Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
onsteking verkeerd om - nieuw probleem
Ik heb laatst mijn contactpuntjes etc vernieuwt, en toen heb ik de verdeelkap 180 graden verkeerd erop gezet...heel dom :roll: en toen starten...het wilde niet, en toen een enorme knal....de middendemper helemaal uitelkaar geknalt... het gaat om een 244GL met b21a motor, heb ik nu ook schade aan mijn motor ?

Alvast bedant !
Antwoord
Als de motor het nu weer doet zal het wel meevallen, dat was dus een goede vonk tijdens de uitlaatslag die een hele uitlaat vol benzinedamp deed ontbranden, soort straalmotor.

Jammer dat de demper ertussen zat.

Als je het niet vertrouwt kun je de motor eerst een paar keer ronddraaien door aan de V snaar te trekken.

Marc
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Het is geen schande hoor.

Ik heb het ook eens gehad met een 240 GL van 1983 op LPG.
Te weinig onderhoud, verdelerkapje nat van binnen.
Accu leeg gestart, mijn buurman wilde hem wel even aantrekken, heel de straat kijken natuurlijk.
Aantrekken en na 150 meter startte hij, een grote klap en vanaf de eerste demper lag heel de uitlaat op straat.

Aan elkaar gelast en weer gewoon rijden (net nieuw verdelerkapje, dat wel)
Antwoord
Nee, geen motorschade. De klap in de uitlaat is vele malen kleiner dan de klap die normaal in de verbrandingskamer plaatsvind. In een uiterst theoretisch geval heb je ook je uitlaatspruitstukpakking eruit geblazen, maar dat lijkt me heel sterk.

Je kan herkennen waar cilinder 1 op moet. Daar zit een gluefje/merkteken op het huis van de verdeler. Zo kan je ook heel erg makkelijk de bougiekabels plaatsen als je ze er allemaal af hebt gehad.

Succes !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Bedankt voor de reacties ! Ik heb de auto gestart met de verdeelkap goed erop, wat een herrie zonder demper haha ! de motor liep niet echt geweldig, wel stationair, maar rijdent nogal inhoudend....komt dit doordat hij geen compressie meer heeft doordat er geen dempers etc meer op zitten ? eerst maar een nieuwe midden demper eronder doen haha.
Antwoord
Ik heb de nieuwe middendemper eronder, en ook eind, want die was al wat verrot. nu had ik ook die nieuwe contact puntjes erin gedaan, en op 0.4 mm. de auto loopt nu helemaal niet netjes, stationair redelijk/matig, maar als ik gas geef dan komt de motor niet op gang(stopt ermee met een geluid van buuuuhhhh en een paar keer aanslaant), soms wel een klein beetje op gang met heel veel inzakken . na even de motor haperig te laten draaien raken de contactpuntjes snel wat 'groenig' soort aanslag, en eromheem helemaal wit... bobine werkt ook prima(vervangen). Wat zou hier het probleem kunnen zijn ? de onsteking staat ook op tijd(stond ie een maand geleden nog wel...)

Wat zou hier het probleem kunnen zijn ?

Alvast bedankt !
Antwoord
Groen op koper is koperoxidatie. Maar dat lijkt me sterk als de boel net nieuw is... Enige verklaring zou kunnen zijn dat water dit proces versnelt.

Wit duidt op vonkvorming, is die afstand wel de juiste?

Ruik je veel benzine? Kan zijn dat ie idd niet goed vonkt en dat ie verzuipt.

Hoe is het met de bougies en de kabels gesteld?

Een B21 moet je met een hamer kapot slaan, anders gaan ze niet stuk. Met het blok zit het wel goed denk ik dus ook.

Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
heb je na het vervangen van de contactpunten de onstekingtijdstip ook nog afgesteld

en volgens mij als je de verdelerkap niet juist monteerd staat deze een beetje open aan de onderzijde omdat de nokjes niet goed in elkaar vallen en ik denk dan dat er vocht onder is gekropen die die groene aanslag heeft veroorzaakt weet het niet zeker maar ik denk zoiets
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
D'r zit wel eens vet of ander conserveermiddel op nieuwe contactpuntjes, even afvegen met een beetje aceton.

Marc
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ja, als je de punten afsteld, verstel je ook het tijdstip van ontsteken. Je dient dus opnieuw te timen.

Het beste is: verdelerkap, rotor, contactpunten en condensator in een te vervangen. Controleer speling op de rotor-as. Als deze speling heeft verloopt je timing steeds en heb je soms een goede en soms een matige vonk. Je dient de nokken van de rotoras te voorzien van een heel klein beetje vet. Controleer ook of je het koolstof pennetje dat in het midden van de verdelerkap niet kwijt bent ?

0.4 lijkt mij wat weinig ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 1.686 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 593 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  Probleem D Jetronic Coenraad 1 1.038 5 February 2023, 12:32
Laatste bericht: Coenraad
  B200 k jettronic start probleem Ruben240 4 3.230 7 October 2020, 20:46
Laatste bericht: Werkhovense
  Weer zo’n stotter probleem Loenatik 9 5.975 16 February 2019, 18:40
Laatste bericht: Loenatik
  240 1976 B21 probleem met injectie Kogelman 6 5.138 28 December 2018, 12:27
Laatste bericht: ChielWel
  Probleem met CO-gehalte / lambdasonde brandt Kuypie 7 8.734 23 July 2018, 14:05
Laatste bericht: Kuypie
  volvo 940 2.3 turbo probleem xseto 6 8.574 25 May 2017, 22:32
Laatste bericht: xseto
  Probleem met lpg decl00ne 12 11.706 16 May 2017, 15:06
Laatste bericht: A_A
  Start probleem daanweijer 2 3.220 11 March 2017, 19:22
Laatste bericht: daanweijer

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)