Berichten: 19
Topics: 0
Lid sinds: Jun 2012
Zo, mijn mailtje naar onze weledele staatssecretaris en naar Farshad Bashir is de deur uit.
Als zij het net zo overtuigend vinden als ikzelf gaat het helemaal goed komen...
Oh ja, enne,
echte Volvo's hebben natuurlijk altijd achterwielaandrijving. :wink:
Berichten: 470
Topics: 42
Lid sinds: Jul 2008
Is er vandaag nog actie/overleg geweest in het Haagse?
Berichten: 77
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2008
BartWillem schreef:Verder vind ik het maar een "raar verhaal" dat je zegt dat je je auto alleen om milieu-redenen op LPG gezet hebt: waarom doe je dat uitgerekend pas op de dag dat 'ie 25 wordt? En waarom heb je dan niet gekozen voor een Ãets duurdere G2-installatie waarvan al tig jaar bekend is dat deze vele malen schoner zijn dan de ongeregelde (en goedkopere) G1-installatie? Of is het dan tóch om economische motieven?
Als je bij een LPG-inbouwer aangeeft dat 't je om milieu-doeleinden en gunstig verbruik gaat, dan zal een LPG-inbouwer ten alle tijden een G2- of G3-installatie aanraden boven een G1-installatie.
Ik heb me daar toen helemaal niet verdiept. Ik ging er vanuit dat je met een carburateurmotor helemaal geen keus had in een installatie-soort. Ook de inbouwer had het niet over andere soorten. Ook dat LPG ineens NIET zo schoon is, is iets van de laatste jaren. Zolang LPG bestaat werd altijd verteld dat het schoner is. Maar in deze tijd met dat milleu-gezeik door alle doemdenkers dacht ik goed te doen om er LPG in gooien, is het weer niet goed. En waarom pas bij 25 jaar? Nou om geen extra dief van mijn eigen portemonnee te zijn. Het scheelt nogal wat in wegenbelasting. Dus een LPG-installatie en nog eens extra wegenbelasting betalen zou wel een erg domme zet zijn geweest. Mijn "liefde" voor het millieu heeft ook grenzen. Bovendien rijd ik de helft van mijn weinige kilometers met koude motor. Geen mens kan mij overtuigen dat rijden op benzine met choke uit nog steeds niks uitmaakt qua vervuiling.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Het feit dat je motor loopt op lpg als ie koud is zegt al genoeg over de afstelling eigenlijk ;-). En lpg met 25 jaar dat snapt iedereen hier wel haha. Maar moraal is dat zowel benzine als lpg vervuilend zijn, maar op een verschillende manier. Men rekent nox echter als een nog zwaardere belasting op het milieu dan CO2. Vandaar dat men zegt dat lpg vervuilender is. Nox is iets waar men nog niet zo lang mee bezig is. Vandaar dat vroeger werd gezegd dat lpg schoner is. En met carb heb je inderdaad ook geen keus qua installatie.
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Kees Roskam schreef:Ik heb me daar toen helemaal niet verdiept. Ik ging er vanuit dat je met een carburateurmotor helemaal geen keus had in een installatie-soort. Ook de inbouwer had het niet over andere soorten. Ook dat LPG ineens NIET zo schoon is, is iets van de laatste jaren. Zolang LPG bestaat werd altijd verteld dat het schoner is. Maar in deze tijd met dat milleu-gezeik door alle doemdenkers dacht ik goed te doen om er LPG in gooien, is het weer niet goed. En waarom pas bij 25 jaar? Nou om geen extra dief van mijn eigen portemonnee te zijn. Het scheelt nogal wat in wegenbelasting. Dus een LPG-installatie en nog eens extra wegenbelasting betalen zou wel een erg domme zet zijn geweest. Mijn "liefde" voor het millieu heeft ook grenzen. Bovendien rijd ik de helft van mijn weinige kilometers met koude motor. Geen mens kan mij overtuigen dat rijden op benzine met choke uit nog steeds niks uitmaakt qua vervuiling.
Laatste jaren? Sinds de introductie van de G2-installaties tig jaar geleden was al lang bekend dat deze een stuk schoner waren. En G3 bestaat ook al sinds 1992 (iets eerder al zelfs dacht ik), met bijhorende voordelen qua milieubelasting. Dat is dus echt niet iets van "de laatste jaren". En juist op koude motor belast je het milieu meer: een motor is in koude toestand een stuk minder efficient en vervuilender dan wanneer deze warm is.
Met een carburateur heb je wel degelijk de keuze om een geregelde installatie erin te zetten. Sterker nog: er zijn zelfs kits te koop (o.a. van 123ignition) die van een ongeregeld LPG-systeem toch een geregeld systeem maken. Scheelt niet alleen een hoop uitstoot, maar ook nog eens in je portemonnee. Maar helaas bleek dat systeem voor 123ignition geen succes: de oldtimerrijders op LPG vonden het "te duur" en zagen er geen voordeel van in voor die 350 Euro. Zegt genoeg lijkt me.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
"Het feit dat je motor loopt op lpg als ie koud is zegt al genoeg over de afstelling eigenlijk ;-). " Dat zegt weinig, LPG in gasvorm mengt beter (altijd) met lucht en verbrandt dus altijd goed tot compleet. Benzine daarentegen wil in een koude motor graag neerslaan op de koude inlaat en andere toestanden, waardoor een te arm mengsel ontstaat om te starten. Daarvoor is de koudestartverrijking/choke toegevoegd aan de carburateur. Injectiemotoren hebben ook zoiets. De lamda regeling begint pas te werken als de motor warm genoeg is, tot die tijd blaast een benzinemotor vrij veel onverbrande brandstof de uitlaat uit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Op zich een goede discussie hoor, maar zoals al eerder geconstateerd: het heeft niets maar dan ook niets met afschaffing van MRB-vrijstelling te maken, afgezien van het woordje 'milieu-overwegingen' in het (oorspronkelijke) regeerakkoord.
Dus weer on topic: Is er nieuws hierover?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Nee, behalve dat de Knac nu pas die internet-petitie gaat aanbieden:
http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/...nsdag&his= Beetje laat als je het mij vraagt: die stuff ligt al maandenlang klaar, nu wordt het beetje als "laatste redmiddel" ingezet heb ik 't idee.
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Morgen wellicht uitsluitsel:
http://www.tweedekamer.nl/images/Agenda_...229677.pdf zie punt 12. Het wordt morgen bij het Algemeen Overleg behandeld, maar het is niet zeker of er een nieuw voorstel van Weekers vandaag nog komt of dat hij er alleen in het overleg op terugkomt.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Had hem ook al in m'n agenda gezet

Weekers heeft vorige week woensdag toegevoegd op de vraag van de kamervoorzitter wanneer hij met die ultieme schriftelijke poging zou komen gezegd: Binnen een week.
Verder zei hij letterlijk:
Citaat:Laat mij volgende week met een brief komen in de richting van de kamer, begin volgende week, zodat de kamer zonodig nog voor het meireces met mij over kan praten en dat we dan ook echt voor 1 mei de duidelijkheid hebben.
Gezien het feit dat dat algemeen overleg morgen is, verwacht ik inderdaad vandaag nog een brief. Zie ook mijn
update comment