Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
Benieuwd ben ik zeker naar de inspanningen van Oldtimervrijstelling.nl. Waarderen en bewonderen kan ik de poging ook. We'll see. Zomer en winterauto gaat voor mij de oplossing worden als het ze niet lukt. Breng ik de turbo al in November naar de stalling. Hou ik hem grotendeels uit strooi-ellende.

Er is overigens wel een kans... Feit is dat de Eerste Kamer en Tweede Kamer verschillende gelederen heeft wat inderdaad nog wel eens tot discussie kan leiden... Hoe groot de kans is is niet in te schatten, maar benieuwd ben ik wel.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Stevves schreef:Feit is dat de Eerste Kamer en Tweede Kamer verschillende gelederen heeft wat inderdaad nog wel eens tot discussie kan leiden... Hoe groot de kans is is niet in te schatten, maar benieuwd ben ik wel.
Zie http://www.oudevolvo.nl/blog/2013/04/24/...ie/#balans
Daar heb ik mijn inschatting geschreven over hoe ik denk dat de kaarten in de eerste kamer liggen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
dat eeuwige geouwe**** over wegenbelasting als ze in de haag echt rechtvaardig willen zijn kap de wegenbelasting af en ga over op door verekenen in de brandstof. dan betaald de vervuiler en is ook een positieve drive om je auto zuiniger te laten lopen ..... is misschien voor veel mensen niet echt leuk maar toch en je wel in 1 keer van het geneuzel af. en dan kunnen ze ook stoppen met de aller mega zuinigste want deze loopt maar 1 op 30 auto te ontzien want die rijden toch ook op de weg.
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Arn02 schreef:Sinds wanneer is voor je recht opkomen energieverspilling? Of je nou in je recht staat, of dat je het krijgt, of niet.

Welk recht? Het is een uitzondering op belastingen, geen recht. Wink Dat er een hoop misbruikers de boel verpesten is wel duidelijk, maar men moet dan niet zielig lopen doen als men ook gewoon eigenlijk een "misbruiker" is. Maar dat is gauw te herkennen: "liefhebbers" die ineens hun 240 weg doen en een auto die wel belastingvrij en op gas is ervoor terug kopen. Maar dat zijn dus ook de piepers die 10 Euro per maand betalen teveel vindt. Wink

@ Eerste Kamer-discussie: het CDA had ook in zijn partijprogramma staan dat de oldtimers volledig belasting moeten gaan betalen. Dat ze ineens een motie van Bashir steunen is dan wel opvallend, maar dat heeft meer te maken dat het CDA tegen alles en iedereen aan schopt dat nu "kabinet" heet. Partijen als GroenLinks steunen het plan in de Eerste Kamer sowieso wel, als het CDA dat ook gewoon doet (wat wel in lijn der verwachtingen ligt, ondanks steun van een motie) dan is het appeltje-eitje.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
oudevolvo schreef:Zie http://www.oudevolvo.nl/blog/2013/04/24/...ie/#balans
Daar heb ik mijn inschatting geschreven over hoe ik denk dat de kaarten in de eerste kamer liggen.

Eens met jouw inschatting Lars ... ik zeg ook 'kans'... Voor de Oldtimervrijstelling.nl blijkbaar groot genoeg om t 'een shot te geven'
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Dopski schreef:Ik weet niet of deze al eerder dan vandaag online was, maar hier staat een uitgebreide toelichting.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/...imers.html

En hier dat vandaag (prinsjesdag) het definitieve wetsvoorstel wordt bekend gemaakt:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/...ragen.html
En het volledige verhaal in het belastingplan 2014.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/...-oldtimers
Meer toelichting in Informatieblad motorrijtuigenbelasting oldtimers

Citaat:1. Inleiding
Vanaf 1 januari 2014 zijn alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Daarnaast komt er een overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine, motorfietsen, bussen en vrachtauto’s, die op 1 januari 2014 26 jaar of ouder zijn maar nog geen 40 jaar.
2. De overgangsregeling
Voertuigen die onder de overgangsregeling vallen komen in aanmerking voor een kwarttarief. Het kwarttarief geldt voor een heel kalenderjaar met een maximum van € 120. Voorwaarde is wel dat er in de maanden januari, februari en december geen gebruik wordt gemaakt van de openbare weg. De houder van het voertuig kan jaarlijks in het vierde kwartaal doorgeven aan de Belastingdienst of hij het komend kalenderjaar kiest voor de overgangsregeling. De aanvraag en de betaling moeten gedaan zijn vóór 1 januari.
De overgangsregeling treedt al op 1 januari 2014 in werking. Om in 2014 gebruik te kunnen maken van deze regeling ontvangt de houder van het voertuig daarom begin 2014 een brief en krijgt hij tot 1 maart 2014 de tijd om een keuze te maken.
In de maanden januari en februari 2014 kan er gewoon gebruik van de weg worden gemaakt.
Als de overgangsregeling wordt toegepast voor een voertuig en er toch mee wordt gereden of als het voertuig toch wordt geparkeerd op de openbare weg in januari, februari en december is de houder van het voertuig alsnog de normale MRB verschuldigd voor het gehele kalenderjaar plus een forse verzuimboete.
Personen- en bestelauto’s op diesel of LPG van 26 jaar en ouder maar die nog geen 40 jaar oud zijn komen niet in aanmerking voor de overgangsregeling.

Aankomende winter kan je dus nog doorrijden met je benzine auto... Ben benieuwd naar de brief en administratieve handelingen die je moet doen.
http://www.vrijstellingoldtimer.nl/index...Itemid=198

Tjonge, wat een bureaucratie!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Uitgangspunt is dat het cultureel rijdend erfgoed behouden blijft en het dagelijks gebruik van oldtimers zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het milieuaspect speelt daarnaast een belangrijke rol om de diesels niet in aanmerking te laten komen voor de begunstigende overgangsregeling. Voor de LPG-auto’s geldt dat het vrijwel nooit om origineel rijdend cultureel erfgoed gaat.

Ik vind die zin over de LPG auto's wel leuk bedacht .:wink:
Dopski schreef:Aankomende winter kan je dus nog doorrijden met je benzine auto... Ben benieuwd naar de brief en administratieve handelingen die je moet doen.

Dat leek me ook een meevallertje(als in 'had botter gekund'): Wel van kracht per 1-1-2014, maar de overgangsregeling eigenlijk pas per 1-3-2014, dus na het verplicht ophokken...

Let er wel op dat de brandstof registratie bij RDW op 31-12 bepalend is voor het hele volgende jaar.
Wil je de LPG eruit hebben en over 2014 in de overgang gaan, dan moet de RDW dit dus uiterlijk 31-12-2013 in de boeken hebben!

De handelingen wordt redelijk simpel: je krijgt een rekening voor oldtimer tarief.
Betaal de 120 euro op tijd, en klaar.
Betaal niet (of te laat), en de gewone teller gaat lopen.
Gebruik in de rustperiode wordt getoetst aan de hand van passage gegevens (kentekenplaatherkenning). Geen verplicht schorsen dus.

Althans, zo las ik het in die lappen tekst (en vooral de groene stukken op vrijstellingoldtimer.nl).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
BartJu schreef:Dat leek me ook een meevallertje(als in 'had botter gekund'): Wel van kracht per 1-1-2014, maar de overgangsregeling eigenlijk pas per 1-3-2014, dus na het verplicht ophokken...

Let er wel op dat de brandstof registratie bij RDW op 31-12 bepalend is voor het hele volgende jaar.
Wil je de LPG eruit hebben en over 2014 in de overgang gaan, dan moet de RDW dit dus uiterlijk 31-12-2013 in de boeken hebben!
Dat denk ik ook; als je in 2014 nog een gasoldtimer hebt (die nog geen 40 jaar is) kom je niet in aanmerking voor die overgangsregeling en krijg je waarschijnlijk ook die brief niet...
Althans zo lijkt het nu in het belastingplan te staan.

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.218 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.569 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.226 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.536 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)