Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
Dirk86 schreef:dus.. ik mag gewoon de hele winter door de snbeeuw banjeren met mn fiesta uit 82 als ik de volle mep mrb betaal? maar ik zou eventueel ook gebriuk kunnen maken van de overgangs regeling als ik dat ding ergens van de weg af parkeer?

ik vind dat maar een rare regeling maar goed. Ik ben benieuwd naar de post die we hier over krijgen
Het is simpel: alleen in 2014 hoeft de oldtimer die in aanmerking komt voor de overgangsregeling (dus alleen benzine-auto's tussen de 26 en 39 jaar oud die op 1-1-2014 op benzine op kenteken staan, dus niet later) pas in december 2014 van de weg te verdwijnen. De maanden januari en februari krijgt deze oldtimerbezitter dus "kado" maar dat geldt voor 2015 en later dus niet. De belastingdienst stuurt in maart brieven naar de bezitters van deze groep auto's (en wederom: dan moet je auto dus allang op benzine op kenteken staan, dus heb je nog LPG erin zitten dan krijg je die brief simpelweg niet) met daarin de mogelijkheid om gebruik te maken van het kwarttarief (met daarbij de verplichting tot het ophokken van de auto's in de wintermaanden). Zo moeilijk is het niet, en laat je niet gek maken door spookverhalen van lui die beweren dat LPG'ers en dieselaars ook die brief krijgen, want dat is niet zo. En laat je ook niet opnaaien door volk dat zegt dat de overgangsregeling gesneuveld is en dat de auto op benzine pas bij 40 jaar belastingvrij is, want ook dat klopt niet. Wink
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Vandaag de belastingtelefoon maar eens gebeld. Na 15 minuten aan de lijn gehangen te hebben, bleek ik de verkeerde optie te hebben gekozen, want ik had een man van de afdeling inkomstenbelasting aan de lijn ...
Ik kreeg een ander nummer van hem: 0800-0749. Daar kreeg ik een dame aan de lijn die mij kon vertellen dat lpg en dieselaars wel degelijk geïnformeerd gaan worden over het feit dat ze belasting zullen moeten gaan betalen maar dat de die brief pas verstuurd kan worden als de regeling 100% definitief is.
Daar zal waarschijnlijk gelijk een acceptgiro bij zitten, verwacht ik.
Op mijn vragen of er uitstel zou worden gaan verleend voor eigenaren van lpg wagens (tussen de 25 en 40) omdat het nog wel eens erg druk zou kunnen worden bij de RDW omdat men massaal gaat uitbouwen op de valreep, en of bij verkoop een nieuwe eigenaar in 2014 ook weer het recht heeft om te kiezen voor de overgangsregeling (voor benzine-auto's en dus ook benzine-auto's die in 2014 ontdaan worden van de lpg-installatie) werd ik doorverbonden omdat ze daar geen antwoord op wist.
De man die ik toen aan de lijn kreeg was een echte 'belastingsikkeneur', mijn hemel, je hoorde hem hardop zuchten toen ik mijn vragen stelde.
Schandalig gewoon!
Ik heb toch wat uit hem gekregen:
Stel je verkoopt je (>25 en <40 jaar oude) auto halverwege 2014, of je koopt er eentje, als er benzine op het kenteken staat, kan jij of de nieuwe eigenaar opteren voor de overgangsregeling.

In mijn geval (745 uit 1985 op lpg) zou ik de auto dus kunnen stallen en schorsen, rustig aan de lpg eruit halen, verkopen aan een familielid, laten keuren bij de RDW (55 euro!) en hem weer terug overschrijven op je eigen naam.

Erg omslachtig... pfff...

Ik heb alvast maar een afspraak gemaakt bij de RDW op 30 december ;-) Je kunt hem altijd afzeggen!

Maar misschien kunnen er meer van jullie even bellen met die 'vriendelijke' man van de belastingdienst!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
BartWillem schreef:De belastingdienst stuurt in maart brieven naar de bezitters van deze groep auto's (en wederom: dan moet je auto dus allang op benzine op kenteken staan, dus heb je nog LPG erin zitten dan krijg je die brief simpelweg niet) met daarin de mogelijkheid om gebruik te maken van het kwarttarief (met daarbij de verplichting tot het ophokken van de auto's in de wintermaanden). Zo moeilijk is het niet, en laat je niet gek maken door spookverhalen van lui die beweren dat LPG'ers en dieselaars ook die brief krijgen, want dat is niet zo. En laat je ook niet opnaaien door volk dat zegt dat de overgangsregeling gesneuveld is en dat de auto op benzine pas bij 40 jaar belastingvrij is, want ook dat klopt niet. Wink
Waarom zou je niet in aanmerking komen als je die brief niet krijg, dan vraag je er toch zelf om? Als je die brief niet krijgt kan je zelf wellicht aanvragen of je in aanmerking komt. De belasting dienst geeft namelijk zelf aan dat dat kan.
Citaat:Oldtimers jonger dan 40 jaar op diesel of lpg

Voor deze auto’s betaalt u vanaf 1 januari 2014 het normale mrb-tarief.

Haalt u de ingebouwde lpg-installatie uit de auto en gaat de auto weer op benzine rijden? Dan kan de auto vallen onder de overgangsregeling voor motorrijtuigen die op benzine rijden. Daarvoor moet de auto wel voldoen aan alle voorwaarden van de overgangsregeling.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/...imers.html

En mocht dat niet zo makkelijk gaan kan het inderdaad met de omweg die Henqui bij de RDW heeft nagevraagd.
henqui schreef:Ik heb toch wat uit hem gekregen:
Stel je verkoopt je (>25 en <40 jaar oude) auto halverwege 2014, of je koopt er eentje, als er benzine op het kenteken staat, kan jij of de nieuwe eigenaar opteren voor de overgangsregeling.

Dus zo spannend is het allemaal niet. Laten we elkaar niet banger maken dan nodig is. Via de officiële kanalen als RDW.nl en belastingdienst.nl is al lange tijd voldoende betrouwbare informatie te vinden.
Ah, dat stukje @ rijksoverheid is dus nieuw. Smile Wel handig, dat betekent dus dat je altijd LPG kan uit laten bouwen en dus niet verplicht bent om vóór 31-12-2013 de boel uitgebouwd te hebben. Wel moet je dan in de gaten houden dat je tot uitbouw het volledige MRB-tarief verschuldigd bent. En voor de mensen die de auto gaan schorsen: dat kost 24 Euro, dus even narekenen wanneer je de LPG eventueel laat uitbouwen. Het kan namelijk ongunstig uitvallen als je de auto schorst en bijvoorbeeld 6 januari de LPG-installatie laat verwijderen en laat omkeuren. Dan kan je beter de wegenbelasting betalen dan de kosten van het schorsen. Wink
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Een ander punt: ik weet niet of de RDW de uitbouwkeuringsdatum van lpg op het nieuwe deel I aanhoudt of de datum dat het administratief verwerkt is (daar zit soms zo'n twee weken tussen).

Staat het overigens ergens in de nieuwe regelgeving dat de belastingdienst 31 december aanhoudt als peildatum op welke brandstof een auto rijdt??
BartWillem schreef:En voor de mensen die de auto gaan schorsen: dat kost 24 Euro, dus even narekenen wanneer je de LPG eventueel laat uitbouwen. Het kan namelijk ongunstig uitvallen als je de auto schorst en bijvoorbeeld 6 januari de LPG-installatie laat verwijderen en laat omkeuren. Dan kan je beter de wegenbelasting betalen dan de kosten van het schorsen. Wink
Klopt goed in de gaten houden. En dat niet alleen, maar nog belangrijker; er is een minimumperiode voor het schorsen. 3 maanden uit mijn hoofd. Dus schors je korter dan 3 maanden, en je ontschorst weer binnen die periode, moet je toch gewoon voor die hele periode belasting betalen.
Dat zelfde had ik bij mijn 740, die was bij import nog net geen 25 jaar uit (24 en 11 maanden). Die had ik geschorst zodra ik een kenteken had, maar heb ik gelijk ontschorst zodra er APK op zat. (ik wilde namelijk gelijk rijden en niet 2maanden wachten...:winkSmile
"Leuker kunnen we het niet maken."

Goeie Henqui, nu alvast een afspraak maken. Ga ik ook doen. En weer 55,- weggooien kennelijk.
1 maand is het nu, lees ik op de RDW site. Ontschors je binnen 1 maand, moet je die alsnog betalen.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
En als je binnen een jaar weer schorst betaal je 120 euro bovenop de 24 euro die je normaal betaalt.
Handig als je een auto voor de carbagerun koopt die je feitelijk maar een week op de weg wilt hebben, waarvan zes dagen in het buitenland.
We schrijven em na de run over en dan schorsen we em weer.
Maar als je dus wilt schorsen denk dan even goed na dat als je de schorsing opheft voor et een of ander, dan zit je er dus een jaar aan vast of je betaald extra.

Edit: kleine correctie, tweede keer schorsen binnen een jaar kost 120 euro. Niet 120+24.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Even voor de duidelijkheid...

Mag er niet gereden worden tijdens de wintermaanden, of moet mijn 245, benzine, 1976, letterlijk dec,jan,feb van de openbare weg af ?

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.219 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&amp;Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.586 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.226 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.536 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)