Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
help! polar loopt nog niet op benzine
Help mij , ik wordt gek van die stomme polar (94).

Tijd geleden stopte het ding, teruggebracht door de ANWB op trailer. ANWB man zei nogal stellig dat de unit die het toerental meet defect was.

Unit besteld en vervangen maar Polar loopt nog steeds niet.

Polar laten ophalen door locale volvogarage ( Hardeman Den Haag). Bellen mij met verhaal dat het Polar weer loopt op gas nadat ze ergens kapotte bedrading hadden gerepareerd. Polar loopt helaas niet op benzine omdat de benzinepomp niet werkt, aldus garage. Kan ik me iets bij voorstellen omdat de polar al erg slecht reed op benzine ( inhouden en onregelmatig lopen). Garage gaat op zoek naar tweedehandspomp om de kosten te drukken. Telefoontje dat ze geen pomp kunnen vinden en dat het een nieuwe originele pomp moet worden van 289 euro. "Er wordt helaas geen kopie gemaakt, meneer! " Bel Nordicar die een nieuwe pomp blijken te hebben voor 75 euro! Boos op de garage en haal de polar daar weg.

Monteer nieuwe pomp. pomp loopt weer, maar heeft het erg moelijk en maakt veel lawaai en polar loopt nog steeds erg slecht op benzine, maar inmiddels helemaal niet keer op gas. Zekering van de gasinstallatie blijkt na tijdje zoeken oorzaak.

Check of de tankpomp wel werkt. Blijkt niet het geval ( als ik de slang voor de hoofdpomp aflkoppel en in een fles steek en de polar op gas laat lopen dan blijft de fles leeg.

Naar de sloop waar ik een tankpomp vind. Tankpomp vervangen. Het sloopding werkt goed ( flestest), maar de polar loopt nog steeds bellaberd en de pomp zoemt als een gek. Geen verbetering dus.

Dan misschien het filter achter de hoofdpomp verstopt? Vervangen. Resultaat: Polar loopt helemaal niet meer op benzine. Dacht, misschien bij het monteren van het nieuwe brandstoffilter de bedrading naar brandstofpomp beschadigd. Check of de pomp loopt als contactomgedraaid wordt, dat is het geval, hoor de pomp alleen niet lopen als ik op gas de motor laat draaien.

Ben er nu een beetje moe van en weet het niet meer.

Relais brandstofpomp kan niet kapot zijn toch? ( anders loopt het ding ook niet bij omdraaien contact). Bovendien zit de tankpomp op hetzelfde relais en die loopt perfect.

Kortom, ik weet het niet meer. Wie weet wat het zou kunnen zijn? Ik zie vast iets simpels over het hoofd.

groet Joost
Antwoord
Hoi,

In je tank zit een opvoerpompje. Voor de aanzuigslang zit een gaasje. Volgens mij zit er verder geen filter voor de hoofdpomp. Onder de motorkap zit wel een filter ? Mijn auto is niet helemaal standaard.. Sorry..

Vervang dat filter want er komt een hoop rommel uit de tank, ondanks dat gaasje.

Als je opvoerpompje kapot is (zit in de tank en bereikbaar via de vlotter, als de tank goed is ingebouwd kan je erbij.....) dan zou het kunnen dat de pomp het moeilijk heeft om de brandstof aan te trekken en dus af en toe een vaccuum trekt en daardoor in het niets draait. De pomp zou dan inderdaad erg veel lawaai kunnen maken en wellicht onregelmatig moeten lopen.

Je zou de brandstofretourleiding van de injectoren kunnen demonteren om eens te kijken wat er nou werkelijk aan brandstof opgepompt wordt.

Er zit een beveiligingscircuit op de brandstofvoorziening. Deze voorkomt dat na een aanrijding de pomp brandstof blijft oppompen terwijl de motor niet meer draait en de bestuurder wellicht niet meer bij machte is de pomp zelf uit te zetten. De LPG installatie heeft daarvoor vaak een "safety" relais ingebouwd welke een puls krijgt van de - (min) pool van de bobine. De benzineinrichting heeft ook zo'n voorziening al weet ik niet of het bij de polar meteen door de injectie gestuurd wordt. Je kan iig die van de LPG installatie op werking controleren.

Het circuit voor zowel de LPG als de benzine is zo ingericht dat bij het op contact zetten de pomp heel even zal draaien, of de afsluiters heel even zullen opengaan. Dit is om het systeem op druk te brengen zodat de motor zal aanslaan bij het starten. Zodra de motor een paar pulsen heeft gehad van de bobine zal deze opnieuw de pomp inschakelen of de LPG afsluiters open zetten. Je zou kunnen controleren of de pomp draait tijdens het starten met behulp van een testlampje over de polen van de brandstofpomp of LPG afsluiter.

Dat de ANWB man het over de toerentalunit had is dus ook weer niet zo heel gek. En de pomp testen tewijl de auto op LPG loopt heeft niet veel zin. Meestal wordt de pomp uitgeschakeld (al zou het ook heel zinvol zijn deze te laten draaien maar de voeding van de injectoren te onderbreken....Het benzine systeem droogt dan niet uit..)

Zoals ik het nu lees heb je echter meerdere storingen. Want zekeringen horen niet uit te branden.

Wellicht kan je meer info geven en foto's maken ?

Ik zou een oplossing zien door de pomp zelf aan te sturen met een safety relais van een LPG installatie. Is dat een idee ?

Veel succes !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
pomp loopt weer, maar heeft het erg moelijk en maakt veel lawaai :
heb ik vaker gehoord,

In mijn geval zat de brandstofdruk-regelaar dicht, hierdoor werkte
de pomp op max-druk en had geen retour meer, hierdoor hadden de benzine injectoren ipv 3.5 bar druk, veel meer!
wat resulteerde in zeer slecht lopen op benzine, omdat er door de hoge druk veel teveel benzine ge injecteert werd.

Heb je dit probleem en vervang je je filter onder de auto,dan zit er lucht in de leiding,wat niet meer weg kan, hierdoor zal de auto niet meer op benzine lopen.

druk-regelaar zit op de injector rail, en heeft ook een aansluiting met een vacuum slangetje, uit de aansluiting van dit slagetje mag geen benzine komen, is dan lek en dus ook dan stuk.

controleer nu dus, komt er ook benzine bij de injectoren?
maar kan deze overtollige benzine ook retour?

Haal eerst de aanvoer los (fles test) is dit goed dan sluit je de leiding weer aan.
Haal nu de retour los en kijk of hier benzine uit komt.

succe6
olvo 244 gl 1980 lpg m47 B200k<br />Volvo 244 gle 1982 lpg Aw71L B23E<br />Volvo 740 gl 1987 lpg AW71L B230k<br />volvo 740 gle 1991 16 valve M46 B234F
Antwoord
Heren dank voor jullie reactie:

Goed te horen dat er nog dingen zijn die kan proberen voordat ik het opgeef. Wil eigenlijk nu snel naar huis om verder te prutsen maar kan pas morgen weer verder klussen.

Beste Bozzma: Qua filters en de opvoerpomp. In mijn Polar zit er vlak achter de brandstofpomp een filter ( onder de auto) en dat heb ik vervangen. Ook het opvoerpompje heb ik vervangen en de inlaat zat niet verstopt. Brandstof retourleiding checken vindt ik een goed idee en ga ik doen.

Over het testen van de pomp lopend op LPG. Inderdaad zou je denken dat het pomp niet zou moeten pompen als je op lpg rijdt. Het rare is alleen dat toen ik de pomp had vervangen ( en de Polar nog liep op benzine maar heel slecht en met veel lawaai van de pomp) de pomp ook duidelijk hoorbaar was rijdend op lpg! Sterker nog, toen ik op lpg naar de sloop reed om een opvoerpompje te halen heb ik geprobeerd de brandstofpomp te laten stoppen met draaien. Bij verwijdering van de betreffende zekering bleef pomp hardnekkig draaien. Alle zekering uit zekeringkast getest, geen enkele had effect op de brandstofpomp. Analyse that! Wellicht dat een vorige eigenaar of de garage al een alternatieve aansturing van de brandstofpomp had gerealiseerd ?

Ga zeker testen of pomp stroom krijgt tijdens starten.

Dank ook J.velde. voor je reactie

Mooie aan deze theorie is dat het ook verklaard waarom de Polar opeens niet meer loopt na vervangen brandstoffilter.

Ga dus zeker ook kijken naar of er benzine retour komt.

Jullie horen het wel wat er uit jullie suggesties komt. Veel dank
Antwoord
Mijn benzinepomp zoemt trouwens sinds kort ook, en dus ook op lpg. Zou hij binnenkort overleiden of moet ik ook aan verstopping denken? Volgens mij is dat filter er nog nooit uit geweest :oops:
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
jdo schreef:......................... heb ik geprobeerd de brandstofpomp te laten stoppen met draaien. Bij verwijdering van de betreffende zekering bleef pomp hardnekkig draaien. Alle zekering uit zekeringkast getest, geen enkele had effect op de brandstofpomp. Analyse that! Wellicht dat een vorige eigenaar of de garage al een alternatieve aansturing van de brandstofpomp had gerealiseerd ?......................

Ehh, ja... Denk dat iemand je voor is geweest.. Wel link hoor !

Ik heb er een 125 Psi high-flow in zitten... Als je die aanzet denk je dat de motor al gestart is... :twisted:
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 456 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Benzine lpg Rin 2 477 30 August 2024, 14:19
Laatste bericht: Rin
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 585 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.134 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 829 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.249 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.646 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.748 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 13.192 6 June 2023, 22:44
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.106 14 May 2023, 11:23

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)