Berichten: 1.451
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
Puntje voor puntje. Wel het beste bij (dun) plaatwerk. Kan het tussendoor nog een klein beetje afkoelen. Dan trekt de boel ook niet krom.
Ik heb in mijn
projectje ook alles gekontlast. Vond ik zelf het mooist. Het is makkelijk af te werken en er kan geen troep tussen komen wat later weer roest wordt.
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ik ben meer van de proplas, overlap geeft toch wat meer stevigheid, en last veel makkelijker. Goed in de teer zetten na afloop.
Onze Nik last meestal 2 mm plaat, dat scheelt wel een hoop t/o 1 mm. Probeer eens draad en stroom flink hoger te zetten (voor proplassen dan). Als je in 1 mm de stroom op de helft zet, bouw je veel meer hitte op en gaat de achterste plaat sneller smelten. Door de hogere draadsnelheid duw je het smeltbad gewoon naar achter (waar niemand er last van heeft). Je kan ook wat grotere gaten boren, kan je bijna een rondje draaien met de lastoorts zodat er langer materiaal en hitte ingaat, voordat het gat vol zit.
Stomp lassen kan veel minder hitte en draad aan, je duwt het smeltbad makkelijk tussen de kier vandaan, resultaat 1 groot gat. Alleen handig als je er een blok aluminium of koper achter kan houden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
Vanochtend heb ik het punt gerepareerd waar het scherm aan het voorfront gebout word. Die was aardig krokant (en dit is nog de beste kant):
Nadat ik een mal had gemaakt en die rotte rand weg had geslepen kwam ik nog wat rot tegen, dus dat moest ook weg:
De mal en het stuk ijzer:
Stukje plaat aan de binnenkant in het scherm gelast (moet nog afgewerkt worden):
En de nieuwe rand. Alleen nog wat finetuning en wat soldeertin (duuuuuurt laaaaang):
Berichten: 954
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Zo doe je dat! Net werk. EÃn opmerking: het ziet ernaar uit dat je de lassen afbraamt met een afbraamschijf. Die dingen zijn leuk voor dik staal. Zelf gebruik ik altijd lamellen schuurschijven in verschillende korrelgrotes (van k40 tot k120). Daarmee kan je veel mooier en gecontroleerder afbramen. Nooit teveel kracht zetten en de schijf het werk laten doen. Je kan er ook mooier mee modelleren en gelijkmatig randen zoeten.
Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
Ik heb gewoon de slijpschijf gebruikt die in het apparaat zat voor het afsnijden van die rand omdat ik te lui was om de lamellenschijf te pakken
Berichten: 954
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Was dat een 1mm inox schijf of zo'n 3mm schijf?
Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
1,2mm om precies te zijn. En veel geduld. Dus het valt mee
Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
Nog een extra foto van de binnenkant van die las van gisteren om aan te tonen dat die goed genoeg is:
Vandaag ook dit verrotte stukje vervangen:
Ik heb het advies over het doorsnijden ter harte genomen en met een ieniemiene dremel schijfje rond het nieuwe plaatje gezaagd. Volgende keer knip ik het nieuwe stukje wat groter uit, zodat ik door-en-door kan slijpen.
Het resultaat ingeklemd:
Vantevoren een malletje gemaakt voor het schroefgat en na het inlassen van dat stukje met een pons een deukje geslagen en een gaatje geboord:
Schroef er in en klaar. Althans, tot de vertinset binnen is, dan kan ik het afwerken:
En begonnen aan het eerste deel van dit door-en-door verrotte hoekje van de passagiersdeur:
Eerst buitenlaag er af:
Nieuw deel geklopt:
Er in gelast:
Dikke laag verf:
Morgen de buitenlaag maken, om dit deel vouwen en afwerken.
Heeft iemand nog advies voor een goede (etch?)primer en teer?
Berichten: 1.451
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
Dat schiet op zeg!
Dat reparatiestuk in het voorscherm had ik ook maar dan een stuk erger. Was met mijn kennis en kunde niet meer te redden. Scheelt je een hoop euros en zoekwerk.
Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
Dit is nog het goede scherm. De andere kant is veel erger. Die heb ik even aan de kant gezet omdat ik nog niet goed weet hoe ik die moet gaan fixen.
Eigenlijk heb ik daar een aambeeld met dollys voor nodig en een goede set uitdeukhamers om de vorm van dat rotte deel goed na de maken.