Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project Volvo 142R
Tja, het blijven altijd reparaties en het is nooit zo goed als een onbeschadigd paneel, maar het is nu eenmaal niet anders, dus maar zo goed als mogelijk repareren.

Vanavond ben ik vast begonnen aan de kofferbak omdat ik daar morgen meters mee wil gaan maken, maar ik denk dat ik iets stoms gedaan heb... Ik dacht dat de reservewielbak, die bij mij al voor de helft weggerot is, over de koker gevouwen zit waar de tank ook in hangt. Dus ik dacht: ik koop twee vervangingsdelen en maak nu vast alles mooi schoon. Dus met de schroevendraaier de plaat gebogen en de puntlassen doorgeslepen. Alleen merk ik nu dat die bak niet over de koker gevouwen zit, maar de helft van de koker ís...

[Afbeelding: a8975154b9e1568a11897c870b373415_view.jpg]

Nu eerst die reservedelen bestellen en kijken hoe het wÃl moet.

Morgen ga ik langs Vocor om wat gereedschap te scoren en daarna rij ik gelijk even langs Volvo Lotte om kennis te maken. Misschien hebben ze die delen ook wel op voorraad en kan ik ze gelijk meenemen.
Antwoord
Wauw gaat goed dat vertinnen zeg.
Je had nog nooit gelast? Dan pik je het wel erg snel op. hulde
Met wat heb je de tin nabewerkt? gewoon grof schuurpapier uit het vuistje?
Antwoord
Jerry schreef:Ik heb ook minder goede berichten gelezen over tin, iets met zuren en roesten?
Dat heeft te maken met het soort vertinningspasta. Vroeger werd er Zinkchloride toegevoegd en dat werkt corrosief dus moet je het goed afspoelen.
Tegenwoordig is er ook vertinningspasta zonder en die werkt goed.
Zie ook mijn overwegingen en tests in mijn blogpost Proefstukje zachtsolderen met tin voor dichtmaken lasnaad
Het proefstukje in kwestie ligt nu 1,5 maand en roest volgens mij nog niet, zal nog eens kijken.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Goed bezig, ik heb nu al geen zin meer in plaatwerk als ik dit allemaal zie. Het kan maar klaar zijn, haha
Antwoord
Dus bij het vertinnen de juiste pasta gebruiken, ik ga het ook eens proberen.
Ik heb nog een antenne die ik weg wil hebben Smile
Net mijn voorraam eruit gehaald vanwege heel erg lek, ik verwachtte een hoop roest maar slechts twee kleine plekjes.
Weggeslepen, plaatje gelast, owatrol als grondlaag en als aflak hammerrite gebruikt.
Raam er weer in laten lijmen en de chromen lijst op het raam laten plakken Smile
Werkt prima en geen roestige klemmen meer
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
Ik had vanmorgen een hele post getypt en ik vroeg me al af waarom er nog geen replies waren, maar blijkbaar heb ik iets verprutst met het opslaan.

Nog een keer opnieuw:

Ik heb een tijdje niet (veel) gedaan aan de volvo omdat ik goed ziek geweest ben en druk met andere dingen, maar gisteren ben ik weer vol goede moed begonnen. Ik dacht; ik ga lekker lassen. Blijkt mijn gas op te zijn Sad dus op zoek naar een nieuw wegwerp gasflesje. Naar de stad, maar nergens gevonden. Dus online... oeh, 25 euro voor 2 liter (15 mins lassen) is wel erg duur... kan ik dan niet beter een fatsoenlijk apparaat met een eigendomsfles kopen?

En dezelfde avond stond ik in Nijmegen een joekel van een lasapparaat in de Mini te lepelen:

[Afbeelding: 882c85986f849dfce8c365c0d5efbdc4_view.jpg]

Eenmaal thuis uitgeladen en aangesloten:

[Afbeelding: 0a4488ac99fcad6e13f66d1c30a3567c_view.jpg]

30-190a vermogen, fijne grote toorts, extra instellingen, alles digitaal. Alleen de 0,8mm draad vind ik nog aan de dikke kant. Ik denk dat ik daar toch 0,6mm in ga zetten. En het apparaat is een beetje fors en het slangpakket een beetje kort, dus dat word practisch gezien nog een dingetje, maar daar kom ik wel uit.

Voordat ik dat ding op kon halen ben ik grotendeels van de dag bezig geweest met het demonteren van de donor auto. Hier heb ik een stuk plaat uit gesneden waar het scharnier van de motorkap aan vast komt. Deze is an sich nog goed, op een plekje na wat ik nu eerst ga fixen voor ik dit stuk in de auto las.

[Afbeelding: 65602ac78ad3d3935da7d00f78ea635e_view.jpg]

[Afbeelding: 201d5d2097b59e316d18d9fa12aba05e_view.jpg]

Voelt wel een beetje onzinnig om eerst hier een stuk van te repareren om het daarna weer voor de helft weg te slijpen als ik dat ding in de auto ga lassen, maar da's toch wel de makkelijkste manier van werken. Op de werkbank is altijd fijner dan op de auto.
Antwoord
Zag op het andere forum je nieuwe aanwinst al ja. Ziet er goed uit!.
Berucht stukje ja. Die overlap die er standaard in zit zou ik gelijk achterwege laten als dat op de projectauto ook goed uitkomt.
Antwoord
In eerste instantie wilde ik die overlap wel terug brengen, maar toen bedacht ik me dat daar alleen maar water tussen gaat zitten en dat het voor de stevigheid niet uit maakt.

Ik heb eerst een karton mal gemaakt (1mm dik grijsbord, werkt heerlijk) en daarna pas het metaal uitgezaagd. Toen de richel die in de originele plaat ook zit overgenomen voor de stevigheid. Daarna aan de bovenkant ingeklemd en met een paar puntlassen vast gezet, en daarna netjes gebogen zodat de onderkant kromming mooi aan sloot.

[Afbeelding: fb43f5d08f7a04711f9c3ad6ff4deac4_view.jpg]

Daarna de rest rondom vast gelast met puntlassen (binnen Ãn buitenkant).

[Afbeelding: a2055f1b70551c71a7ca771ee249be1a_view.jpg]

En glad geslepen.

[Afbeelding: 98778567dced44a021c9e1b046fbe063_view.jpg]

Daarna besloten geen overlap te maken en dus de rand naar buiten geslagen en ook vast gelast.

[Afbeelding: 387e29351a055b5fea0bb75e34e5a93a_view.jpg]

De lassen zijn nog niet zo mooi omdat ik het apparaat nog goed moet leren instellen. De kraters zijn aan de binnenkant minder erg nadat ik de burnback time verhoogd heb.

Morgen de lasnaden afwerken en de hele plaat schoonmaken en klaar maken om in de auto te gaan lassen.

Nu nog eens goed nadenken over die B230FK swap...
Antwoord
Dat smeren met tin deden ze vroegah omdat de plamuren niet echt goed genoeg waren maar met de tegenwoordige plamuur is het tingebruik eigenlijk niet nodig.
Groeten van Frans
Antwoord
Indrukwekkend apparaat. Is ie op netspanning of 380V?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.796 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 659 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.668 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.170 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.349 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.256 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.857 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.150 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.378 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.050 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)