook in een geiser kun je lpg dusdanig slecht verbranden dat je er gewoon van omvalt om nooit meer op te staan. Dat gebeurt dus continu in je lpg auto.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Er zijn mensen die afgewerkte/oude olie bij garagebedrijven ophalen om die te gebruiken als stookolie (in de VS gebruikt men ook grootschalig stookolie). Dat zegt niets. Wink En veel boeren (en andere mensen die afgelegen wonen) gebruiken van oudsher LPG en gas om te koken en te stoken omdat normaal gas (via leidingen) er niet te krijgen was en electrisch koken en verwarmen aanzienlijk duurder is. Het zegt dus niets over dat het milieuvriendelijk is. Smile

Verder vind ik het maar een "raar verhaal" dat je zegt dat je je auto alleen om milieu-redenen op LPG gezet hebt: waarom doe je dat uitgerekend pas op de dag dat 'ie 25 wordt? En waarom heb je dan niet gekozen voor een íets duurdere G2-installatie waarvan al tig jaar bekend is dat deze vele malen schoner zijn dan de ongeregelde (en goedkopere) G1-installatie? Of is het dan tóch om economische motieven? Wink Als je bij een LPG-inbouwer aangeeft dat 't je om milieu-doeleinden en gunstig verbruik gaat, dan zal een LPG-inbouwer ten alle tijden een G2- of G3-installatie aanraden boven een G1-installatie.

Op de site van Autogas (en andere LPG-fansites) valt al enige jaren te lezen dat G2 en G3 veel schoner dan G1 zijn. Total is natuurlijk ook geen betrouwbare bron: dat zijn 1 van de LPG-producenten, die zullen echt niet op hun site gaan verkondigen dat het niet goed is voor het milieu. Wink

Volgens mij gaat het hier niet om de discussie welke gasinstallatie het schoonste is. . Terug on topic. Betalen moeten de veel gebruikers, waar ikzelf ook onder val. Eerlijk is eerlijk. De regel is niet bedoeld voor dagelijks woon werk verkeer en omdat de de grens is (straks was) 25 kreeg men steeds meer de keuze uit goede woon werk auto's van 25 jaar, niet alleen Volvo maar ook Audi 80 en 100, VW golf MK II, Jetta, Passat en ja zelfs Ford Siera en ga zo maar door. Dat kon niet langer (lees geld) en tuurlijk die oude bakken die stootten behoorlijk wat uit. Dus ik heb er op zich vrede mee. Alleen niet met het feit zo rigoureus gebeurt, eerst was het enige vorm van overgangs regeling zodat ook oldtimer bedrijven weten waar ze aan toe zijn en dan bedoel ik niet het importeren van late '86 ers. Gewoon duidelijkheid dit wordt de regeling en niet anders, nu laten ze ons eerst bijna een half jaar wachten (wat een hoop bedrijven en jonge monteurs (ik ken die jongens) de das om heeft gedaan) dat is gewoon niet reëel. Dat is het probleem met deze crises, mensen wachten af... waarom? Geen vertrouwen, het is net hoe de wind waait, ze geven geen duidelijkheid, vertrouwen.

Ok ik ben ook off topic, jammer dat ik na 14 jaar Volvo rijden het straks niet meer kan betalen als liefhebber.. (heb geen inkomen voor een Volvo 850 en een V40 heeft een Renault blok ;-)
Je hebt ook V40's met Volvo-blok hoor, of wil je perse dieselen? Tongue

Volgens mij is LPG en benzine allebei slecht voor het milieu, benzineverbranding geeft wat meer CO2 per km en LPG geeft wat meer NOx per km (zonder kat, wat het geval is in oldtimers). In de Randstad is NOx een probleem (smog), wereldwijd is CO2 een probleem. Voorlopig is LPG goedkoper (zeker in de MRB vrije oldtimer) , dus de keuze lijkt me eenvoudig.

Ik vond het 'gratis' rijden wel een leuk extraatje, maar ook met MRB zijn ouwe Volvo's best goedkoop in gebruik.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Nee dan ga ik liever fietsen ;-) Ik vindt het gewoon jammer dat er straks wellicht een hoop 240's op de sloop belanden. Ben altijd blij als een kind om er weer een tegen te komen, blij het handje omhoog.
Als ik naar me zelf kijk leg ik er al me zaligheid en energie in om hem rijdend te houden (dat is niet alleen om belastingvrij te rijden) ik ben gewoon al liefhebber sinds me vader een 240 had en ik 8 jaar oud was, heb niet anders gereden dan Volvo.
Ok als tegen argument, dan blijf je Volvo rijden, maar dat laat het budget niet toe...
Hmm V40 met Volvo blok wist ik niet (dan moet hij voor 1999 zijn? Sorry ken niet zo de late Volvo geschiedenis.
Bij de benzine-V40's zijn de motoren niet van Renault maar van Mitsubishi (alleen de 1.8 GDI) en Volvo (1.8 en 2-liter). Dat Volvo-blok is gewoon het 850-blok maar dan met 1 cilinder minder. Dus net zo betrouwbaar, maar iets minder leuk motorgeluid dan de 5-cilinder, maar wel zuiniger (reken op 1 op 13). Smile

De 240 zal altijd een liefhebbers-auto blijven, ook wanneer ze niet belastingvrij zijn: de knakenrijders zullen eruit weggejaagd worden maar het ding is zo erg geliefd dat de liefhebbers er echt wel in blijven rijden (kijk maar eens hoeveel 1990-1993 modellen er nog rondrijden, en die betalen de volle mep belasting). Voor een 740 uit 1984-1986 zal 't een ander verhaal worden: die auto's waren wat duurder omdat ze belastingvrij waren, terwijl je een 740 van 1987 of later vaak al voor 600-1000 Euro kan kopen.

Moderne volvo's hebben voorwielaandrijving.:llama:

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.219 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&amp;Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.662 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.227 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.540 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)