Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project Volvo 142R
Net nog even een stuk uit het achterscherm geslepen om de schade aan de dorpel goed te kunnen bekijken. Deze kant valt nog mee, de andere kant is erger. Hoe kan ik dit het beste fixen? Het eind van de dorpel is ook heel slecht, dus misschien het beste een vervangingsdeel kopen en inlassen? Maar wat heb ik dan precies nodig? Ik vind het moeilijk om aan de hand van de crappy plaatjes in webshops (zoals deze) in te schatten of het voldoende is.

[Afbeelding: 5805415b8a696ca14a2002fab876ff5a_view.jpg]
Antwoord
Barracuda_82 schreef:Net nog even een stuk uit het achterscherm geslepen om de schade aan de dorpel goed te kunnen bekijken. Deze kant valt nog mee, de andere kant is erger. Hoe kan ik dit het beste fixen? Het eind van de dorpel is ook heel slecht, dus misschien het beste een vervangingsdeel kopen en inlassen? Maar wat heb ik dan precies nodig? Ik vind het moeilijk om aan de hand van de crappy plaatjes in webshops (zoals deze) in te schatten of het voldoende is.

[Afbeelding: 5805415b8a696ca14a2002fab876ff5a_view.jpg]
dorpel is goed te herstellen met plaat, het deel erboven is er als vervangend deel (dit wil ik overigens op de overgang niet lassen maar verlijmen, steviger, volledig dicht ivm vocht..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Welk deel bedoel je precies? Waar die gaten in zitten? Bovenop de dorpel, zegmaar?

En met wat voor lijm zou je dat verlijmen?
Antwoord
Barracuda_82 schreef:Welk deel bedoel je precies? Waar die gaten in zitten? Bovenop de dorpel, zegmaar?

En met wat voor lijm zou je dat verlijmen?
ja het deel bovenop is een vervangingsdeel, daar onder is rechte plaat, er achter weer vanzelf de wielrand. De lijm die ze ook in automotive gebruiken, o.a. 3M .. Ik ken iemand die al even met een 142 bezig is en veel heeft gelimd, zo ook het dak..

Ik kwam erop omdat ik me herinnerde dat VW alweer zo'n 20 jr geleden de Glof op precies dezelfde plek ging verlijmen.. ff informeren bij een schadeherstel, heb ik ook gedaan, 2 componenten, gek gezegd kun je alles lijmen waar geen dragend vermogen van verlangd wordt..

Bijkbaar een gevalletje KKDWD..
Antwoord
Ik heb nog eens door de verschillende webshops gebladerd die vervangingsdelen aanbieden, maar ik kan dat stuk waar jij op doelt niet vinden... De enige die ik echt niet thuis kan brengen is de "ribbelplaat" geen idee wat het is. Lijkt op het onderste deel van het achterscherm, waar die aansluit op de reservewielbak.
Antwoord
Barracuda_82 schreef:Ik heb nog eens door de verschillende webshops gebladerd die vervangingsdelen aanbieden, maar ik kan dat stuk waar jij op doelt niet vinden... De enige die ik echt niet thuis kan brengen is de "ribbelplaat" geen idee wat het is. Lijkt op het onderste deel van het achterscherm, waar die aansluit op de reservewielbak.
ribbelplaat is achter en van een Amazon..

eventueel dorpel.. http://www.volvokv.nl/index.php?page=sho...Itemid=163

..zal woensdag even in de boeken duiken voor het paneel, kan um ook zo even snel niet van het net plukken..
Antwoord
Thanks Jambon, het zou fijn zijn als je me hier bij wil helpen. Dit is het eerste wat ik tegen kom qua plaatwerk waarvan ik niet goed weet wat ik moet doen. En dit is een belangrijk deel waar ik later niet meer bij kan als alles weer dicht gelast is, dus het moet in ÃÃn keer goed. Geen goed punt om iets mee te leren. Althans, niet the hard way Tongue

Anyway, nog een vraag voor alle geleerden hier: wat zijn de beste stappen om te ondernemen voor roestpreventie na het plaatwerken? Mijn idee was als volgt:

- Gelaste delen goed schoonmaken met de staalborstel (machinaal)
- Etch primer spuiten (dit gebruiken ze op de Mini, maar welk merk/type en waar kopen?) of INOX Spray?
- Op interieurdelen en in gesloten delen zoals de dorpels: hamerite uit spuitbus
- Op de bodem ook nog: Valvoline Tectyl uit pot smeren (lekker dik)
- Op de buitenkant van de auto als laatste spuiten met een autolak
- De naden tussen panelen zoals het voorfront opvullen met vetband

Heb ik zo een beetje een goed stappenplan?
Antwoord
Etch primer is primer dat zich in het metaal eet. Dat is dus een goede bescherming voor als het metaal nog langere tijd niet gespoten wordt. gaat niet weer roesten, dus dat is sowieso een aanrader.

Hamerite en Tectyl zou ik in eerste instantie niet gaan gebruiken. Dat werkt heel erg mooi als de auto al een tijdje meegaat en je bescherming wilt toevoegen.
Openingen en oppervlakken zou ik behandelen met Dinitrol. is een soort wax dat geelig is van kleur en vooral in allerlei openingen gespoten kan worden. vooral in de kofferbak etc. Het blijft een pikkerige laag, maar werkt heel erg goed.

De onderkant van de dorpels, reservewielbakken zou ik behandelen met Stonechip. Dit vanwege het uiterlijk en de bescherming.
ik heb dat bij mijn 245 Turbo zo gedaan:
[Afbeelding: 847558a36f517a2e4dffa781e7a022b7.jpg]

Wat betreft assen etc, die heb ik allemaal in de zwarte hamerite gedaan (met kwast).
[Afbeelding: 2ae83d5d0d4b93b762d55d4586161695.jpg]
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Vandaag eindelijk de vertinset ontvangen, dus verwacht daar binnenkort een update over.

Ik heb ook nog even om advies gevraagd bij Rustbuster over welke producten ik het best kan gebruiken en heb daarbij het volgende samengesteld:

- Carpotech RX5 roestbeschermer voor holle ruimtes
- Carpotech RX7 conserveringsmiddel voor holle ruimtes
- Carpotech RX10 zwarte chassislak voor de bodem
- Ferpox epoxy primer voor het kale metaal

Bij elkaar ongeveer 90 euro. Er zijn ook voordeelpakket met meer inhoud, maar ik verwacht niet veel nodig te hebben. Ik ben (voorlopig) niet van plan de hele bodem te doen, dus het zou in eerste instantie alleen gaan om de binnenkanten van de dorpels en deuren (ÃÃn spuitbus RX5 + ÃÃn spuitbus RX7) en de nieuwe wielkasten achter, samen met de reparaties aan de bodem voor en in de kofferbak (1 liter RX10). Het belangrijkste nu is de (epoxy)primer (twee spuitbussen Ferpox) om te gebruiken na alle reparaties. Daar ben ik voorlopig nog wel even zoet mee.

Later ga ik nog wel een keer de ophanging en bodem verder aanpakken met hamerite en stonechip, maar ik wacht eerst even mijn research en planning af rond de superturbo diesel.
Antwoord
Heb je voor de holle ruimtes ook gekeken naar Fluid Film? Bij een bijeenkomst laatst van het 240 register bij Bakkenes hebben we daar een uitgebreide uitleg over gehad en hij was er duidelijk over: voor holle ruimten is er niets beter dan Fluid Film omdat het altijd blijft kruipen, ook naar plekken in felsranden, lasnaden, puntlassen, waar RX5/7 of dinitrol niet komt. Er was ook een clublid bij met een auto die een dinitrol behandeling had gehad en daar kon je inderdaad zien dat dinitrol lang niet overal komt waar je het wel verwacht. En dat is voor RX5/7 kennelijk niet anders. Wellicht nog ter overweging.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.796 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 659 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.668 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.170 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.350 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.256 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.857 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.150 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.379 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.050 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)