Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project Volvo 142R
Ampères omhoog. Dit ligt er te veel bovenop.

Trouwens: het afslijpen en afwerken van de lassen moet je even met met een lamellenschijf doen.
Antwoord
pieterveenstra schreef:Ampères omhoog. Dit ligt er te veel bovenop.
Trouwens: het afslijpen en afwerken van de lassen moet je even met met een lamellenschijf doen.
Dat was ook mijn indruk. Op zich mooie lasjes, maar je hebt er zo nog wel veel slijpwerk aan. Ook ben ik wel benieuwd naar een foto van de achterzijde. Zijn de lassen er goed doorheen gebrand?
Zelf las ik juist met 0,8 draad.
Wat ik zelf prettig vindt is stuwend lassen en dan pulsjes geven. Dan brandt hij mooi in en kun je als het ware kleine "dakpannen" stapelen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Ik ben nog heel erg aan het zoeken naar de goede instelling, want het is allemaal heel anders dan het eerste hobby apparaat.

Dat de lassen zo dik zijn is meer dat ik te lang las op 1 punt. En omdat ik die dikke 0,8 draad niet gewend ben. Ik vind die dikke draad fijn om een stuiklas te vullen, maar voor plaatwerk als dit is het wat lastiger. Inderdaad misschien meer vermogen en minder lang lassen.

Vanmorgen was ik het simpele zetbankje van Vocor aan het upgraden en ik had de draadsnelheid veel te laag staan en nu is de draad vastgesmolten in de tip, dus ik moet zo even eerst nieuwe tips scoren voor ik verder kan.
Antwoord
0.8 wil heel best. Je moet gewoon je ampères even omhoog zetten en heel kort lassen. Vastzittend draad in je koperen tip kun je zo nu en dan losmaken door een klein stukje van de voorkant van de tip te vijlen/slijpen.

Door je ampères ook iets hoger te zetten en korter te lassen, breng je ook minder warmte in het plaatwerk, waardoor het minder trekt.
Antwoord
Goede tips, Pieter. Ga ik zo snel mogelijk (na de kerst... zucht) uitproberen.

Maar goed, ander nieuws: het diesel plan is op de lange baan geschoven omdat ik iets handigs tegen ben gekomen. Gisteren kwam er een advertentie op marktplaats die in mijn ingestelde zoekopdracht voorbij kwam. Een complete B230FK motor met upgrades en nog dicht bij huis ook (in Heesch). Meteen gemaild en gebeld, gisteren wezen kijken en vandaag nog een keer langs geweest om een deal te maken.

Ik ben binnenkort de gelukkige eigenaar van een B230FK met M90 versnellingsbak, aanbouwdelen, geupgrade injectoren (bruin), Garrett GT35 turbo, rvs spruitstuk, 940 (?) cardanas, orginele turbo en spruitstuk, aangepaste kabelboom van een 240, ECU, intercooler, slangen, maf, etc. Redelijk compleet. Het enige wat ik zo snel kon ontdekken wat ontbrak was de externe wastegate (44mm). Die moet ik dus nog eentje zoeken.

D'r is al een hoop aangepast aan het blok, en zo ver ik begreep heeft ie ook al gedraaid op de GT35, dus in theorie zou alles al pasklaar moeten zijn.

[Afbeelding: 9a49f69d4a5e5ca954df2e1d111025e7_view.jpg]

Rechts de originele B230FK turbo.

[Afbeelding: b85e5b86eeafeeacdeb4e6646b63396e_view.jpg]

Nu eerst maar eens gaan inventariseren wat ik allemaal moet doen om de boel passend te krijgen.
Antwoord
Die browntops zijn toch echt te klein voor zo'n grote turbo...
Tenzij je 180/190pk voldoende vind.
Antwoord
Ik heb geen idee hoeveel CC die bruine injectoren zijn, maar die zullen vast wel geupgrade moeten worden als ik wat meer vermogen wil gaan draaien met dat ding. Maar om hem in eerste instantie mee op te bouwen zal het wel voldoende zijn. Dat afstellen ga ik me later wel druk over maken Smile
Antwoord
gave update! zo'n turbo is toch wel enorm gaaf om onder de kap van zo'n 142 te vinden.
Als je nou denkt: "Ik ga liever met een originele turbo rijden". ik neem die turbo zo van je over Tongue Big Grin
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
oudevolvo schreef:Dat heeft te maken met het soort vertinningspasta. Vroeger werd er Zinkchloride toegevoegd en dat werkt corrosief dus moet je het goed afspoelen.
Tegenwoordig is er ook vertinningspasta zonder en die werkt goed.
Zie ook mijn overwegingen en tests in mijn blogpost Proefstukje zachtsolderen met tin voor dichtmaken lasnaad
Het proefstukje in kwestie ligt nu 1,5 maand en roest volgens mij nog niet, zal nog eens kijken.

Ik was van plan om stukjes waar model in zit te solderen, misschien zelfs aan de ruit mits er nog genoeg rand over is.

Maar eerst even lasapparaat afbouwen, ik heb een cebora maar zonder transformator, ben een inverter aan het bouwen
en daarmee een stuurprint met programma voor meerdere soorten laswerk, tig, mig etc, even twee extra aansluitingen
maken.

Kan ook met thyristor sturing maar dan zoek ik een transformator die 140 ampere kan leveren op 220 volt, een uit een oud
lasapparaat.

Je kan ook met programma lassen met kopermessing draad (hardsolderen met mig.).

Leuk als je electronicus bent kan ik wat meer, zoals ook even de klokjes maken in de volvo, de toerenteller is inmiddels gemaakt.

vrg kees
Antwoord
Vandaag eindelijk weer fatsoenlijk aan de gang kunnen gaan in de garage. Al die verplichtingen de laatste tijd.. pff..

Laatst heb ik al een stuk plaat uit de donor auto geslepen.

[Afbeelding: 7dbe62bafe07704af9c13df5e0d26703_view.jpg]

Dit heb ik vandaag op maat gemaakt en in het gat gelast. Nog wel steeds een beetje zoeken naar instellingen, maar het werkt zó veel lekkerder!

Op deze foto is alles afgeslepen en voorzien van een laagje verf:

[Afbeelding: e6f75042dd8d5ac09f768006c7f50fc8_view.jpg]

De binnenkant is helaas wat minder mooi door het eerste plaatje wat er in gelast. Het allereerste wat ik probeerde met het nieuwe apparaat.

[Afbeelding: 504a9aceff59081e3bf3c8c62e5d7ef7_view.jpg]

Maar goed, dat kan ik nog wel wat beter afwerken als het moet, maar waarschijnlijk smeer ik het in met lasnaden kit, dan valt het al wat minder op. Dit zit adelijk toch achter het scharnier.

Het is in ieder geval erg stevig geworden. Da's het belangrijkste op dit punt.

Zaterdag word het nieuwe blok waarschijnlijk thuis afgeleverd. En de extra B230(a) die ik bij de auto's heb gekregen heb ik grotendeels al gedemonteerd, maar is te zwaar om in mijn eentje uit de kofferbak van de donorauto te tillen.

Ik ben nu op zoek naar een gebruikte motortakel (een opvouwbare ivm de ruimte) zodat ik kan beginnen aan de voorbereidingen van de swap. Het extra B230 blok kaal maken om te gebruiken als pas-blok, het oude B20 blok er uit en later het nieuwe blok er in lepelen.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.794 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 658 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.667 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.170 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.257 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.256 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.848 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.149 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.351 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.050 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)