Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project Volvo 142R
#41
Barracuda_82 schreef:You lost me there... achterste schroefveren? Ik heb alleen op de Mini een schroefset Tongue

Gewoon de achterveren. Op de plek waar die op de chassisbalk staan/hangen.
Antwoord
#42
Volvo 142 B23 schreef:Ik heb nog twee deuren staan voor een 142. Ook een motorkap en kofferklep trouwens.

Da's interessant! Zitten er geen roestgaten in? Heb je enige idee wat je voor die deuren wil hebben?

Dopski schreef:Gewoon de achterveren. Op de plek waar die op de chassisbalk staan/hangen.

Oh zo. Dat zal ik ook nog eens dubbelchecken.
Antwoord
#43
Barracuda_82 schreef:Da's interessant! Zitten er geen roestgaten in? Heb je enige idee wat je voor die deuren wil hebben?
Zie PB.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#44
Vandaag ben ik weer flink verder gekomen met de Volvo.

Ik ben vanmorgen eerst even wat nieuw gereedschap wezen halen en heb daarna mooi de raamsponning helemaal schoon gemaakt. Er hoeft niet veel aan te gebeuren om die weer netjes te krijgen. Ook heb ik geprobeerd het dashboard er uit te krijgen, maar die zit nog ergens vast bij het stuur en ik kan niet zo snel vinden hoe die verder los moet. Was ook niet echt nodig, dus die heb ik maar laten hangen.

Daarna ben ik begonnen aan de voorschermen. Deze heb ik met de aanwijzingen makkelijk los gekregen. De boutjes bovenop, drie boutjes naast de koplampen (ÃÃn lamp kapot laten valen, kak) en de boutjes aan de binnenkant van de auto (makkelijker los te krijgen dan de schroeven bij de deurscharnieren.

De schermen zijn onderin bij de deur een beetje rot, en eentje heeft een groot gat van een schade die ooit superslecht gerepareerd is. Een stuk scherm van de andere auto zat er aan de binnenkant in geschroefd (niet eens gelast) en was aan de buitenkant gewoon vol geplamuurd.

Verder zijn de schermen (ook de binnenschermen) nog erg strak. Alleen het linker scharnierpunt is rot. Deze was notabene met een stukje gaas en gips dichtgesmeerd :/

Toen ben ik begonnen om de benzinetank te verwijderen. Om die los te krijgen moest de trekhaak er ook af. Nu is het helemaal kaal onder de auto. Scheelt ook weer een hoop gewicht.
Antwoord
#45
Ik begrijp zojuist dat ik eindelijk plaatjes kan posten, dus bij deze een meer visuele update van de afgelopen dagen:

Dit is de bak vol met stukken roest en metaal die ik uit de auto heb getimmerd:
[Afbeelding: 2b1f77640ec252fdeb2cd172e44fc126_view.jpg]

Hiermee was het scharnier van de motorkap gefixed:
[Afbeelding: c691f2ca893351d4a78b517cd316a9f4_view.jpg]

Achter de voorschermen ziet alles er erg goed uit. Afgezien van het scharnier alleen oppervlakkige roest. Geen gekke verrassingen achter het tectyl op de plekken waar ik het al weggeslagen heb:
[Afbeelding: 85b3d7c13adee43ef672e5b8816e2825_view.jpg]

Ook de naad waar het voorscherm op de body aansluit is hard. Wel goed bruin, maar geen gaten:
[Afbeelding: eac4a17fc5e9b5a785c9808065cac5e4_view.jpg]

De raamsponning nadat de ruit er uit gepakt was en de kit enigszinds verwijderd:
[Afbeelding: 57c94f2ea5ad35b09b6f72c2cd95cb9b_view.jpg]

De bodem aan de bestuurderskant is mooi bruin, maar geen (extra) gaten:
[Afbeelding: 649d769f009cd1c0c143938158e3d5d2_view.jpg]

De passagierskant is wat minder goed gebleven dankzij een lekkage bij de kabels van een automatische antenne die door het schutbord zijn gevoerd:
[Afbeelding: 1ce9b783c7304733a5b2c193b4fff332_view.jpg]

De ophanging van de achterste schokdempers is er het slechtste aan toe:
[Afbeelding: 28f5d1380bdb488f56854a047f11696f_view.jpg]

Met wat knoeien en vloeken is de benzinetank er uit en opgeruimd. Er zat nog zeker 20 liter ondoorzichtige bruine "benzine" in, die niet eens meer naar benzine rook. Dankzij het knoeien ruikt nu ons hele huis naar die troep:
[Afbeelding: a345314fd2cfb56908d4598d9db068ef_view.jpg]
Antwoord
#46
bekende plekken idd, maar valt me niet tegen.. ik moet ook nog wat blik herstellen, deze keer een stuk minder.. je houdt gelukkig de vaart erin.. (binnen staan helpt stukken..Wink ik wacht nu tot de temperatuur boven 0 komt..)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#47
Ik vind het nog steeds een opvallend roestvrije 142. Mijn bodems zijn roestig tot aan de transmissietunnel. Veel van dat bruin is loodmenie, de originele grondverf. Popnagels, gips en PUR waren vroeger legitieme reparaties, net als kippengaas, krantenpapier, plamuur, alles al uit auto's gehaald.

Met hetzelfde gemak zou ik die gaatjes in de raamsponning dus dicht maken met polyesterplamuur en wat glasvezeligs, primer lak, van de binnenkant nog wat Owatrol in de naden spuiten en klaar. Net als de rest van de 'niet structurele' gaten.

Die automatische antenne moet je natuurlijk met een grote boog weggooien dat is een gotspe op een Volvo 142.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#48
Op de eerste foto's vond ik hem tegenvallen, nu vind ik hem bijzonder netjes voor een "Roestige" 142..

Meest gare reparatie die ik ooit heb gevonden was een fietsband in de versnellingsbak van onze oude kadett.. Dat hielp tegen piepen ofzo denk ik Tongue
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
#49
Jambon schreef:bekende plekken idd, maar valt me niet tegen.. ik moet ook nog wat blik herstellen, deze keer een stuk minder.. je houdt gelukkig de vaart erin.. (binnen staan helpt stukken..Wink ik wacht nu tot de temperatuur boven 0 komt..)

Ja, de vaart zit er nu goed in omdat ik nu 100% focus heb, maar als ik dadelijk weer verder ga met verbouwen zal het wat langzamer gaan. Zeker omdat ik nog veel moet uitzoeken voor de swap. Maar ik wil in ieder geval de auto eerst hard maken en er voor zorgen dat ie weer (makkelijk) naar buiten kan.

Marc1970 schreef:Ik vind het nog steeds een opvallend roestvrije 142. Mijn bodems zijn roestig tot aan de transmissietunnel. Veel van dat bruin is loodmenie, de originele grondverf. Popnagels, gips en PUR waren vroeger legitieme reparaties, net als kippengaas, krantenpapier, plamuur, alles al uit auto's gehaald.

Met hetzelfde gemak zou ik die gaatjes in de raamsponning dus dicht maken met polyesterplamuur en wat glasvezeligs, primer lak, van de binnenkant nog wat Owatrol in de naden spuiten en klaar. Net als de rest van de 'niet structurele' gaten.

Waarom niet gewoon dichtlassen? Stucje ijzer er achter plakken, vol lassen, glad slijpen en je ziet er nooit meer wat van. Ik vond trouwens wel twee kleine gaatjes die verdacht rond waren in de sponning. Dat is volgens mij om water door weg te laten lopen. Die kan ik beter in tact laten anders ben ik over een paar jaar weer bezig.

Overigens heb ik zaterdag ook ontdekt dat spray putty van Motip vrijwel exact dezelfde kleur heeft als de rest van de auto, dus dat word de primer/afwerklaag voor na de roestverwijdering en alle reparaties. Dan ziet de auto er nog enigszinds egaal uit tot ik er de definitieve kleur op ga zetten. Ik heb alleen nog geen idee wat ik zal doen... de standaard beige kleur is wel retro cool en een makkelijke basis om iets cools op te maken qua bestickering/striping, maar een andere kleur zoals bijvoorbeeld mat-straaljager-grijs biedt ook een hoop mogelijkheden...

Maar goed, laat ik me eerst maar eens focussen op waar ik nu mee bezig ben voor ik aan de gang ga met het uiterlijk.

Citaat:Die automatische antenne moet je natuurlijk met een grote boog weggooien dat is een gotspe op een Volvo 142.

Natuurlijk gaat ie weg (wat moet je met een antenne op een auto zonder radio?), maar waarom is dat zo'n gotspe op deze auto?

Estoque schreef:Op de eerste foto's vond ik hem tegenvallen, nu vind ik hem bijzonder netjes voor een "Roestige" 142..

Meest gare reparatie die ik ooit heb gevonden was een fietsband in de versnellingsbak van onze oude kadett.. Dat hielp tegen piepen ofzo denk ik Tongue

Fijn om te horen dat jullie vinden dat de staat van de auto nog niet zo erg is. Dat geeft een mens moed Smile

En die fietsband... jezus, wat mensen soms verzinnen...
Antwoord
#50
er zitten idd 2 afwateringaatjes, komen uit in de bak eronder..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.796 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 659 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.668 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.170 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.359 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.256 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.859 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.150 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.380 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.050 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)