Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
HELP, stationair toerental op hol
Nadat ik enkele weken geleden mijn gasklephuis heb schoongemaakt draaide mijn B230F stationait circa 1200 toeren. Een paar weken later was dit 1500 toeren en sinds een anderhalve week draait de motor stationair bijna 3000 toeren.

Het toerental blijft ook 'plakken'. Wanneer de motor tijdens het rijden bijv 3500 toeren draait en ik trap de koppeling in dan zakt het toerental maar heel erg langzaam. Op de mototr afremmen is er dus niet meer bij.

Wanneer de auto tot stilstand komt zakt het toerental circa 500 toeren (richting 1500) om vervolgens weer geleidelijk richting de 3000 toeren te gaan.

De ontsteking is helemaal in orde (boegies, kabels, rotor, BDP sensor, bodbine etc)
CIS klep schoongemaakt en deze draait soepel
Geen luchtlekkages kunnen ontdekken
Zowel op LPG als op benzine doet het probleem zich voor.

Ik denk zelf dat er misschien iets mis is met de Lambdasonde.

Iemand een idee??? Idea

Hoe kan ik trouwens de storingscodes uitlezen m.b.v. dan lampje?
t's a real Estate when it's Volvo made!<br />245 GLT 1989<br />471.000 km and counting<br />www.sweden-parts.nl
Antwoord
volgens mij is er al iets over hetzelfde onderwerp gaande op het forum
45 1993,v70 awd 97
Antwoord
Ik denk dat je de CIS klep nogmaals onderhanden moet nemen. Laat hem deze keer een middag of nachtje weken in de remmenreiniger. Let wel: alleen het mechanisch gedeelte Wink

Daarna nogmaals goed doorspuiten en een druppeltje olie erin.

Lambda denk ik niet, die kan volgens mij echt niet zoveel bijregelen hoor.

Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
thuur schreef:Ik denk dat je de CIS klep nogmaals onderhanden moet nemen. Laat hem deze keer een middag of nachtje weken in de remmenreiniger. Let wel: alleen het mechanisch gedeelte Wink

Daarna nogmaals goed doorspuiten en een druppeltje olie erin.

Lambda denk ik niet, die kan volgens mij echt niet zoveel bijregelen hoor.

Gr 8)

De CIS-klep draait ontzettend makkelijk rond dus ik dacht dat dat wel goed zit. Ik zal de CIS-klep vannacht nogmaals in de remmenreiniger zetten. en morgen weer monteren. We zullen zien.
t's a real Estate when it's Volvo made!<br />245 GLT 1989<br />471.000 km and counting<br />www.sweden-parts.nl
Antwoord
Eigenlijk kan er maar een ding aan de hand zijn. Je motor pakt ergens extra lucht. Het kan zijn dat je extra-lucht schuif open blijft staan, of wellicht is de slang er ergens afgepiept.

Als je het hebt over een lambda sensor dan neem ik aan dat je geen CIS hebt, maar hoe dan ook, de lamda sensor manipuleert enkel de hoeveelheid benzine en staat bij stationair toerental uitgeschakeld.

Je motor zuigt ergens lucht aan. Zoek de lek. Mogelijk blijft je gasklep gewoon open staan ? Draai deze eens met de hand dicht ? Kijk ook even of je geen boutjes uit de gasklep bent verloren.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
CIS-klep wederom een nacht lang in de remmenreiniger gezet. Hij draait harstikke soepel. Drupje olie erin en weer gemonteerd.
Resultaat....helaas geen verbetering.

Ga nu het gasklephuis maar weer eens demonteren en inspecteren.
Antwoord
van vlvworld.com

[Afbeelding: throttleswitch.jpg]

Citaat:Symptoms of a bad throttle switch are high or uncontrolled idle at startup (above 750rpm).

Throttle Switch Testing(When high or uncontrolled idle is the problem)

* Unclip the electrical connector
* Connect one of the outer pins to the center one
* If idle returns to normal then the switch is at fault (try adjusting before replacing)

Wat je dus kunt proberen is 1 van de 2 buitenste pinnetjes met de binnenste verbinden en kijken of de motor weer normaal gaat draaien. In dat geval issie kaduuk/slecht afgestelt.
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
Mastertje schreef:van vlvworld.com

[Afbeelding: throttleswitch.jpg]

Citaat:Symptoms of a bad throttle switch are high or uncontrolled idle at startup (above 750rpm).

Throttle Switch Testing(When high or uncontrolled idle is the problem)

* Unclip the electrical connector
* Connect one of the outer pins to the center one
* If idle returns to normal then the switch is at fault (try adjusting before replacing)

Wat je dus kunt proberen is 1 van de 2 buitenste pinnetjes met de binnenste verbinden en kijken of de motor weer normaal gaat draaien. In dat geval issie kaduuk/slecht afgestelt.

Bedankt voor de tip, het maakt echter niet geen verschil als ik de pinnetjes doorverbind. De gasklepschakelaar is dus iig niet defect.

Het gasklephuis heb ik nogmaals gedemonteerd, schoongemaakt en weer gemonteerd. Alle slangaansluitingen gecheckt en waar mogelijk wat vaster gezet. Ook dit heeft geen resultaat gehad.

Ik kan ook geen luchtlekken vinden. WD40 gebruikt bij draaiende motor maar nergens wordt het naar binnen gezogen.
Antwoord
bij mijn 240 was de luchtslang tussen de luchtmassameter en de gasklep doorgesleten (aan de onderkant na de lmm), die valse lucht kan ook voor gekke effecten zorgen.
zoals al gezegd: sluit de gasklep goed? Zijn de seals van de gasklep goed?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Gasklep sluit goed, met een hele kleine opening langs de randen, zoals het hoort.
De pakking van het gasklephuis heb ik ook vervangen, de oude was helemaal stuk.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.472 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 800 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.357 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  Stationair Nicolaas H 3 2.161 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.904 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.432 13 August 2021, 09:02
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 4.416 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic
  Hoog toerental bij warme motor TeunTimmermans 49 25.395 14 February 2021, 17:30
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.898 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  240 polar 2.0 1993 loopt slecht stationair coen68 14 10.540 10 January 2019, 14:26
Laatste bericht: coen68

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: