Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Frox en de gele 142S
Al weer een tijdje niet veel laten horen hier zeg.
Tijd voor een nieuwsbulletin!

Ik had al een tijd last van een natte linker knieschijf na een regenbui. Eigenlijk al sinds ik de auto had, maar zo vaak reed ik niet in de regen, dus blijf je maar uitstellen... maar het blijft een irritatie. En de gedachte blijft knagen dat er ergens waarschijnlijk water blijft staan en de boel lekker aan het roesten is. Ik was bang dat de regendruppels meer schade zouden aanrichten dan in eerste instantie zichtbaar zou zijn. Bij mij zat de sierlijst ook nog met de ijzeren klemmetjes vast, die waarschijnlijk ook aan het oplossen waren. Het had eigenlijk wel een beetje haast, beetje veel. Dus maar eens de stoute schoenen aangetrokken en (eigenlijk is het alweer een tijdje terug) de ruit eruit gehaald. Samen met broer Dop en met een oude (fiets)remkabel de zachte kit door gesneden. Dit ging nog best goed.

[Afbeelding: Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520002.jpg]

[Afbeelding: Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520003.jpg]

De ouderwetse kit is een behoorlijk plakkerig zooi en is het makkelijkst te van de ruit en de sponning te halen door het er simpelweg af te trekken. Alleen dan niet van de ruit/sponnig loodrecht omhoog trekken, maar juist onder een kleine hoek naar je toe. De overige restjes lossen prima op in wasbenzine of thinner.

Van Wicky's word je groot en sterk! En het eland ligt even te rusten.
[Afbeelding: DSC09285.JPG]

Hier zie je rechtsboven ook goed de plek die lekte. Daar nog bruin maar na het schoonmaken was daar niks meer van te zien, gelukkig.
Nadat alle kit was verwijderd kwamen wel wat bruin gebakken en krokante klemmetjes naar boven. Die zijn er allemaal eruit getrokken en weggesmeten. De ijzeren sierstrip klemmetjes komen niet meer terug. Daarvoor komen de nieuwere plastic klemmetjes in de plaats die je om de ruit klemt.

Het viel mee. Dit was een van de ergste holletjes waarin dus de ijzeren klemmetje worden geklikt:
[Afbeelding: DSC09289.JPG]

De rest zag er zo uit:
[Afbeelding: DSC09291.JPG]

Fertan aan t werk:
[Afbeelding: DSC09293.JPG]

Alle roest weggehakt met een schroevendraaier, roterende borstel en schuurpapier. Gelukkig kwamen er geen gaatjes te voorschijn en hoefde er dus niet gelast te worden. Dat was een hele opluchting!

Nadat de roest was verwijderd nog twee keer behandel met fertan. Niet als eindprodukt maar zoals het hoort: oppervlak met water schoonmaken, fertan aanbrengen, vochtig maken, minstens 24u laten werken en daarna de omgezette roest eraf schrobben met gewoon water en een borsteltje. Voor de zekerheid heb ik dat maar twee keer gedaan.
Als antiroest verf gebruik ik al een tijdje Brantho Korrux. Tot nu toe goede ervaring mee, dus dat ging er nu ook op. Twee laagjes, met de eerste laag de sleufjes van de oude klemmetjes vol geblubberd met met Brantho en daarna dicht geslagen en vervolgens nog een laagje rondom in de sponning. Als dat nog gaat roesten dan eet ik m'n schoen op!

Helemaal dicht geverfd (en geslagen):
[Afbeelding: Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520010.jpg]

[Afbeelding: Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520013.jpg]

Primer aanbrengen:
[Afbeelding: Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520009.jpg]

Dit was de voorbereiding nu het lijmen van de ruit zelf. Ik heb van 3M nr 36814 gebruikt. En de ruit en de sponning ook bewerkt met een speciale (=dure) primer nr x?. Als het goed is krijg je bij de kit een tuut met een V-vorm. Zo niet moet je net als ik improviseren en de tuut een stuk inkorten en daarna een inkeping in de zijkant snijden in de V-vorm. Daardoor ontstaat tijdens het kitten die mooie dikke opstaande kitrand. En als je dan de ruit erin druk zitten er als t goed is ook geen luchtbellen tussen. (Hier zijn geen foto’s van... in dit stadium zaten alle 20 aanwezige vingers onder die plakkerige ***** kit... Foutje... heeft echt 4 weken tussen m'n nagel riemen gezeten. echt hardnekkig))

Nu kwam het lastigste gedeelte de ruit in de kit drukken zonder de rest van de auto onder te smeren. We hadden geen zuignappen ter beschikking. En je kan de ruit natuurlijk niet langs de randen beetpakken omdat je dan je niet alleen de ruit maar ook je vingers vastlijmt.
Als je de ruit op t dak legt met de bolling naar boven, dan kan je door je ene arm van binnenuit onder de ruit te houden en je andere gewoon vanaf boven, de ruit klemmen tussen je handen. Vervolgens kan je hem gewoon in de sponning plaatsen. De ruit is niet zo zwaar dus met twee man dit is prima te doen. We hadden dit van tevoren een paar keer geprobeerd zonder kit en de ruit gemarkeerd hoe hij moest komen te liggen. Vervolgens de ruit nog ff strak getrokken met tape om de a-stijlen.

De (nieuwe, oude past niet meer op de nieuwe type klemmetjes) lijst gaat er later op als ik de bijgewerkte roestplekjes weer geel heb gemaakt. En als ik zeker weet dat hij lekvrij is, maar daar ga ik wel van uit.

Maar heb helemaal geen foto's van het eindresultaat.
In dit filmpje van de elandrun is het eindresultaat (incl prutvlekken) wel te zien.

Later nog een update: Ze Auspoef
Antwoord
Mooi werk. Waar heb je dat Brantho vandaan? Had er nog nooit van gehoord.
Tussen haakjes, volgens mij verhuurt Boels die zuignappen gewoon. Voor je volgende ruit Wink
Antwoord
Bij deze toko gehaald: http://www.korrosionsschutzshop.de/
tezamen met een paar jerrycans fluidfilm en zon sproeier voor op je compressor.
Antwoord
Nu nog met krantepapier in de weer en je bent klaar! Smile
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
DopdeDouwer schreef:Bij deze toko gehaald: http://www.korrosionsschutzshop.de/
tezamen met een paar jerrycans fluidfilm en zon sproeier voor op je compressor.

Heb het even zitten bekijken en ziet er puik uit. Ik ga zeker zo'n potje brantho scoren. Goeie tip.
Antwoord
Mooie en leuke update Frox! En dan te bedenken dat ik er dit najaar ook mee bezig ben geweest bij mijn 144. Ik had wel de originele tuit, dat werkte wel makkelijk. En m'n vader had nog een zuignap.
In ieder geval heb ik nu spijt dat ik de originele lijst terug heb geplaatst door de rest van de sponning met carrosseriekit dicht te kitten, en daarna de lijst erin te drukken. Op raakvlakken is er namelijk al weer roest.

Dat de roest zo meeviel is wel een teken dat je echt een goeie auto hebtWink

Kees
Antwoord
Dank u!

Heb jij de ruit gewoon vastgekit dan? zonder klemmetjes te begruiken?
Zo snel zal het toch niet kunnen roesten? Helemaal niet wanneer je het dichtgekit hebt.

Arn02 schreef:Heb het even zitten bekijken en ziet er puik uit. Ik ga zeker zo'n potje brantho scoren. Goeie tip.

Het is wel prijzig maar je doet er ook best lang mee. En het verdient zich terug (tenminste dat hoop je dan) Je kan het ook in een geinig kleurtje bestellen.
Het enige nadeel is dat het best wel glimt als het nat is. Hierdoor is soms het verschil slecht te zien tussen net geverfd en blank, glimmend staal. Maar als t opgedroogd is is het een beetje mat/dof.

staks de uitlaat update Confusedmile:
Antwoord
en dat doen we op een nieuwe pagina
Antwoord
Ze Auspoef! :drum:

Nog een klusje die er al een tijdje aan zat te komen was het vervangen van de uitlaat.

Toen ik de auto kocht was deze al zo lek als een mandje (daar is hier nog wat over terug te lezen: http://volvolvo.nl/threads/6152-Frox-en-...post240008 ) Dit is toen verhopen door de laatste pot eraf te halen en vanaf de bocht over de as een rechte pijp naar achter te lassen. Dat gaf wel een lekker geluidje moet ik zeggen. Het klonk een beetje als een sputterende boot met een watergekoelde V8. Haha. Maar deze oplossing had ook niet het eeuwige leven. En bovendien was het geluid toch wel een beetje asociaal. Maar wel lekker.
Vorig jaar was al eens de overgang van de bocht over de as naar de rechte pijp gescheurd. Dit toen maar laten repareren op de beunhaasstyle. Na de Elandrun (hmmmz...) begon hij weer te sputteren ergens halverwege de auto. Ditmaal was het de nog overgebleven demper die langzaam aan de geest aan het geven was. De uitgang van de pot was rondom volledig geroest en los gescheurd.

[Afbeelding: DSC09364.JPG]

[Afbeelding: Photo%252001-05-13%252022%252002%252058.jpg]

€5,- voor wie dit boutje los krijgt :israel:

[Afbeelding: Photo%252001-05-13%252022%252003%252005.jpg]

Alle beunstukjes aan elkaar:
[Afbeelding: Photo%252001-05-13%252022%252002%252013.jpg]

Het enige deel wat doen goed was, de voorpjp:
[Afbeelding: 09052013257.jpg]

Dit was allemaal niet meer te repareren en dat moet dan ook eigenlijk niet meer willen repareren. vorige week bij APP een Simons (compleet van voor tot achter) gekocht. En met hemelvaart eronder gehangen. Lekker klusje om te doen. Het lastigste was eigenlijk om de oude voorpijp tussen het oliefilter en de draagarmen vandaan te krijgen en de nieuwe er weer tussen te manoeuvreren Past net. En wat ze zeggen over de pasvorm van Simons klopt. Het komt echt exact uit, erg prettig.

[Afbeelding: 09052013254.jpg]

Ik moet nog wel een beetje wennen aan het geluid van de Simons. Als ik een stukje heb gereden en ik sta voor t stoplicht, met de radio gewoon op een normaal volume, dan denk ik echt dat hij is afgeslagen Big Grin zo stil is het vergeleken met die recht pijp. Ik denk dat ik dat wel ga missen, misschien doe ik dat nu al... Maar het is wel een stuk beschaafder nu.

Eindresultaat:

1e demper:
[Afbeelding: IMG_0057.JPG]

2e demper
[Afbeelding: IMG_0058.JPG]

Het slurfje is terug!
[Afbeelding: IMG_0055.JPG]

Binnenkort maak ik even een filmpje van de geluidjes van "vroeger en nu" Altijd leuk.
Antwoord
klinkt lekker hè..? :wink:
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Gele 242 in Zeeland. Hulp gezocht voor de laatste 5% EduardW 36 21.332 23 January 2020, 12:33
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  de gele banaan; 245 uit 1976. jero 2 3.788 4 November 2010, 13:29
Laatste bericht: Dopski
  onze lieve gele zweedse tank da goose 16 10.573 28 June 2006, 13:53
Laatste bericht: Sander van Buiten

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: