Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eerste stukje gereden met de turbo (motor loopt nog niet echt goed).
Gisteravond was het zover. De remmen waren weer hard en het nieuwe relais van volvo was binnen. Echter merken wij toch dat de motor nog niet lekker loopt.

Natuurlijk was het weer een beleving. De turbo floot weer als vanouds. Echter merk ik toch dat de motor steeds iets inhoud en dat de turbo vrij laat pas aangrijp (kan mij herinneren dat dit voorheen eerder ging).

Stationair loopt de motor opzich redelijk, maar bij het minste gasgeven zakt de motor geheel in of slaat nog af. Met spelen met het gaspedaal is de motor pas eroverheen te helpen.

Nu is het nog even de vraag waar dit aan kan liggen. Alle slangen zijn aangesloten en de ontsteking staat tussen de 7 en 8 graden.

- Is dit puur iets wat met de co afstelling te maken kan hebben?

- Kan dit iets met de brandstoftoevoer te maken hebben (injectoren zijn gereinigd en gecontroleerd bij bosch, leidingen voor montage zelf doorgespoten met benzine en lucht.

- Inzakken bij licht gas is dit bijvoorbeeld een te rijk of te arm mengsel? Het enige waar wij nu nog aan hebben gedraaid is de zwarte kunstof schroef op het inlaatspruitstuk. Dit om het toerental omlaag te krijgen.

Hopelijk heeft iemand een idee. Anders zullen we sowieso nog langs volvo moeten om dit professioneel na te meten / kijken.

Antwoord
Die zwarte draaiknop is puur alleen voor het stationair toerental.
Kan je dus aan draaien wat je wil en heeft geen invloed op je mengselverhouding.

Je zal toch naar een garage moeten voor een CO test.
En aangezien het bij K-jet een fluitje van een cent is om de CO af te stellen ( zeker bij de turbo's .De LMM zit op een goede bereikbare plaats !) Kan het waarschijnlijk wel " tussendoor ", en hoef je ook geen vette rekening te verwachten .(Moet je uiteraard niet bij zo'n glazen Volvopaleis zijn)
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Ok, dan is dat duidelijk. We zullen het dan inderdaad moeten laten afstellen. Zullen eens informeren bij volvo wat het kost.

Het laat aangrijpen van de turbo, kan dit te maken hebben met de ingestelde turbodruk van de wastegate? We hebben de turbo laten reviseren (via turbochargers.nl)en nu is het even onduidelijk of bij een revisie standaard de wastegate weer volgens fabrieksinstellingen wordt afgesteld!? Heb deze vraag dan ook al uitstaan bij turbochargers.

Antwoord
vlgs mij hebben het 't laat inkomen van je turbo en de afstelling van de wastegate in principe niets met elkaar te maken: de wastegate gaat open bij een te hoge turbodruk, dus dat is pas op het "einde" en jij hebt problemen bij het inkomen.

Staat de wastegate wel helemaal dicht? Als ie altijd een beetje openstaat, dan bouwt ie lastig druk op.

Anders misschien een lekje ergens in het stuk ri inlaat? Hoor je 't ergens 'sissen'?

Maar misschien helpt het meer als Jelmar en de andere turbo-wizzards tips geven. ;D
Antwoord
Aangezien de motor af en toe nog inhoud en ook steeds eerst wegzakt (bijna afslaan) bij gasgeven, denk ik dat eerst het mengsel goed afgesteld moet worden. Als de motor steeds hapert, is het rendement van de turbo denk ik ook niet optimaal.

Of de wastegate helemaal dicht is weet ik niet. Ik heb hier zelf niets aan veranderd na de revisie en weet eigenlijk ook niet hoe ik dit kan zien en laat staan afstellen.

Bij hoeveel toeren pakt de turbo bij deze motor gemiddeld op (vanuit originele situate)?
Antwoord
bij een dikke 2500 toeren (ik dacht iets van 2700) krijg je de 'duw' in je rug. Tenminste, bij mijn oude turbo was dat zo.
Antwoord
ok, wellicht dat het dan wel klopt. Het lag inderdaad tussen e 2500 en 3000 rpm. Wellicht beter om, zoals eerder vermeld, te wachten tot de motor goed is afgesteld. Anders blijf je gissen ;D
Antwoord
yep, dat is idd goed idee. Dat is ook een van de dingen die bij mijn turbo straks als eerste moet gebeuren - hij loopt nu veel te rijk vlgs mij en heb maar half verstand hoe je dat moet doen (en ook geen gereedschap hiervoor).

Mooiste is een keer Kaasie en een rollenbank charteren ;D
Antwoord
Haha, ja inderdaad. Hoorde vandaag van mijn vader dat de auto volgende week bij volvo aan de machines wordt gelegd. Kijken of we zelf alles goed gemonteerd hebben. Volgens de man ´oude rot´ moet alles dan perfect af te stellen zijn.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 373 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 454 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 583 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.131 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.016 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 829 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.247 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.646 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.734 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.105 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)