Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project Volvo 142R
#91
Sebastiaan! schreef:D5252t Wink

C3PO Wink

Zelfs google kan me niet vertellen wat dat betekend. Of bedoel je dit moederbord? Tongue

Edit. Goed nieuws! Het is me eindelijk gelukt om te lassen. De reden waarom het eerst echt niet ging is te beschamend om eigenlijk te noemen... het gas stond dicht. Vandeweek wel drie keer het kraantje gecontroleerd, maar niet bedacht om ook eens aan de toorts te luisteren (ik heb bijna altijd oorkappen op ivm migraineaanvallen van hard geluid). Blijkt dus dat je het kraantje helemaal naar beneden moet draaien om hem open te draaien. Precies andersom dan wat ik dacht. Echt te stom voor woorden.

Daarnaast heb ik ook geleerd dat het stom is om een paneel in een knik in het paneel af te slijpen. Altijd zorgen dat het zo vlak mogelijk is, dus.

Het is niet echt mooi, maar het werkt:

[Afbeelding: 2e493c42b8b5c051ab805be0b9ab50e0_view.jpg]

Nu nog even wachten op mijn nieuwe gereedschap voor ik die rand om kan buigen en af kan werken.
Antwoord
#92
Ik vermoed een 5-cilinder witblok diesel. Als zoiets bestaat.
Antwoord
#93
och.. ik heb al ens appeltaart gebakken zonder boter.. lukte ook..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#94
Ik heb nog een D5252T (5 cilinder turbodiesel, komt uit een 99er V70) liggen. Is nog mee te rijden (maw hij hangt nog in de auto). Hoeft niet de hoofdprijs te kosten en je mag alles wat je nodig hebt aan kabelboom ermee uitknippen.
Antwoord
#95
D5252T, beter bekend als de D5 diesel uit de latere Volvo's.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#96
Rover 4.0 V8 met een dikke supercharger er op. Instant koppel en veel vermogen.
Dat is wat je zoekt lijkt mij als aspirant drifter.
Antwoord
#97
Als aspirant drifter zoek je eigenlijk geen 142...
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
#98
Estoque schreef:Als aspirant drifter zoek je eigenlijk geen 142...

Waarom zou een 142 zo ongeschikt zijn? Ik zie inmiddels meerdere berichten dat een 142 niet goed zou zijn, zonder onderbouwing. Ik ben benieuwd wat de 142 dan zo slecht maakt.
Antwoord
#99
Ik had het inderdaad wel even mogen uitleggen, dus bij deze.
het is niet zo dat een 142 per definitie ongeschikt is, hij is alleen veel ongeschikter dan een 240 op bijna alle gebieden.

Ophanging:
Voor de 240 is al heel veel geproduceerd en beschikbaar. Sites als Kaplhenke en Yoshifab hebben de nodige engineering gedaan om een 240 een beter stuurgedrag te geven dan standaard. "Steering correction kits" zijn er om het stuurgedrag na verlaging te verbeteren en bump-steer tegen te gaan. Er zijn coiloversets gefabriceerd voor het uitwegen/verlagen van je 240. Voor een 140 vind je niks anders dan een setje verlagingsveren en dempers. Om de stuuruitslag van een 240 te vergroten zijn er ook geen kant en klare oplossingen, maar er driften meerdere mensen met een 240 en die hebben het op turbobricks ook wel beschreven hoe ze het deden.

Remmen:
Hoewel de standaard remmen van een 140 en een oude 240 identiek zijn qua setup (4 zuigers, massieve schijf) is een remupgrade nodig. Op mijn 245 zitten bijvoorbeeld 4 zuigerige klauwen van Wilwood met wilwood remschijven (door 1 van de vorige eigenaren gedaan), daar is al het nodige aan gefabriceerd om dat pas te maken (custom 8mm spacers, brackets etc). Voor een 240 kan ik je zo een paar links geven voor brackets waar je S60R klauwen/schijven, Mazda RX7 klauwen/schijven op een 240 kunt monteren. voor een 140 zul je weer zelf moeten gaan fabriceren (want volgens mijn research zijn de veerpoten niet gelijk qua afmetingen etc).

Motorruimte:
Hebben we al voldoende over verteld, gewoon te klein voor elke "leuke optie" zonder het brandschot naar binnen te verplaatsen (wat dus ook weer met zich meebrengt dat de pedalen verder naar achteren moeten, stuurstang veranderen, nieuwe zitpositie, etc.

Stuurbekrachtiging:
Een 240 is vanaf 1981 al met stuurbekrachtiging geleverd. Welliswaar zijn die stuurhuizen kwalitatief niet zo goed, maar zijn uitwisselbaar met de ZF-stuurhuizen van een 1989 en later. Een driftauto heeft nou eenmaal stuurbekrachtiging nodig voor het snelle gooien van je stuur van links naar rechts en andersom. Deze zijn welliswaar ook in te bouwen in een 142, maar daarvoor moet je zelf weer dingen gaan uitzoeken/fabriceren

Achteras:
Veel vermogen smeekt om een andere as. Waar ze in amerika veelal de 1030 achterassen van een 240 vervangen voor een Ford 8.8 exemplaar met de nodige modificaties, gebruiken ze in zweden redelijk veel de nieuwere 1031 achterassen met dubbele rib (laatste serie 240's). Deze kunnen aardig wat vermogen aan en daar zijn de nodige upgrades voor zodat je er een LSD of Locker in kunt plaatsten (voor drift zou ik een LSD gebruiken of vastlassen als je er niet mee op de weg komt). Een 240-as is weer smaller dan ene 140 as en moet ook aangepast worden om te passen onder een 140.

Plaatwerk:
Drifters gaan nou eenmaal schade rijden. want oefening baart kunst en wie oefent maakt fouten. een oud spatbord van een 240 (ronde koplampen/rondere knipperlichten) zijn in goede staat 50-100 euro, nieuwere types goedkoper aangezien er lekker veel bangers zijn die 240 aan gort rijden en hun nette plaatwerk wel willen ruilen tegen roesige exemplaren. Voor een 140 leg je al gauw 75,- tot 150,- neer voor een hopeloos exemplaar (magazijn uitverkoop Nordicar kostte ze 75,- normaal dus duurder).

Support en Kennis:
Sites als turbobricks en swedespeed staan vol met 240's, 740's en 940's en de modificaties die mensen uitvoeren. Je bent er inmiddels ook wel achter hoeveel kennis er al het internet te vinden is over bepaalde onderwerpen. Hoe specifieker en unieker jouw project is, hoe minder support en kennis je op het internet kunt vinden en dus aangewezen bent op mensen die er geld voor vragen.

Uiterlijk:
Dit punt wint de 142 naar mijn mening Tongue



Ik kwam op turbobricks langs het volgende topic. Is een man die een 16v Volvo Turbo bouwt (dus een 16v kop op een B230 Redblock) en dat in een Volvo 142 bouwt. Moet je voor de grap eens kijken wat voor een werk het is om een 4 cilinder in een 142 pas te maken.. en die man heeft toch wel serieuze skills als het op bouwen/lassen aan komt.

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=271425


Ik wil je allerminst ontmoedigen hoor. Ik vind je een nobel streven hebben en diepe respect als het je daadwerkelijk lukt om te realiseren (bij deze biedt ik aan de eerste tank diesel/benzine te betalen als ik een rondje mee mag Big Grin). Maar je vroeg om een onderbouwing van mijn opmerking, dus bij deze.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Kleine ratificatie over de stuurbekrachtiging. De 140 is uitgevoers met stuurbekrachtiging maar is relatief zeldzaam en vaak toe aan revisie.

240 was al eerder leverbaar dam 81. Heb een gt gehad uit 79 waar het al zat

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.797 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 659 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.668 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.170 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.381 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.256 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.859 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.150 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.382 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.050 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)