Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
Ik denk dat ze het een beetje krom hebben opgeschreven. Daarmee wordt waarschijnlijk bedoeld dat in januari en februari 2014 nog wel gebruik gemaakt kan worden van de openbare weg door auto's die in de overgangsmaatregel vallen.

Dat is behandeld in de kamervragen en hier besproken:
http://www.volvokv.nl/index.php?view=det...t&Itemid=8
Dopski schreef:Al zou je het niet halen voor 31 december 2013, dan nog hoef je toch geen nachtmerries te krijgen van gigantische belastingaanslagen?

Stel de MRB voor een LPG auto kost €1500 p/j, dat is 4 euro per dag of €125/maand. Ergens in januari kun je de auto heus wel laten omkeuren. Als je daar wel wakker van ligt maak je alvast een afspraak of laat je het er ruim van tevoren uithalen.

Als je de auto op 31-12-2013 schorst is deze ook vanaf 01-01-2014 gevrijwaard van MRB. Het maakt dan niet uit wat er op kenteken staat. De auto is immers geschorst.
Je hebt dan in januari gewoon de tijd om te laten keuren zonder gevolgen.
martin_b schreef:Als je de auto op 31-12-2013 schorst is deze ook vanaf 01-01-2014 gevrijwaard van MRB. Het maakt dan niet uit wat er op kenteken staat. De auto is immers geschorst.
Je hebt dan in januari gewoon de tijd om te laten keuren zonder gevolgen.
Uiteraard, dat ook nog eens. Ik doelde meer op mensen die willen blijven rijden.
Ik had hem door. ;-)
Dopski schreef:Dat is gelukkig niet zo, zie ook de site van de belasting dienst en de informatie die Henqui en Martin_B hebben opgevraagd; bij aanpassen naar benzine (op elk willekeurig moment in 2014) kun je kiezen voor de overgangsregeling of niet.

Vanaf hier besproken:
http://volvolvo.nl/threads/12700-Regeera...post331302


Helaas is dat wel zo:
"Overigens is het ook mogelijk om een LPG-auto weer in de originele staat te herstellen, zodat die weer als benzineauto wordt aangemerkt. Als dan komt die auto dan weer met ingang van het eerstvolgende kalenderjaar in aanmerking voor het overgangsrecht."

Althans, zo staat de voorgestelde wettekst volgens VrijstellingOldtimer.nl
Is ook logischer, makkelijker en imeer in lijn met principe dat je voor 1-1 (of latere peildatum) gekozen moet hebben voor de overgang of niet.
In het beste geval ligt de peildatum voor 2014 op 1-3-2014, maar de tekst (en die claimt het belastingplan en wettekst te zijn), doet vermoeden dat het niet zo flexibel is.

Mocht je dit dus van plan zijn, zoek dit goed uit en vraag toezeggingen zwart op wit (ipv telefonisch)!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Mmm dat ga ik nogeens napluizen. Vooral of het een wettekst is of een interpretatie van vrijstellingoldtimer.nl.

edit: staat exact zo omschreven in het belastingplan. Hierin wordt de tekst uit het derde lid, onderdeel b van artikel 84a uit de MRB omschreven. (die heb ik nog niet nagelezen).

Sterker nog:
Henqui is niet helemaal juist geïnformeerd over de mogelijkheden van de overgangsregeling voor een benzineauto.
Citaat:Bij verkoop van een motorrijtuig in de loop van het kalenderjaar vindt een wijziging van de tenaamstelling van het kentekenbewijs voor dat motorrijtuig plaats. Het zevende lid bepaalt dat indien de overgangsregeling in het kalenderjaar is toegepast, de nieuwe houder geen aanvullende aangifte hoeft te doen indien de overgangsregeling voor dat kalenderjaar wordt voortgezet; in dat geval neemt hij wel de verplichtingen over die de overgangsregeling met zich brengt. Indien de overgangsregeling niet in het kalenderjaar is toegepast en de nieuwe houder van het motorrijtuig wel voor toepassing van de overgangsregeling kiest, vangt op de voet van het zevende lid het tijdvak voor de toepassing van de overgangsregeling aan met ingang van de het eerstvolgende kalenderjaar.
Hoe krom wil je het hebben...
BartJu schreef:Helaas is dat wel zo:
"Overigens is het ook mogelijk om een LPG-auto weer in de originele staat te herstellen, zodat die weer als benzineauto wordt aangemerkt. Als dan komt die auto dan weer met ingang van het eerstvolgende kalenderjaar in aanmerking voor het overgangsrecht."

Althans, zo staat de voorgestelde wettekst volgens VrijstellingOldtimer.nl
Is ook logischer, makkelijker en imeer in lijn met principe dat je voor 1-1 (of latere peildatum) gekozen moet hebben voor de overgang of niet.
In het beste geval ligt de peildatum voor 2014 op 1-3-2014, maar de tekst (en die claimt het belastingplan en wettekst te zijn), doet vermoeden dat het niet zo flexibel is.

Mocht je dit dus van plan zijn, zoek dit goed uit en vraag toezeggingen zwart op wit (ipv telefonisch)!

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/...-oldtimers

De mensen van de belastingdienst zijn niet te vertrouwen.
Volgens hun pagina is het dus 01-03-2014.
Dan moet alles rond zijn, maar peildatum kan natuurlijk nog steeds 1-1 zijn...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Mij zuchtend te woord staan en dan nog eens onwaarden vertellen ook!!! Lekkere lui daar aan de belastingtelefoon... "leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker"

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Het zevende lid bepaalt dat indien de overgangsregeling in het kalenderjaar is toegepast, de nieuwe houder geen aanvullende aangifte hoeft te doen indien de overgangsregeling voor dat kalenderjaar wordt voortgezet; in dat geval neemt hij wel de verplichtingen over die de overgangsregeling met zich brengt. Indien de overgangsregeling niet in het kalenderjaar is toegepast en de nieuwe houder van het motorrijtuig wel voor toepassing van de overgangsregeling kiest, vangt op de voet van het zevende lid het tijdvak voor de toepassing van de overgangsregeling aan met ingang van de het eerstvolgende kalenderjaar.

Als je voor het kwartaaltarief gekozen hebt en je auto in de loop van 2014 verkoopt zou dan de nieuwe eigenaar voor de rest van het jaar niets hoeven betalen, m.a.w. je krijgt van die 120 euro niets terug bij verkoop?

Verder maak ik uit dit warrige verhaal op dat als je in 2014 een auto koopt en de vorige eigenaar had niet gekozen voor het kwartaaltarief dat je dan tot 2015 moet wachten voordat je weer de keuze hebt om voor het kwartaaltarief te kiezen?


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.218 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.571 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.226 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.536 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)