25 September 2013, 03:34
Mag ik ook babyboomers de schuld geven van alle problemen in Nederland?
Ja he?
Ja he?
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
|
25 September 2013, 03:34
Mag ik ook babyboomers de schuld geven van alle problemen in Nederland?
Ja he?
25 September 2013, 07:27
Jij wel. En, lucht het op?
![]()
25 September 2013, 08:56
BartWillem schreef:De huizenbubble is niet veroorzaakt door de HRA, maar door vage leenconstructies waardoor men teveel mocht lenen (en dat staat los van de HRA). Is wel eens waar een beetje off-topic, maar door de HRA konden mensen veel meer lenen dan anders het geval was geweest. Dat heeft ook zeker bijgedragen aan hoger prijzen voor woningen. Overigens zijn de grootste profiteurs van de HRA de banken die hogere rentes rekende dan omringende landen. Kan iemand overigens een zeggen wat er nog moet gebeuren voordat we zeker weten hoe de nieuwe MRB regeling er uit gaat zien? Als ik me niet vergis moet het alleen nog door de eerste kamer, maar wanneer wordt die zaak daar behandeld en wat kan de invloed zijn van het advies van de RvS? Groet, Mathieu.
25 September 2013, 12:12
De HRA heeft altijd al bestaan, de huizenbubble werd pas in de jaren '90 opgeblazen doordat er rare leenconstructies kwamen waardoor er nauwelijks of niet afgelost werd, en mensen ook ineens overwaarde mochten op consumeren. De HRA heeft dus eigenlijk niets aan de bubble bijgedragen, de leenvormen en overwaarde aan andere zaken mogen besteden heeft dat wel direct veroorzaakt. Dat banken hogere rentes rekenen heeft te maken met het extra risico-opslag: landen om ons heen kennen slechts 80% LTV (wat dus betekent dat je max 80% van de woningwaarde mag rekenen). Die 25% extra die je hier mag lenen kent dus veel meer risico, en dus een hogere rente. Ik denk wel dat de rente iets lager uit zou vallen (circa 1%) als de HRA zou verdwijnen.
De Eerste Kamer hoeft het advies van RvS te volgen, maar doet dat doorgaans wel (het zijn immers vriendjes van elkaar, en als advies genegeerd wordt dan zou de RvS weinig toegevoegde waarde hebben). Als de oldtimerregeling heel blijft na de Algemene Beschouwingen, dan zal het ongewijzigd aangeboden worden aan de Eerste Kamer. Mochten die het afkeuren, dan wordt het dus aangepast. En met dat RvS-advies kan dat wel eens slecht uitvallen voor de auto's die nog geen 40 jaar oud zijn. ![]()
25 September 2013, 12:23
DennisvdB schreef:Mag ik ook babyboomers de schuld geven van alle problemen in Nederland? Drk... Zoek jij hm ff op?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A 244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L 944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht) P1800ES 1972 Blauw Volvo toch ..
25 September 2013, 12:24
madman schreef:is wel eens waar een beetje off-topic, maar door de hra konden mensen veel meer lenen dan anders het geval was geweest. Dat heeft ook zeker bijgedragen aan hoger prijzen voor woningen. Overigens zijn de grootste profiteurs van de hra de banken die hogere rentes rekende dan omringende landen. back on topic..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A 244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L 944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht) P1800ES 1972 Blauw Volvo toch ..
26 September 2013, 21:33
De stichting Oldtimervrijstelling zegt morgen met "zeer belangrijk en goed nieuws" te komen over de MRB-vrijstelling. Erg apart aangezien de Knac morgen bij BNR te gast is om het akkoord met de oldtimer-alliantie nader toe te lichten en de nieuwe MRB-regeling voor oldtimers uit te leggen. Een beetje tegenstrijdig dus, dus ik ben benieuwd wat er morgen bekend gaat worden.
Zou me niets verbazen als men ineens met de EU-regels op de proppen gaat komen.
27 September 2013, 08:46
VrijstellingOldtimer loopt nu huilie te doen over dat de cijfers van Weekers niet goed zouden zijn: http://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/1975...?s_cid=HUD
Leuk en aardig, maar als ik veel handelaren mag geloven heeft de daling van de import met name te maken omdat veel landen al leeggeroofd waren. Een goede diesel uit 1985 of 1986 die de moeite waard was om op te knappen (of nog belangrijker: niets aan gedaan hoefde te worden behalve importeren en APK erop) werd steeds een stuk moeilijker om te krijgen. Voor benzine-auto's geldde dat een stuk minder, maar ook daar werd het lastiger omdat er natuurlijk geen ruime voorraad oude auto's zijn in het buitenland.
27 September 2013, 09:46
Beste BartWillem,
Met alle respect vind ik dat je wat dit onderwerp betreft een beetje gefrustreerd en verbeten overkomt. Het lijkt wel of je andere klassieker liefhebbers hun nadeel gunt, terwijl je er zelf geen direct voordeel aan hebt. Of heb jij zelf gewoon heel diepe zakken, waardoor het jou persoonlijk geen fluit uitmaakt? Voor veel klassieker liefhebbers heeft de voorgenomen wetswijziging financieel wel heel veel impact. Het is toch feitelijk zo dat door het aantal (voorgenomen) wetswijzigingen in dit dossier in zo'n korte tijd niemand kon voorzien hoe hij of zij beter had kunnen handelen, en dat sommige klassieker rijders door de voorgenomen wetswijzigingen financieel een grote strop hebben? Dan is het toch goed dat iemand zich daar te weer tegen stelt, zoals het team van VrijstellingOldtimer? Vrgr. Carlo
Volvo 240 sedan - 1984 *** Rover 2300 - 1981 *** Rover 3500 - 1981 *** SMV 8 (1958), 10 (1963) en 440 (1977) caravans
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|