Topics: 107
TheSaint77 schreef:Iemand nog tips en tricks m.b.t. het loshalen van de kop? En wat kost het om zo'n ding te laten vlakken? Een richtprijs zou handig zijn als ik straks prijsopgave ga doen in mn regio.
Andere mensen hier zullen het je fijner uit kunnen leggen maar je moet in ieder geval van het midden uit kruislings naar buiten werken bij het losdraaien van de bouten van de kop.
En in etappes losdraaien, dus iedere keer elke bout een slag losdraaien en dan weer opnieuw in het midden beginnen met de volgende etappe.
Het is al wat jaren geleden dat ik een kop heb laten vlakken maar ik was de laatste keer 50 gulden kwijt.
Topics: 135
ok, bedankt. Ik las elders op internet â¬75,- Vind ik ook redelijk in deze tijd.
En ik las ook dat de (nieuwe) kopbouten kunnen breken bij het vastdraaien indien er per ongeluk koelwater in de gaten komt. Het water wordt samengeperst maar de bout kan niet verder er in. De momentsleutel is dan nog niet op het juiste moment en de bout breekt dan gewoon doormidden. Aandachtspuntje dus.
Ik zal Haynes zeker ook nog wel een keer goed nalezen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Topics: 107
Inderdaad, het is erg belangrijk dat de boutgaten goed schoon zijn.
ik heb er wel een goed gevoel over. Als ik tenminste alles normaal los ga krijgen. :
Even een boodschappenlijst maken...
vlgs mij is een flinke doek goed genoeg om je zuigers te beschermen. MAak vantevoren alles wel goed schoon met ontvetter oid, zodat alle smeerboel er niet in loopt als je 't zaakkie demonteert. En als je dan toch bezig bent, dan is het geen extra werk om de distr.riem en spanrol te vervangen + een heel klein beetje extra werk voor de waterpomp. Je zou de nokkenaskeerring ook meteen kunnen vervangen.
Verder nodig: inlaat- en uitlaatspruitstukpakkingen, klepdekselpakking incl. half maantje. NIEUW KOPBOUTEN! Zijn rekbouten en daarom hoef je m niet na te trekken, maar mag je maar 1 keer gebruiken. Zijn iets van E3 pstuk bij de Volvo dealer. En neem ook een originele koppakking of eentje van Elron (is de leverancier van Volvo), voor de turbo heb je nl een versterkte versie nodig en imitatie is 1 en hetzelfde model. Ik heb toen alles bij de dealer gehaald voor plm E150.
Kop vlakken kost tussen 35 en 50. Alles daarboven vind ik prijzig worden.
Bouten idd kruislings 1/8 slag oid lossen, daarna 1/4 en dan zijn ze echt los (staat niet beschreven geloof ik, maar dan trekt ie iig niet krom).
aluvraat is inderdaad flinke corrosie doordat koelwater je kop kan aantasten. Een goede alu-lasser kan dit verhelpen, maar een andere kop is denk ik goedkoper en veiliger.
En de injectorleidingen heb ik ook altijd ruzie mee. Succes dus. Kaasie had het geloof ik over siliconenspray.
1,5 dag werk in je eentje als het een klein beetje meezit. Vooral uitlaatspruitstuk loshalen kan beroerd uitpakken (tapeinden), maar die was net losgeweest toch?
Ticcie schreef:vlgs mij is een flinke doek goed genoeg om je zuigers te beschermen. MAak vantevoren alles wel goed schoon met ontvetter oid, zodat alle smeerboel er niet in loopt als je 't zaakkie demonteert. En als je dan toch bezig bent, dan is het geen extra werk om de distr.riem en spanrol te vervangen + een heel klein beetje extra werk voor de waterpomp. Je zou de nokkenaskeerring ook meteen kunnen vervangen.
Verder nodig: inlaat- en uitlaatspruitstukpakkingen, klepdekselpakking incl. half maantje. NIEUW KOPBOUTEN! Zijn rekbouten en daarom hoef je m niet na te trekken, maar mag je maar 1 keer gebruiken. Zijn iets van E3 pstuk bij de Volvo dealer. En neem ook een originele koppakking of eentje van Elron (is de leverancier van Volvo), voor de turbo heb je nl een versterkte versie nodig en imitatie is 1 en hetzelfde model. Ik heb toen alles bij de dealer gehaald voor plm E150.
Kop vlakken kost tussen 35 en 50. Alles daarboven vind ik prijzig worden.
Bouten idd kruislings 1/8 slag oid lossen, daarna 1/4 en dan zijn ze echt los (staat niet beschreven geloof ik, maar dan trekt ie iig niet krom).
aluvraat is inderdaad flinke corrosie doordat koelwater je kop kan aantasten. Een goede alu-lasser kan dit verhelpen, maar een andere kop is denk ik goedkoper en veiliger.
En de injectorleidingen heb ik ook altijd ruzie mee. Succes dus. Kaasie had het geloof ik over siliconenspray.
1,5 dag werk in je eentje als het een klein beetje meezit. Vooral uitlaatspruitstuk loshalen kan beroerd uitpakken (tapeinden), maar die was net losgeweest toch?
Distri, nokkenaskeerring en waterpomp doe ik inderdaad ook meteen. Die heb ik nog liggen namelijk dus dat komt mooi uit.
Inlaatspruitstukpakking en koppakking zal ik bestellen bij de dealer. Ik wist al dat daar best wel wat kwaliteitsverschil in zit. Uitlaatspruitstuk is er net af geweest. Die is nog wel OK. Kreeg ik ook goed los. De turbo ging al minder goed los.
Bedankt Ticcie, was erg 'usefull'!! Nu nog even speuren waar ik nieuwe injectorleidingen kan regelen.
koppakking besteld bij Hoeke Delft, Volvodealer. Inclusief kopbouten en inlaatpakking (uitlaatpakking en klepdekselpakking heb ik net vernieuwd) en nog de bovenste radiatorslang â¬191,- incl. BTW... alsof het niks is.
Maargoed....beter dat bij de garage laten maken. Ik heb er wel zin in. Nu nog een momentsleutel regelen. Ik zag al wat op marktplaats...maarja...wat koop je dan he.
Ticcie schreef:Deze:
http://www.gratiswinkel.nu/techem/defaul...&id=369570
is toolclub.nl en ding werkt helemaal prima.
Klepdekselpakking mag je eigenlijk maar 1 keer gebruiken, idem voor de uitlaatspruitstukpakkingen...... Kost je E25 en scheelt wellicht een boel ergernis.
Bij Hooftman krijg je 15% korting en hij stuurt het altijd snel op.
Alweer zo'n mooie tip, dat tooltje! Thanks!
Misschien inderdaad ook maar nieuwe klepdekselpakking en uitlaatspruitstukpakking. Het is per slotte wel de bedoeling dat t nu EINDELIJK eens een keer goed gebeurd.
http://picasaweb.google.com/avanberkum/V...8952125122
Blijkt dus dat ik inderdaad gelijk had. De carterventilatie zit echt TJOKVOL mayonaise.
![[Afbeelding: 07082007005ov4.th.jpg]](http://img504.imageshack.us/img504/5327/07082007005ov4.th.jpg)
Zie de foto's op mn Picasa:
http://picasaweb.google.com/avanberkum/V...nstruction
Injectoren waren niet van de leinding af te krijgen op 2 na. Dus ik heb twee nieuwe leidingen nodig. De injectoren ga ik laten reinigen en dan weer mooi er in met nieuwe rubbers enz.
om hier de update er ook maar even bij te zetten;
nou heb ik eventjes de turbo open gehad; maar wat ik tegen kwam ben ik toch niet helemaal blij mee.
een licht beschadigd compressorwiel, compressorhuis ziet er nog wel aardig uit, en -waar ik al bang voor was- vloeibare pakking in het oliehuis.
morgen de boel verder uit elkaar halen
en dan gelijk maar even kijken of ik wat foto's kan schieten van het inwendige van de/ een turbo voor de geinteresseerden.
schiet niet op zo.