Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
Het geeft wel aan dat er naast een huizenbubble er dus wel degelijk een oldtimerbubble was: de auto was volgens jou dus meer waard dankzij een belastingvoordeel, en nu minder waard omdat het belastingvoordeel wegvalt.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Deels waar BartWillem maar momenteel weet niemand wat er gaat gebeuren en dan is er helemaal geen handel. Tuurlijk voor dit geouwe**** was een 1990 auto goedkoper dan een 1984 auto dus ja voordeel van belasting weegt mee, helaas voor velen ook in onderhoud. Denk dat ik gewoon ga schorsen en wel rijden - verzekering en apk laat ik doorlopen. Regering/regeling vraagt om burgerlijke ongehoorzaamheid....goed bezig jongens!
Even omdraaien; door het belastingregeling zijn er de afgelopen jaren veel oldtimerliefhebbers ontstaan. De hobby was door het belastingvoordeel immers betaalbaar(der). Ongeacht of er gereden werd in een volledig gerestaureerde caddillac uit de jaren 60 of een met kunstmatige ingrepen rijdende houdende MB 190d uit 1986.

Beide gevallen van liefhebbers, en het is niet aan de een om de ander te veroordelen lijkt mij.

Nu de regeling er vanaf gaat lijkt het me logisch dat veel van de liefhebbers balen als een stekker en dat graag ventileren. (Ik baal er ook van, want had die centen liever in de auto gestoken).

Nu de regeling dreigt te verdwijnen zal het aantal liefhebbers ook dalen. Helaas, maar niet onlogisch.

Ja BartWillem, dat is inderdaad wat jij noemt de oldtimer-bubble.

Het neveneffect voor de waarde van auto's van 87 tot ergens begin jaren 90 is gelukkig positief... Die zijn nu meer in balans met de vroegere eighties-auto's.

Zouden er uurolanden zijn die de Nederlandsche staat gaan volgen? (Van 30 jaar oldtimer naar 40 jaar?)
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
DennisvdB schreef:Ik snap dat niet, je knapt zo'n ding toch op omdat je het een super auto vind? En nu je iets meer moet betalen zie je als het ware geen heil meer in die auto?

Rare jongens die oldtimer-rijders haha.

Ik snap volgens mij precies wat je bedoelt. Ik baal er flink van dat het me nu meer geld gaat kosten, maar m'n auto is me nog steeds evenveel waard.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Ik zat nog eens te denken over de mogelijkheden van ombouwen naar benzine in 2014.
Zie onderstaand stukje nogeens uit het belastingplan 2014:
Citaat:Bij verkoop van een motorrijtuig in de loop van het kalenderjaar vindt een wijziging van de tenaamstelling van het kentekenbewijs voor dat motorrijtuig plaats. Het zevende lid bepaalt dat indien de overgangsregeling in het kalenderjaar is toegepast, de nieuwe houder geen aanvullende aangifte hoeft te doen indien de overgangsregeling voor dat kalenderjaar wordt voortgezet; in dat geval neemt hij wel de verplichtingen over die de overgangsregeling met zich brengt. Indien de overgangsregeling niet in het kalenderjaar is toegepast en de nieuwe houder van het motorrijtuig wel voor toepassing van de overgangsregeling kiest, vangt op de voet van het zevende lid het tijdvak voor de toepassing van de overgangsregeling aan met ingang van de het eerstvolgende kalenderjaar.
Stel je bouwt je auto om terug naar benzine. Want je wilt m verkopen en zonder gas is hij namelijk meer waard. En je bent als verkoper bovendien van kwadertrouw, dus je zet 'm op marktplaats "Oldtimer blijvend belastingvrij, €120, p.j.." (je ziet je vaak genoeg zulke advertenties de laatste tijd).
Er gaan dan toch enorm veel kopers het schip in, ze zullen tot 31 dec van het betreffende jaar gewoon het volle pond moeten betalen?:mad:
BartWillem schreef:Het geeft wel aan dat er naast een huizenbubble er dus wel degelijk een oldtimerbubble was: de auto was volgens jou dus meer waard dankzij een belastingvoordeel, en nu minder waard omdat het belastingvoordeel wegvalt.
het is net kunst of antiek.. Vraag en aanbod bepalen weer de prijs.. Mensen die het nu kunnen betalen gaan door, de groep die het bv uit liefhebberij doet maar wat ouder worden en het uiteindelijk te gortig wordt zullen beslissen er nog mee door te gaan of het wel welletjes vinden. Minder worden zal mogelijk het peil bereiken van voor de bubble, minus degene die toch al zo oud zijn dat het uiteindelijk niet meer mogelijk is. Toevallig had ik het daarover met m'n buurman, motor reviseren, hoe vaak maken we dat nog mee, ik nog 1keer denk ik, maar ben je 21, dan denk je daar heel anders over. Wat heet nu een klassieker, wat was een klassieker toen ik 22 was.. Of wanneer iemand over 15 jaar 22 is, wat bestaat er dan nog..? De T-Ford van overgrootvader? De 106 Sport die nu 12 jaar oud is, mijn 142 die dan bijna 70 jaar oud is als ie er dan nog is..? Is het uberhaupt nog te betalen of mag het nog wel..? Wie gaat er dan nog het onderhoud kennen en kunnen? Beer met wielen op de weg, kweet ut, maar het hoort allemaal bij onze evolutie vindt ik.. Waar hechten we nu allemaal waarde aan en waaraan over 10 jaar en zo verder... Veranderende regels horen er ook bij.. Mensen die handig gebruik willen en mogen maken van die regels, en daardoor nu een volgende keus maken is logisch, of het nu om een oude auto gaat of veranderende aftrekposten voor onze medische kosten, weet ik veel wat.. De 1 gaat het aan z'n hart, de ander heeft er zij voordeel mee gedaan, en vind wel weer iets anders waar mogelijk weer een groep mensen het niet mee eens is..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Zoals ik al aangaf - berusting bij de bezitters.. En een ziekenkostenverzekering weet je dat dit per jaar verandert - in 2012 was de regering akkoord - 30jaar en daar baseer je je investering op.
Daar zit de pijn en van de ANWB en al die clubs die in april hebben getekend hoor je ook bitter weinig..
Het is vooral niet goed voor het aantal oldtimers die het zal overleven
zweedse schone schreef:Zoals ik al aangaf - berusting bij de bezitters.. En een ziekenkostenverzekering weet je dat dit per jaar verandert - in 2012 was de regering akkoord - 30jaar en daar baseer je je investering op.
Daar zit de pijn en van de ANWB en al die clubs die in april hebben getekend hoor je ook bitter weinig..
Het is vooral niet goed voor het aantal oldtimers die het zal overleven
precies.. daarnaast, als alles duurder blijft worden, en dat doet het, zal ook om die reden de boel vermageren, da's dan eerder economisch maar hoort er dan ook weer een beetje bij..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Kreeg vandaag deze brief van de belastingdienst, vreemd lijkt me een foutje want de betreffende Volvo is van 1982....

[Afbeelding: image_zps2898e248.jpeg]
262C ‘78 | Amazon Combi ‘67 | V90 ‘98 | 245GLT ‘87 | 245GL ‘78 | 244GL Classic ‘93 | 245GL Classic ‘93 | 244GL ‘86 | 1800ES ‘73 | Saab 9-3 2.0T Cabrio ‘07 | XC70 2.5T ‘05 | XC70 2.5T ‘04 | XC90 V8 ‘07 | 245GL ‘82 | 265GLE ‘78 | 245DL ‘76 | 745GLE ‘86 | V90 T6 CC OR '19
Huh? Volledige vrijstelling dus? Incl lpg?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.220 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.619 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.662 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.227 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.546 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)