Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
hoeveel pk/kw heeft een b21 turbo blok?
ja maar als ik 'm op lpg laat lopen en een beetje opvoer, dan heb ik vlgs mij nog steeds geen klopsensor nodig: octaangehalte van lpg ligt rond de 100 geloof ik, dus dat zal het probleem niet worden.

Teveel warmte misschien wel? :roll:
Antwoord
ehhh...nou...wellicht heb je gelijk. Maar met een dergelijke sensor (je hebt er ook die lampjes op je dash laten aanspringen) weet je zeker dat er niets mis gaat. En ja, misschien is het ietwat overdreven en wellicht alleen op sprints (! toekomstidee voor volvolvo??) en allerlei andere powermeetings (ook zo'n leuke!) interessant.

check ook: http://auto.howstuffworks.com/question90.htm
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
[topicvervuilmodus]

ik zat gister nog even een jaarboek 1993 te bladeren en zie daar de 740 turb ook een 2 liter blok heeft....

Kan zo'n blok (incl. bak) zonder veel verdere aanpassingen ook in de 240 gelepeld worden :?:

Niet dat ik dat nu direct wil maar het is wel een leuk project voor over een jaar of 5..... :lol:

[/topicvervuilmodus]
cht niet<br /><br />Geen Volvo 240 Polar '91, wel een franse diesel<br />Honda Cb900F Boldor '81<br /><br />www.eencity.nl
Antwoord
Jojoman schreef:[topicvervuilmodus]

ik zat gister nog even een jaarboek 1993 te bladeren en zie daar de 740 turb ook een 2 liter blok heeft....

Kan zo'n blok (incl. bak) zonder veel verdere aanpassingen ook in de 240 gelepeld worden :?:

Niet dat ik dat nu direct wil maar het is wel een leuk project voor over een jaar of 5..... :lol:

[/topicvervuilmodus]

zon blok gaat relatief makkelijk in een 240.
Zeker als het een 240 is met dezelfde versie bosch LH injectie (LH 2.4 (na 1989?) of LH 2.2 komt het meeste voor), dan is het gewoon de turbo computers inpluggen en een paar kleine zaken toevoegen (oa ballstweerstanden voor de andere injectoren).
Voor de rest, de stroomverdeler zal tegen het schutbord aankomen, dus die moet naar de plek waar ie bij de 240 ook zit, das ook makkelijk te doen in een middagje werken.

Zeker met dikke uitlaat (niet per se luidruchtig, voor betere doorstroom), wat meer turbodruk (tot 1 bar), grotere injectoren, ander nokkenasje, zeker 200-230 pk eruit te halen.

http://www.mcbrooms.com/volvo/fast700.htm

maar met modernere injectiesystemen (oa megasquirt), een 16 kleppen kop (veel winst), grotere intercooler, meer dan 300 pk is mogelijk, ook op standaard zuigers/druifstangen (bij motoren van na 1989 ongeveer, die hebbe stevigere drijfstangen).

http://home.flash.net/~noseoil/Volvo%20245%20turbo.htm

hier meer over het inbouwen van een B230Ft in een 240.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
ik las ergens het 1 ent ander over het inbouwen van een inlaatspruitsuk van een pfff 740 oid, dit scheen voor een betere flow te zorgen. Wie heeft hier ervaring mee? is dit veel werk om in te bouwen, moet je de injectors ook ook omruilen of passend maken? moet je je brandstof toevoer aanpassen? enz....

wil het evebtueel doen met m'n 240 turbo
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
het klopt inderdaad dat een 360/740 inlaatspruitstuk zorgt voor een betere flow - de kanalen zijn van gelijke lengte bij de 740 versie en er zitten minder rare bochten in.

Ik heb er eentje liggen om in te bouwen in Het Project en het schijnt redelijk simpel te zijn. Je behoudt je bestaande injectoren die in je kop zitten en last deze gaten dicht, of draait er bouten in oid.

Verder is de aansluiting van je gas etc wel net iets anders.... ik schat een middagje pielen.
Antwoord
inlaatspruitstuk ok , maar [size=18px]uitlaatspruitstuk[/size] is misschien nog wel belangrijker.

vergeet niet de uitlaatspruitstuk van een b200/b230 et/ft van na 1992 erop te zetten.

deze uitlaatspruitstuk is veel beter geflowd dan de originele b21et spruitstuk.

zie maar op de foto's

het nieuwe spruitstuk heeft 4 mooiere buizen

en als je goed in de galerij kijkt

dat de 4 buizen in de galerij naar de turbo ingang staan gericht en

dat de eerste bocht vanaf de cil.kop ook mooi vloeiend is.

bij het oude type komen de 4 buizen (zeg maar vierkante afgeknotte buizen die recht toe recht aan zijn) in de vierkante galerij uit komen en botsen hier met elkaar voordat ze naar de turbo gaan.

dit geeft vermogen verlies en een hoop xtra warmte. waar je nix mee opschiet.

[Afbeelding: z10010ke.th.jpg]

[Afbeelding: z10023lu.th.jpg]

dit is het verschil tussen inlaatspruitstukken

je ziet dat het originele 2 buizen heeft en dan in het midden nog eens word gesplits.

nu hebben de middelste cilinders meestal adem gebrek.

dit om de luchtstroom moet afbuigen naar binnen , terwijl de lucht langs de buitenkant makkelijker stroomt.

[Afbeelding: z10045bi.th.jpg]

[Afbeelding: z10039hj.th.jpg]

de b21et heeft 155 pk

de b230ft heeft 165 pk met cat.

de b230et heeft 185 pk.

de b23/b230 motoren hebben een hoger koppel dan een b21et.

de pkaas zijn makklelijker uit een b21et te halen dan uit een b200/b230 ft/et.

dit omdat je met k-jetronic (mech.injectie) makkelijker (zelf) benzine hoeveelheden kunt regelen.

de b200/b230ft/et hebben elektronische injectie. wil je wat xtra doen ben je overgeleverd aan tuningsbedrijven die chippies in kunnen bouwen.

dan moet je maar afwachten wat je krijgt.

anders is je motor/computer zo van slag.

dit heb je met mech.injectie niet. Big Grin

hier kun je veel aan sleutelen , mits je er verstand van heb.

dit wil dus zeggen makkelijk pkaas pakken.

[size=18px]!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!![/size]

wat wil nu het geval.

dat als je megasquirt neemt of dta elektronische injectie.

dit kan je zelf instellen net als de mech. injectie.

ook hier geld je moet er wel verstand van hebben.

het is niet zo dat je megas of dta monteerd dat je er bent.

hier moet je wel [size=18px]kaas[/size] van gegeten hebben.

alleen de echte perfectionisten kunnen er wat mee.

dit moet je kunnen en zien anders heb je brokken.

want ???????????????????????????????????

met wat voor turbo drukken ga je rijden.

met welke toerentallen wil je rijden.

wat voor injectors neem je (de grote ervan / hoeveelheid benz.).

heb je een air/fuel ratio meter met wideband lambda-sonde (om je verbranding in de gaten te houden).

is er een klopsensor aanwezig.

heb je elektronische onsteking , die dan weer past op de megas of dta.

heb je een toerentalopnemer op je motor.

:? :? :?

nee , dat heb een b21et niet.

tis te maken allemaal.

maar is wel ff hobbyen voor de meesten

en als je het voor elkaar heb en het loopt goed ben je tussen de 1500 en 2000 pleuroos kwijt.

tis maar een tip.
Antwoord
mooie post!
btw, het 'betere' uitlaatspruitstuk zit in alle 740/9540 turbo's vanaf 1990. Het heeft de neiging om te scheuren, maar door op de goede plekken materiaal te verwijderen is dat te voorkomen (is mij verteld, nooit zelf geprobeerd..).
De volvo LH jetronic injectie is erg goed te gebruiken voor opvoeren naar mijn mening. Grotere injectoren erin, zeker bij LH 2.4 kan dat zonder aanpassingen, andere nokkenas, andere uitlaat, beetje inlaat verbeteren, dat gaat allemaal erg goed met LH... Tot ongeveer 250 pk moet lh zeker voldoende zijn, en meer pk kan het ook geven, maar dan heb je echt meer aan iets als Megasquirt denk ik.
K-jetronic is een erg goed systeem, zeker. maar voor degene die er weinig ervaring mee heeft misschien niet de beste keuze. Een motor is best snel kapot als ie te weinig benzine krijgt...

Ik heb trouwens diverse mensen op turbobricks gezien die met de standaard K-jetronic een beetje aangepast en wat andere leuke (uitlaat, inlaat, nokkenas etc) onderdelen in 6 seconde op de 100 zitten...
Met LH is dat misschien net zo goed mogelijk...

Enne, megasquirt is idd niet voor degene die niets van motoren af weet. Maar met de software en wat goede informatie moet iedereen die handig is met auto?s en computers een 240 turbo kunnen ombouwen. een gezond verstand en jezelf kunne inhouden voorkomt dat je de boel meteen opblaast. steeds iets verder gaan en dan stoppen als je op 75% van het maximum zit ofzo... bij een B21ET, moet zeker 250/300 pk mogelijk zijn, alleen de standaard turbo kan dat niet echt aan... net zoals de rest, maar het blok zelf houd het makkelijk.

JW
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
het kan best dat je met een lh gemakkelijk meer pk kan pakken.

alleen je bent zoveel beperkt naar mijn idee

als de comp. box zegt ik kan niet meer dan doet hij niet meer.

das met mech. injectie ook maar die is hier en daar zelf aan te passen.

als je bij de lh. wat stuk heb doet hij het niet meer.

heb je bij de k-jet. niet.

zolang de pomp draait doet hij het.

ook de elektrische delen zijn duur en niet meer inleverbaar mits verkeerd besteld.

heb k-jet niet.

mits storing ben je aan een garage verbonden.

maar opgevoerd kunnen die nix voor je betekenen.

heb je met k-jet niet.

ik zie geen voordelen met die elekrische zooi.

geef mij maar k-jet.

of zit dit tussen mijn oren Big Grin

er zijn er die nogal makkelijk praten over de megasquirt.

ik heb het zelf met eigen ogen gezien

1 met dta op een T4 (v40 met turbo)

nou das niet over 1 nacht ijs gegaan.

hij is nog steeds aan het veranderen , hij heeft hem nu 2 jaar.

dan is dit niet goed dan dat weer niet.

alles hangt zo aan elkaar vast als je boven de 250 pk wilt komen.

vergis je er niet in.

het lijkt vanaf de zijkant heel gemakkelijk.

maar hou er rekening mee dat het niet voor iedereen is weg gelegd.
Antwoord
thuur schreef:
VolvoMafia schreef:
Ticcie schreef:standaard 155pk
Helaas zal een (goede) lpg-installatie 't zaakje wel weer net onder de 200pk brengen... Cry

Thuur, die T5 van Ludo levert op LPI toch meer vermogen als op benzine? Tenminste, dat zegt de rollenbank...

Yep. Maar Ludo heeft wel 6 (!) injectoren in z'n 5 cilindertje. Neemt niet weg: ook op 5 gas-injectoren is er meer vermogen voorhanden dan op benzine Wink

Gr 8)

Klopt, maar dat heeft ie pas sinds kort, voor die tijd met vijf injecttoren, op ieder cilinder ??n, had hij ook meer vermogen op LPi.

Ik trouwens ook, en dat zonder turbo zelfs.

Het idee dat LPG het vermogen laat dalen is met een LPi installatie achterhaald. Hoeveel vermogen dat er meer uit komt is niet echt van belang, het kost geen motorvermogen meer en daar gaat het om.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  940 blok in 240 Nicolaas H 15 9.179 17 April 2020, 17:36
Laatste bericht: Grey240Polar
  Frankenstein heeft een nieuwe waterpomp nodig graddus 24 14.615 13 July 2019, 20:18
Laatste bericht: graddus
  245 turbo loopt niet stationair Gus 8 6.215 31 August 2018, 09:40
Laatste bericht: Gus
  Hoeveel klepsteelrubbers b230fk met 530 kop Skars 2 3.203 27 June 2018, 20:03
Laatste bericht: Skars
Star Begin van het einde? (turbo?) Hansepans 4 4.015 12 April 2018, 22:29
Laatste bericht: Hansepans
  stilgevallen motor: repareren of ander blok jootman 47 35.544 2 February 2018, 01:41
Laatste bericht: daddyphilipsen
  volvo 940 2.3 turbo probleem xseto 6 8.576 25 May 2017, 22:32
Laatste bericht: xseto
  Herkennen origineel blok ? jero 1 2.554 15 February 2017, 12:40
Laatste bericht: Marc1970
  tuningspotentie 6 cilinder turbo jopie95 1 2.881 11 December 2016, 17:26
  Volvo 244 gl B21 blok Mark-Sander 1 2.742 8 September 2016, 08:21

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)