Topics: 15
thuur schreef:Erik, nu denk ik wat een mooi verhaal en dan sluit je af met 'koprevisie altijd ombouwen naar loodvrij'. Wat is dan het verschil? (want dat is er dus wel!).
Gr 8)
Die laatste zin is vooral bedoelt in het algemeen. Dus niet specifiek Volvo, of relaterend aan de voorgaande alinea.
Ik weet dat in Volvo kringen dit weinig voorkomt, maar vaak hebben de nu oude auto's nog niet zo'n hoge km stand. Dus is het risico altijd nog aanwezig. Loodvrij maken van de koppen is dan wel noodzakelijk, omdat anders de boel wel kapot gaat.
Ook is dit spontaan-loodvrij effect niet een wetmatigheid, het gebeurd wel sommige motortypes en niet bij anderen.
Daarom dus altijd bij koprevisie loodvrij laten maken, als dit origineel af fabriek niet zo is.
Er zit nog een gedachte bij achter: de verkrijgbaarheid van loodvervanger benzine wordt nu al moeilijker, Shell levert het al niet meer. En dat gaat ook gelden voor de flesjes loodvervanger. Dus wees op de toekomst voorbereid. Wie wet moeten we hier in de toekomst ook - net als in Duitsland - allemaal een katalysator op de klassieker hebben.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Topics: 14
Al met al ben ik er dus nog niet uit!!
Dat er bij het rijden op gas geen lood in zit is duidelijk, dan is namelijk ook de klepzitting vervangen,..anders kan je niet op gas rijden,..tenminste als dat nodig was, als hij daarvoor al loodvij kon rijden hoeft dat dus niet.
Is het te achterhalen welk octaan gehalte gelode benzine had. Als dat bijvoorbeeld alleen maar RON 98 was, en ik mag RON 91 tanken volgens het boekje dat weet ik zeker dat er ongelood in kan.
Maar ja, misschien waren toen alle octaan gehalte wel gelood, Die auto is ten slotte ouder dan dat ik ben,..weet het dus ook niet,..voor mijn tijd!!
264 RULES!!!!
Topics: 0
Gelode Benzine had in Nederland (bijna) dezelfde octaangehaltes als ongelode benzine.
Normaal 94 octaan
Super 98 octaan
In bijvoorbeeld Spanje was dit in de 70-er jaren 91 (normaal) en 95 (super) octaan. Daar had men dus toen nog een superplus van 98 octaan voor de duitse motoren.
Het geeft dus geen probleem om nu normale (95 octaan) ongelode benzine te tanken.
Er zit dus al genoeg lood op je kleppen.
En Erik helaas gaat dat verbod van ongelode benzine van 1973 niet op voor alle Staten van de VS. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt voor wat betreft het feit dat VOLVO geen speciale koppen voor de amerikaanse en de europeese markt heeft gemaakt.
Ik ga er dus van uit dat je geen speciale kop hoeft te plaatsen. (Voor gas is het een iets ander verhaal maar daar staat elders al genoeg over geschreven.)
olvo For Life, Vanaf de Jakob tot de 480
Topics: 14
even kijken of het lukt!
264 RULES!!!!
Topics: 49
Het lukt! =D>
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Topics: 2
Mooie kleur ook. Dan steekt het chroomwerk er ook fraai tegen af. En dat is toch vele malen mooier dan die zwarte plakzooi van de latere jaren.
Persoonlijk zou ik hem nu af willen maken met mooie wieldoppen en ringen, tenzij dit al de wintersloffen zijn.
De mijne moet nog heeeeeel veel TLC ontvangen om in de buurt te komen.
Fraaie wagen!
Topics: 51
480rider schreef:Gelode Benzine had in Nederland (bijna) dezelfde octaangehaltes als ongelode benzine.
Normaal 94 octaan
Super 98 octaan
In bijvoorbeeld Spanje was dit in de 70-er jaren 91 (normaal) en 95 (super) octaan. Daar had men dus toen nog een superplus van 98 octaan voor de duitse motoren.
Het geeft dus geen probleem om nu normale (95 octaan) ongelode benzine te tanken.
Er zit dus al genoeg lood op je kleppen.
En Erik helaas gaat dat verbod van ongelode benzine van 1973 niet op voor alle Staten van de VS. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt voor wat betreft het feit dat VOLVO geen speciale koppen voor de amerikaanse en de europeese markt heeft gemaakt.
Ik ga er dus van uit dat je geen speciale kop hoeft te plaatsen. (Voor gas is het een iets ander verhaal maar daar staat elders al genoeg over geschreven.)
In Duitsland is er ook nog gewoon RON 91 te koop. overigens Wel loodvrij..
244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004
Topics: 74
Mooie auto man. Ziet er strak uit zo :!:
Topics: 12
goeie kleur voor een auto van toen.Niks meer aan doen zou ik zeggen.Kloppend verhaal. Met die zwarte plakzooi van latere modellen heb ik persoonlijk nooit veel moeite gehad, integendeel zou ik haast zeggen.
45 1993,v70 awd 97
Topics: 2
Smaken verschillen.
Gelukkig maar, anders zou het wel erg eentonig worden op de weg.