Ik heb bij mijn v144 een niet werkende kachel, hij heeft wel gewerkt maar ik heb het middenconsole los gehad en sindsdien werkt de tempratuur knop niet meer.
Ik heb het model die met vacuum werkt, dus ik denk dat de warm/koud gebeuren ook via vacuum werkt.
Het warm-koud gebeuren werkt met een kachelkraan die zit ergens boven je gaspedaal. Deze wordt bediend met een Bowden kabel, vaak is de buitenkabel losgeschoten aan boven of onderkant en dan duwt-ie niet meer.
Ik heb bij mijn v144 een niet werkende kachel, hij heeft wel gewerkt maar ik heb het middenconsole los gehad en sindsdien werkt de tempratuur knop niet meer.
Ik heb het model die met vacuum werkt, dus ik denk dat de warm/koud gebeuren ook via vacuum werkt.
Iemand een idee waar het aan kan liggen?
Alvast bedankt
De schuifknop werkt met een kabel, de draaiknop met vacuum. Die zijn kwetsbaar. Open maken en kijken of je ergens een luchtlek kunt vinden...
Aha, oke, dan ga ik maar eens zoeken, zoals ik kon zien zagen de vacuumslangen er goed uit, als ik de knop van binnencirculatie aanzet zie ik op de kachelunit een klepje aangetrokken worden, dus dat werkt, als ik de voorruit verwarming aan zet, dan hoor ik een klep of iets bewegen, maar als ik die van de tempratuur draai hoor ik niks gebeuren.
Heeft iemand een exploded view van de kachel, en eventueel de vacuumslangen, want ik heb erg weinig ruimte achter het middenconsole als ik deze los haal, ik heb een digitale verse van het greenbook maar daar wordt ik niet wijzer van, achter bij het gaspendaal zit een soort van luchthoorn achtig iets
Als je de plastic frontplaten en afdekstukken weghaalt heb je een aardige exploded view, er is verder niks. Alle kachelbediening zit buiten die lichtgrijze bak waar radiateur + aanjager inzitten. In de Greenbooks van de vroege 240 staat misschien een beter verhaal, die hebben hetzelfde dashboard.
8 October 2014, 00:07 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 October 2014, 00:08 door fvz144.)
Bedankt voor de afbeelding, lid worden zit er voor mij nu even niet in, ga net onder bewind, dus kan dat helaas niet betalen, ik ben een tijdje lid geweest van de V300 club (toen ik met de 340 reed), maar dat had niet echt toegevoegde waarde
Voor zover ik begrijp heb je een "combined unit" heb je ook airco in je 144? en is het probleem alleen de warm/koud schakelaar? geeft de draaiknop nog wel weerstand? heb je het idee dat er iets "meebeweegt" als je eraan draait?
Het ruilen van de gehele kachel voor een zelfde type kost zeker een dag schroeven voor iemand die dat al vaker heeft gedaan. Voor het ruilen naar een "normale" kachel moet je ook het buizenwerk overnemen. Dit kan een betere lange termijnoplossing zijn omdat de onderdelen daarvoor goedkoper zijn.
is de kachel nog wel aangesloten op het inlaatspruitstuk?
Kennis van mij reed een jaar rond (vooral zijn vrouw met beklag) zonder werkende combined unit.
Toen keken we een keertje onder de kap en uit verveling stak ik een losse slang op een nippel aan het spruitstuk. Vanaf dat moment was ik de specialist voor zijn vrouw.
We hadden diezelfde dag ook even zijn motor vervangen!