Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De 142 heeft wel plek voor een antenne, maar die blijft staan zoals-ie staat. Een auto met niks automatisch moet zo blijven. Vind ik.
Polyester omdat je niet achter de raamsponning kan komen, en het materiaal is best wel dun is ter plekke van het in model persen in de fabriek en de roest van binnen en buiten naderhand, je blaast er zo door. Tenzij je bierblikjes aan elkaar kunt lassen, zou ik er niet aan beginnen.
Spray putty van Motip is een ramp, veel te zacht je schuurt er telkens doorheen. En het reageert nog een hele poos met latere 2K laklagen. Neem iets met 2 componenten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
Goeie tips, Marc. Thanks.
Ik ben gisteren in ieder geval met de lastip van mijn lasapparaat langs een bedrijf hier in Oss gegaan om te kijken of ze me aan een nieuwe konden helpen. Weer werd me verteld dat M5 een moeilijke maat is, dus heb ik gevraagd of ze mijn hobby-apparaat niet konden upgraden met een betere toorts. Dat was geen probleem, dus ik ga vanmiddag het apparaat daar af geven en heb met ze afgesproken dat ik hem zaterdagochtend op ga halen en dan legt de monteur me uit hoe ik het apparaat goed in kan stellen om dun plaatwerk te lassen. Ik wil dan een stuk van de auto meenemen en een stuk nieuw plaatstaal en die haaks en vlak op elkaar lassen om te oefenen.
Een ander bedrijf hier in de buurt lever plaatstaal om in te lassen, maar ik weet niet welke dikte ik het beste kan kiezen van de twee die ze aanbieden... 0,7 of 0,9 mm? Geen idee hoe dik het standaard plaatwerk van de Volvo is... iemand?
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
24 November 2015, 10:06
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 November 2015, 10:28 door Marc1970.)
Neem geen plaatstaal maar Zincor, dat is er voor gemaakt en last als boter zo zacht. Van 1 mm heb ik altijd, ik ben vergeten hoe dik Volvo plaat is, maar zeker in de 0,9-1,0 mm buurt.
Ik gebruik(te, niet zo vaak meer) Stargon C15 en 0,8 mm draad (dacht ik), type weet ik niet maar er zijn soorten speciaal voor 'roestig en niet 100% schoon' laswerk.
Misschien is 0,6 mm lasdraad beter als je niet van die grote gaten hoeft te vullen, het duurt wat langer met dunnere draad dat is alles.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
24 November 2015, 10:22
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 November 2015, 14:26 door Barracuda_82.)
Marc1970 schreef:Neem geen plaatstaal maar Zincor, dat is er voor gemaakt en last als boter zo zacht. Van 1 mm heb ik altijd, ik ben vergeten hoe dik Volvo plaat is, maar zeker in de 0,9-1,0 mm buurt.
Goed punt. Ik weet niet wat voor plaat het precies is die ze daar leveren, maar zou eens goed kunnen zijn dat het al Zincor is. Anders bestel ik het wel online.
Edit: ik heb drie platen van 100x50cm (1mm dik) online besteld bij "ijzershop". Daar kosten ze maar 12 euro per plaat, ipv 20+ hier in de winkel.
Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
Tijd voor plaatjes!
Gisteren ben ik begonnen aan het verwijderen van alle bitumen plakrommel in de auto. Skeelt weer gewicht en aangezien het interieur weg blijft is het ook wel fijn als die plaktroep weg is. In eerste instantie begonnen met een hamer en een schroevendraaier, maar na een tijdje bedacht ik me dat ik een multitool heb met een opzetstuk voor tapijt te verwijderen. Eenmaal aan de gang met dat ding was ik binnen no time klaar. Dat werkt echt perfect.
Daarna ben ik begonnen met het eerste stuk rot weg te slijpen. In de kofferbak ben ik begonnen met à à n van de reserve wielbakken. Hierbij ook meteen een overzichtsfoto van de kofferbak:
Het interieur is bijna helemaal gestript van bitumen:
Zo staat de auto er nu bij:
Ondertussen is mijn lasapparaat afgegeven bij de (reparatie)shop in Oss en word mijn toorts geupgrade. Vandaag komt het plaatstaal binnen en nu moet ik alleen nog een pons en verzet tang zoeken en dan kan ik dit weekend beginnen met lassen oefenen.
Berichten: 6.730
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik vond dat lassen met pons gaatjes maar lastig. Gat moet niet te groot zijn (opletten met tang kopen) en je moet het goed vol opvullen zonder de achterplaat door te branden.
Het stomp lassen of hoe je dat noemt, platen tegen elkaar, vond ik makkelijker. Bovendien na afslijpen bijna onzichtbaar, waterdicht en daardoor minder roest gevoelig.
Beginnen met vast prikken en dan kleine rupsjes tot je uiteindelijk rondom afgelast hebt.
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
zit er goed allemaal goed uit hoor, er zijn heel wat plaatsen waar ellende kan zitten, en da's op de foto's afwezig..
Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
Gisteren heb ik de drie Zincor platen al ontvangen (lekker snel!) en ben ik meteen aan het experimenteren gegaan. Ik heb de rotte plek bij het scharnier van de motorkap weg geslepen en ben begonnen om daar een vervangingsdeel voor te zagen en timmeren.
Da's best goed gelukt, maar nog niet perfect. Geen ramp, want ik heb veel geleerd:
- Plaat niet precies zo groot als de mal uitzagen, maar iets groter om het later passend te maken
- Niet te veel weg slijpen, maar zorgen voor een overlap
- Zagen met een decoupeerzaag werkt perfect en geeft een veel mooier resultaat dan een slijptol of dremel
- En bovenal: in het vervolg eerst even checken of het rotte stuk op de reserve-auto óók rot is. Dit heb ik nu voor niks gemaakt, want dat stuk is in de andere auto waarschijnlijk nog goed.
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Nog een les, van mij dan, je zaagt veel te veel weg. Je bent nu alle uitlijning en pasvorm kwijt van die twee boutgaten, en die krijg je nooit meer terug zoals ze zaten. Als er links en rechts van een boutgat een roestgat zit, en het originele stuk plaat blijft nog best aardig zitten (zoals bij dit scharnierpunt) knap ik eerst het gat links op en dan het gat rechts, zodat de originele vorm en plaats blijft bestaan.
Je maakt veel te veel werk zo, al die randen moet je dichtlassen, platslijpen, afwerken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
Ja, dat had ik mezelf ook al gerealiseerd (zie het tweede puntje). Ik merkte bij het maken van dat deel al dat het een pensklus was om dat blok goed te krijgen waar het scharnier op geschroefd moet worden. En dan nog is het een slechte oplossing, want er kan water in dat blok blijven staan. Die had schuiner moeten zijn, zodat troep weg kan lopen.
Maar goed, binnenkort trek ik het zijscherm en motorkap van die andere Volvo, zodat ik daar eenzelfde stuk uit kan slijpen om schoon te maken en in deze in te lassen. Dat zal wel een *****werk zijn in die hoeken, maar goed, dat had ik eerder moeten bedenken. In het ergste geval moet ik het in delen opbouwen en kost het me veel tijd om het netjes af te werken.
Wijze les dus.
|