Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project Volvo 142R
Ik ben even aan het zoeken geweest naar de specs van de injectoren en heb wat gevonden:

[Afbeelding: b0280150785.jpg]

Blijkbaar zijn de bosch 0-280-150-785 injectoren 308cc. Da's echt niet veel. De impreza had standaard al 440cc en later 660cc.

Een vlugge berekening in een calculator geeft al aan dat ik tussen de 900 en 1000cc injectoren moet gaan zoeken. Wish me luck...

Edit: het valt mee. Ik denk dat Bosch Ev14 injectoren best eens zouden passen en die zijn in grote maten (tot 2200cc) verkrijgbaar voor een aantrekkelijke prijs: http://www.deatschwerks.com/products/fue...-cylinders
Antwoord
Zijn de injectoren van de later vijf- en zescilinders niet ook ev14 injectoren? Volgens mij hebben die exact dezelfde inbouwmaat inderdaad.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
900cc?! Wil je 500+pk draaien? Of e85 rijden?

Latere 5cil. Injectoren zijn ev6
Antwoord
Tussen de 400 en 500 eigenlijk (uiteindelijk). Ik heb alleen nog weinig (lees: geen) ervaring met injectoren, het berekenen van de hoeveelheid gewenste CC's, etc.

Enige wat ik weet is dat je niet TE groot moet nemen, want groter = minder precies = moeilijker af te stellen.

Die 959cc die ik berkeend had in die rekenmodule rekent ook met een injectorload van 80% bij 3 bar turbodruk.

Als ik zo in moet schatten, afgaande op mijn ervaring, denk ik dat ik met 700 á 800cc ook meer dan voldoende heb voor 400+ pk.

In eerste instantie laat ik gewoon die bruine 300cc injectoren zitten, want ik wil in eerste instantie met heel weinig boost de auto een initiele map gaan geven. Daarna ga ik eea upgraden om meer vermogen te kunnen gaan maken.

Over afstellen gesproken... heeft iemand ervaring met het DIY mappen van een auto met megasquirt/kdfi/etc?
Antwoord
Vandaag heb ik eindelijk weer een keer lekker door kunnen werken aan de auto. Eerst ben ik verder gegaan aan het voorscherm. Ik had nog een mal van het scherm aan de andere kant en die heb ik voor deze kant ook gebruikt:

[Afbeelding: 19acc85b3564f1c06b87359c0b675542_view.jpg]

Eerst vastgezet op een paar puntjes en daarna punt voor punt de rand afgelast:

[Afbeelding: 5b4e47bc1f6a1228063e2fe80ab4db8e_view.jpg]

Daarna had ik geen zin meer in paneel werk, dus heb ik het scharnier terug gezet op het gerepareerde stuk. Nieuwe schone draad getapt en drie RVS bouten en ringen om de boel mooi vast te zetten. De binnenkant van het scharnier heb ik vast ontroest, maar het hele scharnier ga ik nog een keer stralen en spuiten. Dit doe ik wel als ik tzt een keer aan de gang ga met het net maken van de motorruimte.

[Afbeelding: 204d151e23bf694314a38ba0a9a980c6_view.jpg]

Toen ben ik in de motorruimte aan de gang gegaan. Alle kabels los, labelen, tankjes verwijderen, kvs af laten lopen, etc.

Onder de accubak (die weg gaat omdat de accu toch in de kofferbak komt) kwam ik een paar mooie gaten tegen. Ooit al gerepareerd door de belgische professionals, dus meer gaten en lelijke lassen dan nodig. Dus eerst schoonmaken:

[Afbeelding: 01daff5e4b28791dc549fd73f242924f_view.jpg]

En daarna alles dicht gelast en afgeslepen (ziet er heel slecht uit op de foto, maar geslepen delen laten zich erg moeilijk fotograferen):

[Afbeelding: d277e6694f765a15ff0390517483de4f_view.jpg]

Uiteindelijk is alles zo ver kaal geworden:

[Afbeelding: 0f042c3d889b26769cfc7362df107dfc_view.jpg]

Inmiddels ligt het spruitstuk er ook af en is de uitlaat los, dus zodra ik een motortakel heb gevonden/gekocht, dan kan het blok er vrij makkelijk uit.


Nu ga ik eens nadenken over het voorfront. Die balk waar de radiator op rust ga ik wss vervangen door een zelfgemaakte variant die met bouten vast zit. Ook wil ik iets verzinnen waarmee ik het complete voorfront makkelijk(er) verwijderbaar maak. Dat ik binnen 10 minuten het hele front kaal heb om goed bij de motor te kunnen. Dat had ik bij mijn Impreza ook en dat werkt erg fijn.

Daarnaast zal er ook ergens plaats moeten komen voor een intercooler en een (grotere) radiator, dus dat voorfront zal wel enige aanpassingen nodig hebben, en dan is het misschien juist ook wel fijn als er wat versteviging in zit in de vorm van een aangepast bevestigingssysteem.
Antwoord
Je hebt UNC draad naar metrisch getapt? Ik hoop dat dat goed uitkomt. Dat kan niet bij alle maten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Je hebt UNC draad naar metrisch getapt? Ik hoop dat dat goed uitkomt. Dat kan niet bij alle maten.

Oh verrek, daarom paste die RVS bouten niet Tongue Ik dacht dat de moeren gewoon zo roestig waren dat ik de bouten er niet in kreeg. Hahaha!

Maar UNC draad... is iets van vroeger? Is de draad van die bouten alleen anders, of ook de kop? Want ik ben ook een aantal bouten tegen gekomen (die van het spruitstuk naar de uitlaat bijvoorbeeld) waar ik alleen steeksleutel 14 met moeite op kreeg, ringsleutel en dop 14 niet pasten en waar 15 te ruim op zat. Zonder dat er troep of beschadigingen op zat.
Antwoord
De 140, met name de B20 heeft nog veel engelse maten. Van die doppen met een holletje in de hoeken van de 6 hoek passen overigens vaak prima.
Antwoord
unc is iets wat in de usa nog veel gebruikt word in de uk word het ook al minder. de 140 serie zit vol met engelse maten. vanaf de 2 serie werd metrisch gebruikt op een paar uitzonderingen na dacht ik

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
Laurens Zondag schreef:unc is iets wat in de usa nog veel gebruikt word in de uk word het ook al minder. de 140 serie zit vol met engelse maten. vanaf de 2 serie werd metrisch gebruikt op een paar uitzonderingen na dacht ik

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk

Bij een 240 vooral nog veel engelse maten in de remmerij.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.794 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 658 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.667 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.170 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.182 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.256 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.847 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.149 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.351 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.050 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)