Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Help, geen beweging te krijgen in handrem
Afgelopen vrijdag is mn 144 afgekeurd op de handrem. Er was meer dan 95% verschil op links en rechts...
Ofwel links doet hij het niet.
Ik heb al gezien hoe het komt. De twee hefboompjes in de trommel zitten aan elkaar vastgeroest. Na een uur ploeteren, kreeg ik er met grof geweld enigzins beweging in maar het wil nog niet echt. ik heb nu alles weer dicht gedaan binnenkort weer verder. Wie heeft er wat tips om dit weer los te krijgen.

[ik zal vanavond of morgen een plaatje invoegen van de hefboompjes die ik bedoel]
Antwoord
wat heel goed helpt is de draaipunten heet maken en een paar keer goed op en neer bewegen
of met kruipolie aan de gang wil ook wel eens helpen
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
Inderdaad: gangbaar maken. Goed de roest wegschuren, invetten met keramisch of koper vet. Pas op met olie dat het niet op de voering komt! Wink

Als de boel toch los ligt: vervang zoveel mogelijk (voeringen, etc.), zijn zeker geen dure onderdelen.

En om herhaling te voorkomen: vaak gebruiken.

Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
Ja gangbaar maken is het devies. Misschien dat ik de pin die de 2 hefboompes met elkaar verbind gewoon sloop en er een boutje oid voor in de plaats maak als het echt niet lukt.
Je hebt namelijk amper plek om het gangbaar te maken. Zit echt goed vast en je krijgt moeilijk grip op de onderdelen.
Hoe gaat eigenlijk de "remschijf-bescherm-plaat" eraf (heet dat officieel remankerplaat)? Lijkt wel of heel de as eruit moet?
Antwoord
Je kan zelf nog zulke goede foto's maken, in de haynes staat het overduidelijk.
Dus heb ik daar maar een foto van gemaakt Big Grin
[Afbeelding: vastgeroeste_staafjes.jpg]

Het omcirkelde scharnierpunt zit dus zo goed als vast. Dit weekend probeer ik het zaakje nogeens op mn gemak uit elkaar te halen. Als ik de handremkabel los heb moet ik volgens mij alles wat met de handrem te maken heeft eraf kunnen halen, ook deze twee hefboompjes. Dan zal het wellicht een stuk makkelijker gaan.
Antwoord
OMG, mijn V70 heeft exact hetzelfde systeem :-X

Zoals gezegd: heet stoken, kruipolie, etc. wil wel eens helpen. Niet in de brander houden als de kruipolie er nog vanaf loopt he ;D

Met een schroef erin gaat het extra snel weer roesten denk ik, omdat je dan een ander metaal 'toevoegt' en dus roest krijgt van potentiaalverschil.

Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
Nou innovatie is ook niet echt een sterk punt van volvo. De handremmen zijn nooit echt goed geweest.

Maar vorige week had ik de hele boel dik in de WD40 gezet, voordat ik alles weer inelkaar zette. Vandaag de persluchterop en alles schoon geblazen, en naar een beetje kracht zetten ging het zo los 8) :-*.
Maandag herkeuren dan moet t weer ok zijn.
Weer goedgekeurd voor een jaar Big Grin
Antwoord
Hoi,
ik heb het ook jaarlijks, het is een vast terugkerend ritueel aan het worden. helemaal open maken en gangbaar maken is indedaad de procedure.
Ik haal altijd de hele zooi los en doe er nieuw kopervet in. het gaat zo vast zitten mede omdat er geen goede bescherming is van de opening waardoor het hendeltje naar binnen gaat. ik heb er geen andere oplossing voor.
De handrem gaan gebruiken is op zich wel een goede oplossing, maar dat vergeet ik toch weer.
het is gewoon een pokkesysteem.
gilles
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
weet iemand al hoe de spatplaat achter de remschijf achter is te verwijderen? Ik heb de hele as er onder uit gesloopt, ga de as, reactiestangen en draagarmen stralen en de bussen vervangen.
Antwoord
Zie je persoonlijke berichtje.

Om de spatplaat te verwijderen zit inderdaad de as in de weg.

Volgens de beschrijving moet je een klemring op de as voor losboren en opnieuw persen.
Je kan gewoon met de dremel een snee in de radius gemaakt, en hem er daarna omheen gebogen.
Blijft K-klusje, maar gaat wel. Daarna zinkverf over het open metaal en tectyleren. Werkt prima.
(dit heb ik van iemand anders die het zo heeft aangepakt)
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  'T is dan wel geen 140/160, maar wel gaaf gedaan! Boele 5 5.037 12 January 2010, 20:03
Laatste bericht: Boele

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)