Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
245 Turbo '83
DennisvdB schreef:Kan zijn dat de Garrett ooit vervangen is voor een Mitsu 13c.

Op de foto's is een Gerrit te zien...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Ja, het is inderdaad een Garrett... Maar ook koelwaterleidingen....
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
Haha, kon ik zo niet zien op m'n gare telefoon.
Antwoord
Betreffende het turboverhaal lijkt de originele turbo in een eerder leven vervangen te zijn voor een Garrett waar waterkoelleidingen op passen. Een beetje research laat zien dat er eind jaren '80 740 turbo's waren met zo'n 13c Garrett met waterkoelleidingen. Enfin: de rondslingerende Metsubsidie 13C van een 940 LPT die er verrekkens netjes uitziet en weinig speling lijkt te hebben is dan nog meer een 'bolt-on'. Nu heb ik 3 '90+ uitlaatspruitstukken liggen maar alle drie met scheurtjes helaas. Op zoek dus naar een kundige lasser die zich aan dit staaltje gietijzer durft te wagen en dan ook een stukje flexibel wil zetten in de 2,5" Simons. Iemand een idee?

Enfin verdere voorgang?
Ik was bezig met een stuurbekrachtigingspomp met een los reservoirtje dat ergens in het motorruim dan een plekje krijgt. Daarvan had ik er nog eentje liggen. maar met even passen en meten gaat dat niet meevallen als je ook bedenkt dat er nog intercoolerbuizen moeten lopen en het 'hoekje' boven de accu al redelijk volgebouwd is bij een kjet blok met ruitensproeierreservoir etc. Op zoek dus naar zo'n stuurbekrachtingsreservoir en pompje die direct op het pompje zelf zit (zoals in mijn 245superpolar, handig zo'n voorbeeld ernaast!) Deze dus:[Afbeelding: 20140103_211608_zpsfmvog203.jpg]
. Die passen dan het mooiste, en daar past de aircocompressor dan ook weer prima onder als we daar weer mee verder gaan.

Schoonvader rijdt nu een 940 LPT op gas. Heerlijke auto trouwens. Maar het kriebelt hem toch om weer een mooie roestvrije 240 te gaan rijden. Op lpg dan weliswaar, omdat hij teveel kilometers maakt. Zo kwam ons een witte 245 polar lpg uit 92 op het spoor. De auto bleek alleen teveel dits and dents te hebben om er een echt mooie daily lpt op gas van te bouwen. Deze auto was van een liefhebber geweest die er toch een aantal bijzondere dingen aan had gedaan (bijvoorbeeld die koplampbeschermers die ik laatst heb aangeboden). Een van deze 'upgrades' was een Maleisische veerpootbrug, GT-braces en verzwaarde veerpootplaten. Ondanks wat kritische reacties op TB op deze veerpootbrug toch maar erop geschroefd en ziet er hip uit al zeg ik t zelf..[Afbeelding: 20140126_205505_zpsrho7504s.jpg] Nu benieuwd of dit merkbaar is qua rijgedrag icm de underbraces van Volvo240GLT.

Deze witte heeft ook het stuurbekrachtigingsreservoir dat ik nu mooi voor den turbo kan gebruiken!

Er zat ook nog een AFR metertje in die witte... best grappig ding, geen idee of het echt functioneel is maar vond m wel komisch
[Afbeelding: 20140126_221326_zpsufofujpm.jpg]

Dat was ie weer. We sleutelen gestaag door!
Antwoord
Tjee, m’n laatste berichtje was alweer van januari! Op zich veel gebeurd in das leben maar niet echt met deze auto. Geboorte van mn dochtertje, maandenlang uit de running met een vervelende hernia. Paar auto’s tussendoor demonteren. Floep, en driekwart jaar is om. Enfin, weer tijd om deze hobby gestaag op te pakken. Als je zo maanden niet (echt) kan sleutelen probeer je dat te compenseren met verzamelen van materiaal en informatie.

In de zomer nog een combined kachelhuis gereviseerd op de werkbank, leuke klus!

Ik heb inmiddels liggen voor deze auto:
• Intercoolerset
• Reserve kjet injectoren
• Gewoon onderhoudspul om alle vloeistoffen te wisselen en te flushen.
• PU om de accessoires vast te zetten.
• TWR stuurhuis (toch nog even op de plank want wil liever een ZF)
• ZF stuurbekrachtigingspomp met reservoir
• Aircocompressor
• IPD stabi voor en achter
• Lower braces
• 2,5”simons met ingelast flexstuk
• 91+ dashboard
• Combined kachelhuis

Afgelopen twee weken heb ik de vette bedoening aan de bijrijderszijde gedemonteerd. Ik wilde de olielekkage opsporen maar nu was alles zwart en vet, dus niet handig. Uitlaatspruitstuk met turbo eraf. Alle leidingen los. Zowel water als olie. De hele boel maar eens ontvet met de Dasty heavy duty ontvetter. Werkt prima. Wat een bagger kwam eraf. Het lijkt wel of de meeste olie van het kleppendeksel afkomt of van achter bij de nokkenaskeerring (niet echt te zien nu). Boven de uitlaatpoorten zit een beste kwak olie. Het lijkt ook of het kleppendeksel met vloeibare pakking is dichtgelijmd. Lijkt me gevalletje noodoplossing die vrij permanent is geworden. Volgende op het lijstje dus. Elring pakking en halve maantje ligt al even klaar… Een of twee avondjes sleutelen per week geeft geen hele snelle resultaten maar fijn om er geen grote druk achter te hebben.

Miste bij demonteren van het uitlaatspruitstuk een moer op cilinder 4 en cilinder 1 had een dolle tap. Weten op te lossen met opnieuw doorvoeren van een tapeindje. Overweeg om dat enorm solide hitteschildje eraf te laten, goed idee of niet?

Ook de oliedruksensor gemonteerd op de plek van de oude sensor. Krappe bedoening met een 80A Dynamo ernaast. Met bijgeleverde bochtje gaat het net. Halve cm ruimte nu.

Besloten om deze Garrett vooralsnog niet te wisselen voor een Mitsubishi 13c. De turbo had amper radiale of axiale speling. Auto rookte er ook niet mee, dus we houden de karakteristiek van de wagen intact. Dan maar iets later inkomen van de turbo. Heeft zn charme ook wel. Ik had geen behoefte aan het inkorten van olieretourleidingen dus ook het oude uitlaatspruitstuk blijft deze ronde. De 90+er is dan voor het superpolar project. Wel het gare wastegate-slangetje gewisseld voor de slang die bij met mbc-setje zat. De olieleidingen geschuurd, zinkspray erop en met hittebestendig mat zwart weer netjes gemaakt.

Uitlaatspruitstuk met verse pakkinkjes en toebehoren zit er nu weer terug op. Van het weekend de downpipe erop schroeven. Maatje was naar de US geweest en heeft een AEM UEGO wideband lambda voor me meegebracht. Super! De lambda meteen in de downpipe schroeven dus. Scheelt een dikke 100 euri met hier of eentje uit Engeland. Kan ik de mbc een paar slagen geven terwijl ik de effecten daarvan in de peiling kan houden. Nix geen 'doof' blok meer!

Planning komende weken:
• Turbo afmonteren
• Uitlaat vervangen voor de Simons
• Intercoolerset monteren, (beugeltjes staan al in de zinkspray)
• Reserve kjet-injectoren voorzien van nieuwe rubbertjes en monteren
• Vervangen brandstofleidingen spinnenkop
• Service (vloeistoffen)
• Mbc monteren
• Breedbandlambda aansluiten
• Oliedruk en olietempmetertjes aansluiten
• Claxon aansluiten
• Stuurhuis wisselen
• Kachelhuis en wissel dashboard

Dan naar de APK en er twee jaar vanaf zijn. Dan kunnen we de Weekers-maanden in met de andere punten op de planning:

• Lekkende voorruit laten vervangen (zelf demonteren)
• Stabi’s monteren
• Veerpootbrug en braces netjes maken en monteren
• Aanleggen CV (Ja nog steeds niet gedaan)

Daarna maar eerst weer eens een tijdje lekker rijden met de auto. Daar heb ik dan inmiddels wel weer zin in. Optisch komt later wel.

Nog een paar foto’s van de vette bende die ik losgeschroefd had:

[Afbeelding: 90A1CC51-2741-43E2-8283-312225EA46E7_zpsrphtgjv5.jpg]
[Afbeelding: 0016AF2E-2624-41B3-9DCA-C3414BD586B9_zpscaq6777i.jpg]

En na een eerste forse schoonmaaksessie is het slakkenhuis weer zichtbaar
[Afbeelding: 44FEA634-D881-45B3-A74F-0EB0718E1DC9_zps0l55bitj.jpg]

Tot zover!
Antwoord
Weer een stapje gemaakt gisteren.

De auto is ontdaan van de slechte 2,25" Bosal uitlaat die onder de achteras doorliep (!). Door het hangen op een 2-koloms brug was die uitlaat geen 2,25" meer zeg maar... Uitlaat was daarnaast op ongeveer 1000 plaatsen lek en gescheurd. Gisteren de 2,5" simons even netjes gemaakt met matzwarte lak en eronder gehangen. breedband lambda erin geschroefd. De bung zat niet helemaal zoals ik hem zou zetten, maar ok. de sensor loopt overal vrij, al is het maar een cm. Pasvorm op het beugeltje vooraan niet geniaal, dus daar moet ik nog een plaatje-op-maat voor maken.

[Afbeelding: 561AC7B7-9010-47DB-862F-3C2CEBF6EC5E_zpspgktccky.jpg]

[Afbeelding: 51896777-1069-4177-AFD4-8C6A11C4DB7E_zpskgazhu8c.jpg]

[Afbeelding: 9FB5AEBC-2AE5-49A2-9726-68AC8E97B070_zpsqv32xkep.jpg]

Het bakrubber was een enorme vette gescheurde spons geworden dus vervangen voor een 'heavy duty' van Mahle.

Ik ben er nog niet over uit of ik het sierstuk van de simons geweldig vind. Beetje civicpetje wellicht, maar misschien valt t mee als ie op zn wielen staat.

[Afbeelding: 23AC04BF-55AE-464A-A61C-DF31A1ED3C97_zpsxle6ahyk.jpg]

Ook nog wat beugel- en buisspul een hip kleurtje gegeven voor het IC-gebeuren. Dat is het weekend aan de beurt dan!

[Afbeelding: 630B2636-FE59-4AAD-8317-7B8BB72D21BE_zpsungtsaw5.jpg]
Antwoord
Elke keer langzaamaan een stapje verder.

Intercoolergebeuren hangt erin. Moest het beugeltje waarmee ook het CO regelklepje op het inlaatspruitstuk zat nog wat aanpassen omdat anders het bochtje niet past. Goed gelukt en zit als een huis. Op de foto was het gasklephuisje nog niet schoongemaakt. Met carburateurreiniger is ie een stuk frisser geworden.

[Afbeelding: BB4CD8C0-1856-466B-9C74-940B1508E8BA_zpsgyjn1m1h.jpg]

Gemonteerd ziet dat bochtje er dan zo uit:
[Afbeelding: FDBCFDD0-F56B-4582-A8F5-2B42655119B8_zps1wvpm9is.jpg]

De leiding'tuut' die je ervoor ziet uitsteken is van m'n CAMGEAR-stuurhuis dat niet zo fijn werkt. Ik ben nog op zoek naar een ZF stuurhuis (TWR liggen, maar wil toch liever een ZF). Ongelooflijk maar er blijf olie uitzeiken, zelf na fors eruit draaien.

Uiteraard moet je alle koelwaterslangen inkorten. Op bovenstaande foto is de intercooler gemonteerd maar knikt ie nog lekker de koelwaterslang.

Verzamelen van IC-onderdelen de afgelopen twee jaar resulteerde in een keuze uit vier intercoolers. De originele 940 intercooler met aansluitingen in het midden viel af, want dat is met k-jet nooit passend te krijgen. De originele 940 met bovenaansluitingen is niet veel anders dan de originele 240 intercoolers. Daarom de keuze beperkt tot de 240-koelers. De koeler die ik bij het set van Boedr had overgenomen zag er nÃt wat netter uit (van binnen) dus die gebruikt.

[Afbeelding: 90AB581E-E419-40C3-AA8A-BCE18A266BFF_zpszojncr6r.jpg]

Ik kwam er nog achter dat de oliekoelerbeugel bij een intercoolerexemplaar dus anders is dan een non-intercooler turbo. Afijn, nu de beugel aangepast (slijpschijf erin) en met ÃÃn bout met moer gemonteerd op de originele montageplaats. Nu past ie onder alleen niet fijn op zijn originele plek onderin. Bedacht dat ik van aluminium hoekprofiel (2x7) maar een 'bakje' in elkaar popnagel die ik dan weer op de originele plaats met een rubbertje ertussen vastzet. Gaat nÃt met het bestaande stalen accubakding. Die ga ik sowieso wisselen voor een kunststof uit de latere Polars, dus daar zagen we dan wel een hoekje vanaf. Vanuit de grille ziet de oliekoeler er nu zo uit:

[Afbeelding: FB1B5B4E-303E-489E-B456-66E413AF1457_zpsdyb9oamy.jpg]

Hij pakt nu 2/3 van het oliekoeleroppervakte. Ik monteer ook een olietemperatuurmeter, dus ga het maar proberen. Anders wil ik een soort constructie maken zoals DennisvdB heeft gemaakt onder de spoiler. Dat ziet er puik uit.

Afijn, eindresultaat vond ik wel fraai:

[Afbeelding: 992BA248-EC1E-4021-B4C9-145CD20D28CB_zps58txzopa.jpg]

Volgende stap is het koelwaterreservoir veranderen. Als je het originele volvo-intercoolerombouw-instructie leest dan zit bij dat pakket zo'n rond en kleiner koelwaterreservoir. Die heb ik alleen niet. Ga proberen of ik hem 'dwars' netjes kan monteren op een 'Polar'beugeltje, die hebben het reservoir ook in de lengte erop ipv in de breedte zoals de oudere 240's. Moet net kunnen met luchtfilterhuis en k-jetzooi in die hoek denk ik.

Heb water in het koelsysteem gekiept. Eerst maar eens testen voor er koelvloeistof ingaat. (Plus dat ik ooit zo dom wat om een kannetje koelwater in het systeem te gieten waar ipv koelwater frituurvet inzat, meteen gestopt natuurlijk maar er zat al wat in...). Ik heb dat 100x uitgespoeld, maar het koelwater ruikt bij aftappen nog steeds
naar de cafetaria op de hoek. Nu kan ik hem mooi nóg eens spoelen.

Volgende stap is dan monteren van de mbc, (dichtdraaien!), spoelolie d'rin, verse peut erin, cranken, en starten.. hoop ik dan.

To be continued.
Antwoord
Stevves schreef:Plus dat ik ooit zo dom wat om een kannetje koelwater in het systeem te gieten waar ipv koelwater frituurvet inzat, meteen gestopt natuurlijk maar er zat al wat in...). Ik heb dat 100x uitgespoeld, maar het koelwater ruikt bij aftappen nog steeds naar de cafetaria op de hoek

haha, da's een goeie. Zul jij hebben gebaald op het moment dat je erachter kwam dat je met frituurvet aan t afvullen was!

Ziet er goed uit verder! Hoop dat je koppeling t houdt. En je zult de boost iets moeten opdraaien door de plaatsing van de IC (om dezelfde druk te krijgen als ervoor) en als je de druk verder opvoert: op zo'n 0,9 bar zit er een extra veiligheid in die de brandstoftoevoer afkapt!

Hou er ook rekening mee dat origineel ook nog een klein stukje electronica was gemonteerd die ervoor zorgde dat de turbodruk bij lagere toeren niet te hoog werd, om oa doorslaande koppakkingen te voorkomen.....

En tenslotte, ik had een '85 er en had geen probleem met t koelvloeistofvaatje. Vlgs mij is het model vanaf einde 83 of 84 veranderd en moet je dus gewoon t nieuwere model monteren (zoals ook in je superpolar zit).

Eerste ritje met IC vond ik geweldig! Succes
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
Stevves, ik ben op het moment ook een IC aan het inbouwen in mijn Turbo ('84). Hoe heb je het aan de onderkant opgelost icm. de electrische fan? Met de originele steunen of zelf iets gefabriekt? De bovenste beugels zijn wel origineel, toch? Die zijn alleen erg lastig te vinden (en ga er ook geen 50e per stuk voor betalen...), dus daar moet ik iets anders op verzinnen.
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
@Ticcie, ja, het vullen met dat frituurvet is er wel eentje van de ultradomme acties... Afijn, straks nog een keer met citroenzuur spoelen en dan mag het systeem definitief weer dicht!

Bedankt voor je tip over de MBC! Ik wil hem op het originele fun-metertje zo afstellen dat ie net rode gebied aantikt. Ik begreep dat je dan inderdaad op de 0,9 bar zit. Als het goed is hobbelen we dan richting 200 pk. Dat is al fors meer dan ik nu heb (zeker omdat ie nog steed inhield op vol vermogen) dus het zal wennen genoeg zijn. Mocht de koppeling al snel vervelend gaan doen dan zien we wel. Schroeven we m iets terug of bereiden we de conversie naar een racekoppeling of liever nog M90 iets versneld uit. Dat 'kleine stukje elektronica' wist ik van. Kon het alleen echt nergens vinden, dus heb die zoektocht opgegeven.

Fijn dat het koelvloeistofvaatje gewoon moet passen, dacht t al maar fijn dat je even bevestigd!

@hooge048 Ik wil voorlopig nog de visco en geen elekrische fan monteren. Het typerende woessjjh als je hem net start wil ik vooralsnog niet missen! De auto is mede daardoor al gebrandmerkt als de 'vrachtwagen';-)

Ik had van Boedr het hele IC-set gekocht dat in zijn turbosloper zat. Die kwam inderdaad met de originele beugels om zowel de IC als de radiateur te monteren (onder en boven). Die laatste schoof als het ware een plaatsje op. Ik ga nog wel proberen of ik de kap van een elektrische (940) fan ertegen kan schroeven dan hoef ik niet aan die gigantische viscokap te zagen. Alhoewel dat bij anderen hier op het forum prima is gelukt. Die elektrische fan zit toch gewoon aan de radiateur geschroefd en niet aan de beugels waar ie in hangt? Net als de viscokap, die hangt ook gewoon aan de radiateur.

Op TB zijn hele volksstammen die de 'gewone' beugels verlengd hebben. Dus van vier gewone korte beugels 2 aan langere aan elkaar gelaste exemplaren te maken. Ik snap je overweging. 50 euro voor een beugeltje is nogal geld.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.123 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.663 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 153.441 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.232 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 200.025 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 3.120 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 104.506 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 478.226 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 97.589 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes
  Blauwe 245 Turbo '84. hooge048 51 50.561 18 August 2016, 15:45
Laatste bericht: jehannes

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)