Berichten: 166
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2013
Nou, als iemand zich geroepen voelt om eens goed na te kijken wat voor type/bouwjaar mijn auto is, is hij van harte welkom. Ikzelf heb er niet heel veel verstand van. Toch ben ik wel benieuwd wat mijn volvo dan echt voor type/bouwjaar ect is...
Zijn er hier mensen woonachting in de omgeving deventer/apeldoorn? Kom gerust eens een bakje koffie doen, en de auto staat klaar om eens grondig bekeken te worden. Haha.
Ik heb eergister een nieuwe verdeler kap opgehaald, heb mij laten vertellen dat dit ook nog wel eens een oorzaak kan zijn van het moeilijke starten. Deze gaat er vanavond of morgen in!
Volvo 240 '92 -> Gesloopt
Volvo 244 GLE '81 -> Daily driver
Berichten: 6.731
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Een beurtje, zeker gezien de spullen die je er vanaf/uit haalt, doet 'm zeker goed. Moet wel een verbetering zijn.
Berichten: 77
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2008
Als het originele chassisnummer er nog in zit (en daar ga ik natuurlijk wel van uit) kun je het helemaal ontleden met behulp van deze site:
http://www.volvo200.org/modellen/chassisnummer.htm
Berichten: 166
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2013
Kreeg vanmiddag een telefoontje van een bekende. Hij heeft nog een paar achterveren + schokbrekers voor mij liggen. Hij vertelde mij dat dit een regelbaar setje was, die je door middel van een compressortje kunt verstellen. Zou kunnen dat ik het nu verkeerd zeg, maar hierdoor kun je er bijvoorbeeld een iets zwaardere aanhanger aanhangen, zonder dat hij tever op z'n gat hangt.
Ik ben benieuwd of het wat is, zal morgen een aantal foto's weer plaatsen. Op verzoek zal ik ook nog even een foto van de motorruimte maken!
Fijne avond
Volvo 240 '92 -> Gesloopt
Volvo 244 GLE '81 -> Daily driver
Berichten: 166
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2013
Kees Roskam schreef:Als het originele chassisnummer er nog in zit (en daar ga ik natuurlijk wel van uit) kun je het helemaal ontleden met behulp van deze site:
http://www.volvo200.org/modellen/chassisnummer.htm
Heb het even ontcijferd, het klopt wel. Bouwjaar 86, 5 bak, gebouwd in Zweden, Alleen geeft hij via de VIN aan dat er een B230FK inzit, en via deze site dat er een B19E of B200E in hoort te zitten. Er zit een B230F in.
Wat is het verschil tussen een B230F en een B230FK?
Groetjes
Volvo 240 '92 -> Gesloopt
Volvo 244 GLE '81 -> Daily driver
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
scheelt een turbo en wat pk's.
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Je motorcode volgens je VIN was toch 81, dat lijkt me in 1986 een B230A, carburateur met geel dopje dus. Een B230FK is nooit in de 240 geleverd dus dat zal ook niet in je chassisnummer kunnen staan.
Berichten: 3.259
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:Hij vertelde mij dat dit een regelbaar setje was, die je door middel van een compressortje kunt verstellen. Zou kunnen dat ik het nu verkeerd zeg, maar hierdoor kun je er bijvoorbeeld een iets zwaardere aanhanger aanhangen, zonder dat hij te ver op z'n gat hangt.
Zullen wel Moroes's Ride-Levellers zijn.
Heb ze ook onder mijn 245 Diesel.
Kan er een compressor bij kopen (Originele komen soms nog wel eens voorbij op MP).
Anders zo'n dingetje van de Lidl
Of af en toe met de luchtslang wat oppompen.
Werkt leuk, komt een aardig eind omhoog.
Btw,
Citaat:
kun je er bijvoorbeeld een iets zwaardere aanhanger aanhangen, zonder dat hij te ver op z'n gat hangt
Enige voordeel is dat wanneer er (te) veel gewicht op de kont drukt, je de achterkant handmatig omhoog kunt brengen.
Dus wanneer je 1 kuub zand in de kofferbak hebt, of je aanhanger is verkeerd beladen, dan kun je alles weer recht trekken zodat je je tegenliggers niet verblindt en je voorwielen de grond weer raken.
Btw2, heb je de slangetjes en manometer er ook bij? anders moet je onder de auto kruipen om ze op te pompen (en in de praktijk doe je dat toch niet)
Met slangetjes en nippel kun je een punt in de kofferbak maken waar je lucht bij kunt pompen; wel zo handig.
Berichten: 9.910
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Je auto was een 240 uit 91, 92 of 93 en is nu een 240 uit 1986, maakt niks uit (hooguit dat je een paar jaar minder roest eraan hebt hangen). In de afgelopen jaren zijn een heleboel 240's van bouwjaar veranderd ivm met belastingvrije status ooit, hier na import of misschien zelfs al in Zweden. Wel goed om te weten ivm onderdelen bestellen, problemen e.d.
Het bouwjaar is af te leiden uit het chassisnummer wat in de A stijl (bij rechtervoordeur) geslagen staat, en op het typeplaatje boven het RV wiel. Om voor de hand liggende redenen zijn deze natuurlijk niet betrouwbaar bij een omgekatte auto.
Gelukkig staat de werkelijke bouwdatum op zo'n beetje alle onderdelen van de 240. Boven de rechtermotorsteun staat wanneer het blok gegoten is (yymmdd), achter bougie #4 staat wanneer de cilinderkop gegoten is (ddmmyy boven elkaar), op de ruiten staat een jaartal (een paar ruiten kunnen vervangen zijn maar niet allemaal), op de meeste relais en elektrische onderdelen staat een datumstempel, op de versnellingbak (vorm varieert, soms op zijn kop), op het uiteinde van de gordels, en op veel plastic onderdelen incl. achterlichten en knippers.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Zorg gewoon voor een kompleet pakket incl. de druk-knoppen op het dashboard.
Suc6
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..