Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
244 zoek en aanschaf tips
Mijn ervaring met autohandel is dat ze absoluut niks beweren wat niet klopt, en voor de rest jou laten uitzoeken hoe het zit. Onze hebberigheid en het feit dat we er 200 km voor gereden hebben om hun roestbak te bekijken doen de rest:-) Bij deze staat: met LPG installatie (nog als benzine op kenteken) en dat is t.

Techniek in de 240? Die is vrij algemeen voor jaren 70-80 auto's. Volvo maakte de koets, de kale motor en de bak, alle andere onderdelen komen van leveranciers als Bosch, Saint Gobain, Mahle, Nokian, Bulten, Dana, Elektrolux, en ga maar door.

Haynes is een praktische samenvatting van alle Volvo documentatie, hun opvatting over ethiek is Installation is the reverse of removal. Je kan alle Volvo Greenbooks gaan opzoeken op www.scribd bijvoorbeeld, op deze site staan er al een berg in het Engelska: http://www.240.se/ Voor carburateurs is TP11740 onmisbaar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Citaat:Corrigeer me maar als dit de verkeerde plek is... kan ik ergens (liefst youtube), helder en duidelijk uitleg krijgen over alle techniek in de auto? Wil bij voorkeur zoveel mogelijk zelf doen/ oplossen.

ALLE techniek?
Om te beginnen lijkt het me handig als je de basis van de werking van een auto begrijpt. Dan doel ik op elementaire zaken die alle auto's gemeen hebben: motor, aandrijflijn, onderstel, elektrisch systeem enz. Dat hoeft niet tot in detail, maar wel in grote lijnen.

Als je dan specifiek naar de 200-serie gaat kijken, dan ontdek je dat het een eenvoudige auto is, prima om van te leren. En er is niks zo leerzaam bij het uitvinden van de werking van iets als je op zoek moet gaan naar waarom iets niet werkt.
Mijn goto bij werkzaamheden is de Haynes Manual en internet en als ik dieper op de werking van iets wil ingaan de service manuals van Volvo zoals waar Marc1970 naar linkt.

Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat je leert door te doen. Koop liefst een auto die nu gewoon probleemloos is en begin met het uitvoeren van onderhoud. Olie verversen, bougies vervangen, dat soort zaken. Verdiep je ondertussen in de werking van bijv. de carburateur of ontsteking e.d.
Weet je iets niet, vraag het dan op een forum zoals dit.

Veel zaken kun je zelf doen. Maar weeg wel elke keer eerst af of je het wel zelf wilt doen en kijk bij voorkeur eerst op internet naar de werkwijze en welke (onverwachte) zaken je tegen kunt komen die de boel bemoeilijken. Vraag ook advies aan mensen die weten wat de moeilijkheidsgraad is van een reparatie.

Begin met standaard gereedschap en breid uit waar nodig, denk dan bijv. aan momentsleutels, voelermaten en eventueel een stroboscoop om de ontsteking op tijd te zetten.

Eén ding bij oude auto's die vrijwel universeel is en die ik alvast wil noemen (en wat mij bijna altijd meer tijd kost dan verwacht): muurvast geroeste bouten en moeren.

Succes!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
Thanks!!! Heel fijn al die tips

Volgende week zaterdag een aankoop keuring van een 244 uit ‘77. Later meer! 1 vraag: kan in dat model ook de bestuursstoel versteld worden aan de achterkant (hendel)?
Antwoord
Ziet eruit als een auto met veel roest wat de op de foto's een beetje verdoezelt lijkt te zijn.
Denk dat deze in het echt behoorlijk tegenvalt en dan is dik 3000 veel te duur.
Als ik jou was kocht ik meteen een goeie scheelt je een hoop werk en ergernissen...
Antwoord
Deze misschien wat het is wel een sedan lijkt aardig netjes zo op de foto's voor zover je het kan zien.
Staat in de advertentie wel wat over laswerk maar niet waar precies.
Zal wel zijn op de bekende plekken.
https://link.marktplaats.nl/m1540787764

Nog een sedan ook met laswerk ook automaat.
Verder wel nette staat.
https://link.marktplaats.nl/m1539190544
Antwoord
Vandaag aankoopkeuring gedaan van 244 uit 77. Lange lijst met gebreken helaas die de aanschaf prijs wel heel ver naar beneden zou drukken. Dus geen koop helaas. Valt nog niet mee om iets te vinden waar weinig werk aan nodig is...

Overigens wel heel blij dat ie goed is bekeken op een brug!
Antwoord
tja het zijn auto's van 30 plus daar is altijd wel wat aan.
Antwoord
(25 April 2020, 22:36)244w schreef: Vandaag aankoopkeuring gedaan van 244 uit 77. Lange lijst met gebreken helaas die de aanschaf prijs wel heel ver naar beneden zou drukken. Dus geen koop helaas. Valt nog niet mee om iets te vinden waar weinig werk aan nodig is...

Overigens wel heel blij dat ie goed is bekeken op een brug!

Ja, daar zijn die keuringen voor. Je gaat geen perfect exemplaar vinden in je budget, maar uiteindelijk loont het de moeite om er een te zoeken waarbij de lijst met gebreken kort is. Eventueel kun je je budget naar boven bijstellen, nu zo goed mogelijk kopen is op langere termijn vaak het goedkoopst, zeker als je niet op zoek bent naar een reparatie- dan wel restauratieproject.
Antwoord
Naja...
- radiator versleten
- blazer bijna op
- automaat schakelt heel slecht
- loopt niet op bezine, loopt slecht op gas
- speling op alle delen kardanas
- accu ligt los
- gasklep sluit niet goed (ruikt naar gas)
- achterlichten ongelijk (apk afkeuringspunt)
- gordelroller boven ipv beneden
- op nogal wat plekken roest

Mag heus wel wat zijn, maar dit was echt teveel
Antwoord
Voor mij zou de belangrijkste reden om de auto niet te kopen de slecht schakelende automaat zijn. De rest valt wel mee en is goed zelf te doen, maar een automaat reviseren is andere koek en prijzig.
Ik heb wel eens een 780 met PRV V6 en automaat als leenauto gehad, maar ik vond mijn 245 met "maar" een 2 litertje met handbak toch levendiger aanvoelen. Als een automaat geen must is zou ik die links laten liggen.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Aanschaf advies XC90 2.5 benzine Bane_87 0 245 7 September 2024, 05:48
Laatste bericht: Bane_87
  aanschaf 245 TRS 5 4.460 26 April 2021, 07:05
Laatste bericht: Dopski
  Vraag over aanschaf occasion 240 sandermulder 1 3.045 4 November 2015, 08:32
Laatste bericht: henqui
  Op zoek naar een 240 Estate automaat van na 1990 matthijs 24 14.686 20 August 2012, 08:57
Laatste bericht: matthijs
  volvo tips/vraag volvoniba 1 2.529 4 May 2012, 11:01
Laatste bericht: BartWillem
  Besmet... en op zoek. Stroopwaffel 16 8.303 8 June 2011, 23:13
Laatste bericht: Yellow240
  ik overweeg aanschaf amazon maar zit met nog een paar vragen Jeroen V 31 17.616 15 May 2011, 19:23
Laatste bericht: Jeroen V
  Tips voor aankoop van super polar uit 1991? Jaccie 11 7.613 5 March 2011, 21:44
Laatste bericht: volvorider2
  aanschaf 740 poling 23 10.437 8 February 2011, 23:29
Laatste bericht: Sebastiaan!
  Hoe heb jij dat opgelost? tips over niet meer leverbare onderdelen. Zuurstar 1 2.122 10 March 2010, 21:08
Laatste bericht: Zuurstar

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)